Innowacje, odkrycia i wynalazki
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2700-M-API-D4IOW |
Kod Erasmus / ISCED: |
15.0
|
Nazwa przedmiotu: | Innowacje, odkrycia i wynalazki |
Jednostka: | Wydział Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii |
Grupy: |
API-DZIENNE II STOPNIA - 4 semestr |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest ukazanie zarysu rozwoju cywilizacyjnego świata w szerokim chronologicznie i przestrzennie ujęciu problemowym, począwszy od starożytnej Mezopotamii, w której narodziła się koncepcja opartej na piśmie cywilizacji miejskiej. Punktem wyjścia do rozważań są dzieje cywilizacji europejskiej w ostatnich pięciu stuleciach (początek epoki nowożytnej) i rola innowacji, odkryć i wynalazków dokonanych w tej epoce w kształtowaniu otaczającej nas rzeczywistości. Problematyka zajęć nie ogranicza się do kwestii nauki i techniki, obejmuje także zagadnienia społeczne, gospodarcze i kulturalne. |
Pełny opis: |
Zajęcia mają za zadanie uzasadnić ogromną rolę wydarzeń z przeszłości w kształtowaniu dzisiejszego obrazu świata, podkreślając przy tym zadziwiającą przedsiębiorczość i „skłonność do innowacyjności” mieszkańców Europy i Ameryki Północnej. Punktem wyjścia do rozważań są dzieje cywilizacji europejskiej w ostatnich pięciu stuleciach (początek epoki nowożytnej) i rola innowacji, odkryć i wynalazków dokonanych w tej epoce w kształtowaniu otaczającej nas rzeczywistości. Kilkanaście wybranych z tak wielkiego zakresu przekrojowych tematów ma uświadomić współzależność rozwoju cywilizacyjnego różnych części globu (starożytnej Mezopotamii, Egiptu, Chin, Grecji i Rzymu, prekolumbijskiej Ameryki), ukazać wędrówkę idei i kumulację dorobku. Problematyka zajęć nie ogranicza się do kwestii nauki i techniki, obejmuje także zagadnienia społeczne, gospodarcze i kulturalne. Zjawiska prezentowane na zajęciach będą miały charakter problemowy, przekrojowy, według terminologii Fernanda Braudela „strukturalny”, a więc z naciskiem na kategorię ”długiego trwania”, z uwzględnieniem kontrowersyjnych kwestii i historiograficznych sporów, a także spraw związanych z przeszłością stanowiących właśnie temat publicznej dyskusji. |
Literatura: |
Wybrane fragmenty z: - N. Davies, Europa, Wydawnictwo Znak, Kraków 1999 - P. Rietbergen, Europa. Dzieje kultury, Książka i Wiedza, Warszawa 2001 - A Briggs, P. Clavin, Europa dwóch stuleci 1789-1989, Ossolineum, Wrocław-Warszawa... 2000 - R. Cameron, Historia gospodarcza świata, Książka i Wiedza, Warszawa 2001 - D.J. Boorstin, Odkrywcy. Dzieje ludzkich odkryć i wynalazków, Książka i Wiedza, Warszawa 2000 - H. Samsonowicz, Północ-Południe, Ossolineum, Wrocław-Warszawa... 1999 - P. Kennedy, Mocarstwa świata: narodziny, rozkwit, upadek. Przemiany gospodarcze i konflikty zbrojne w latach 1500-2000, Książka i Wiedza, Warszawa 1995 - K. Sójka-Zielińska, Drogi i bezdroża prawa, Ossolineum, Wrocław-Warszawa... 2000 - J. Baszkiewicz, Władza, Ossolineum, Wrocław-Warszawa... 1999 - J. Żarnowski, Społeczeństwa XX wieku, Ossolineum, Wrocław-Warszawa... 1999 - M. Howard, Wojna w dziejach Europy, Ossolineum, Wrocław-Warszawa... 2007 - B. Orłowski, Technika, Ossolineum, Wrocław-Warszawa... 1999 - B. Orłowski, Powszechna historia techniki, Mówią Wieki, Warszawa 2010 - H. Chołaj, Kolumb, Europa i świat, Książka i Wiedza, Warszawa 1995 - J.-P. Vernant, Źródła myśli greckiej, wyd. „Słowo-Obraz-Terytorium”, Gdańsk 1996 - H.G. Gadamer, Dziedzictwo Europy, Wyd. Spacja, Warszawa 1992 - T. Bieńkowski, J. Dobrzycki, Kierunki rozwoju nauki, PWN, Warszawa 1989 - R. Temple, Geniusz Chin, Ars Polona, Warszawa 1994 - D. Strinati, Wprowadzenie do kultury popularnej, Zysk i S-ka, Poznań 1999 - Kłoskowska, Kultura masowa, PWN, Warszawa 1980 - L. Benevolo, Miasto w dziejach Europy, Volumen, Warszawa 1995 - A. Gurevich, Jednostka w dziejach Europy, Volumen, Warszawa 1995 |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: - Student orientuje się w podstawowych zagadnieniach dziejów cywilizacji (ze szczególnym uwzględnieniem roli Europy) - rozumie współzależności historyczne w czasie i w przestrzeni oraz główne koncepcje historiozoficzne i antropologiczne usiłujące je opisać - zna przykłady zjawisk „długiego trwania” i dostrzega ich rolę w kształtowaniu dzisiejszego obrazu świata Umiejętności: - jest w stanie przygotować i poprowadzić dyskusję na temat specyfiki największych cywilizacji w dziejach świata z uwzględnieniem różnorodnych punktów widzenia - potrafi zaprezentować syntetyczne omówienie znaczenia wybranych innowacji, odkryć i wynalazków dla rozwoju cywilizacyjnego w szerokiej perspektywie dziejowej |
Metody i kryteria oceniania: |
Obecność (dopuszczalna maks. 1 nieobecność) i aktywność na zajęciach. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR KON
CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jarosław Kurkowski | |
Prowadzący grup: | Jarosław Kurkowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-17 - 2025-06-08 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR KON
CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jarosław Kurkowski | |
Prowadzący grup: | Jarosław Kurkowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Fizyki.