Uniwersytet Warszawski, Wydział Fizyki - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Oprogramowanie szyte na miarę (techniki efektywnego wytwarzania produktów cyfrowych)

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2700-M-API-D2OSM
Kod Erasmus / ISCED: 15.0 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0320) Dziennikarstwo i informacja Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Oprogramowanie szyte na miarę (techniki efektywnego wytwarzania produktów cyfrowych)
Jednostka: Wydział Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii
Grupy: API-DZIENNE II STOPNIA - 2 semestr
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Celem zajęć jest zapoznanie studentów z nowoczesnymi metodami oraz technikami wytwarzania

oprogramowania.

Pełny opis:

Zajęcia mają na celu przedstawienie studentom wiedzy i umiejętności w zakresie współczesnych

metod oraz technik wytwarzania oprogramowania. Studenci zostają zapoznani z najnowszymi

wytycznymi dotyczącymi badania rynku, określenia potrzeb rynku, biznesu względem

projektowanego oprogramowania. Studentom zostaje przedstawiona strategia przedsiębiorstwa,

w której klienta stawa się na pierwszym miejscu (Klientocentryczność). Klienci pozyskują wiedzę

z zakresu najlepszych praktyk związanych z User experience (UX), jak psychologia pomaga

w projektowaniu lepszych produktów i usług. Studenci poznają podstawowe prawa UX, tj. Prawo

Jakoba, Prawo Fittsa, Prawo Hicka, Prawo Millera, Prawo Postela, Zasada szczytu i końca, Efekt von

Restorff, Prawo Teslera, Próg Doherty‘ego.

Literatura:

1. Yablonski J., Prawa UX, jak psychologia pomaga w projektowaniu lepszych produktów i usług,

Helion, 2021.

2. Bartyzel M., Oprogramowanie szyte na miarę. Jak rozmawiać z klientem, który nie wie, czego chce,

Helion, 2015.

3. Lis M., Wirkus M., Planowanie i rozwój nowych produktów, CeDeWu, 2023.

4. Protasiuk M., Lutostański M., Łebkowska A., Badanie rynku. Jak zrozumieć konsumenta, PWN,

2021.

5. Nunnally B., Farkas D., Badanie UX, praktyczne techniki projektowania bezkonkurencyjnych

produktów, Helion, 2018.

6. Levy J., Strategia UX, techniki tworzenia innowacyjnych rozwiązań cyfrowych, Helion, 2022.

7. Jastrzębiec Wyszkowski T., Scrum: jak osiągać cele, gdy wszystko się zmienia? ProCognita, 2023.

8. Marcus H., Joakim S., Kanbanm jak skutecznie zarządzać pracą, Helion 2020.

9. Sutherland J., Coplien J., Księga Scrum Sprawdzone wzorce, Wydawnictwo Naukowe PWN, 2020.

10. Marsh J., UX dla biznesu. Jak projektować wartościowe firmy cyfrowe, Helion, 2024.

Efekty uczenia się:

Student posiada wiedze i kompetencję w zakresie.

- pojęć oraz zasad związanych z podstawowymi prawami UX.

- pojęć, technik, metod prowadzenia badań rynkowych na potrzebę wytwarzania nowoczesnych

produktów oraz usług, zwłaszcza w odniesieniu do produktów i usług cyfrowych.

- efektywnych technik zarządzania związanych z rozwojem potrzebę wytwarzania nowoczesnych

produktów oraz usług, zwłaszcza w odniesieniu do produktów i usług cyfrowych.

- narzędzi wykorzystywanych do projektowania nowoczesnych makiet na potrzeby wytwarzania

nowoczesnych produktów oraz usług, zwłaszcza w odniesieniu do produktów i usług cyfrowych.

- wiedzę i umiejętności odnoszące się do podejścia klientocentrycznego budowania i rozwijania

produktów oraz usług.

- metod poszukiwania innowacyjnych i kreatywnych rozwiązań na potrzeby wytwarzania

nowoczesnych produktów oraz usług, zwłaszcza w odniesieniu do produktów i usług cyfrowych.

W wyniku realizacji przedmiotu, student nabywa następujących umiejętności.

- potrafi tworzyć wysokiej jakości makiety odzwierciedlające planowane do implementacji produkty

lub usługi.

- potrafi prowadzić badania mające na celu określenie podstawowych potrzeb względem

planowanych do implementacji rynkowej produktów lub usług.

- potrafi korzystać z narzędzi informatycznych zapewniających zwinny, kreatywny rozwój albo

utrzymanie produktów.

Metody i kryteria oceniania:

Projekt – zaliczenie poprzez realizację projektu.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (zakończony)

Okres: 2025-02-17 - 2025-06-08
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Projekt, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Jakub Tomczak
Prowadzący grup: Jakub Tomczak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Projekt - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Fizyki.
ul. Pasteura 5, 02-093 Warszawa tel: +48 22 5532 000 https://www.fuw.edu.pl/ kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-5 (2025-06-04)