Historia kultury
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2700-L-PW-Z5HK |
Kod Erasmus / ISCED: |
15.9
|
Nazwa przedmiotu: | Historia kultury |
Jednostka: | Wydział Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii |
Grupy: |
PW-ZAOCZNE I STOPNIA - 5 semestr |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z problematyka ochrony dziedzictwa piśmienniczego i niematerialnego Polski i świata. |
Pełny opis: |
Zajęcia poświęcone będą wybranym problemom związanym z ochronią dziedzictwa piśmienniczego i niematerialnego. 1. Terminologia dziedzictwa. 2. Światowe instytucje zajmujące się dziedzictwem kulturowym . 3. Polskie instytucje ochrony dziedzictwa kulturowego w ujęciu historycznym (w kraju i za granicą ). 4. Formy ochrony dziedzictwa kulturowego. 5. Zagrożenia dla dziedzictwa 6. Formy promocji dziedzictwa. 7. Dziedzictwo polskie poza krajem. 8. Polonijna Biblioteka Cyfrowa i Wirtualne Muzeum Polonii. Muzeum Emigracji |
Literatura: |
Broński K., Rola dziedzictwa kulturowego w rozwoju lokalnym. Doświadczenia polskie doby transformacji, Zeszyty Naukowe Akademia Ekonomiczna w Krakowie, 2006. Cenne, Bezcenne, Utracone, kwartalnik, 1997- 2021.( wybrane numery). Kłopotliwe dziedzictwo,? Międzynarodowe Centrum Kultury 2021 Kocój E., Dziedzictwo kulturowe mniejszości narodowych, etnicznych i religijnych kręgu Karpaty…, Prace Etnograficzne 2016. Łaskarzewska H., Tam gdzie przeszła burza.. Losy polskiego dziedzictwa kulturowego w latach 1914- 1920, Warszawa 2019 Matelski D., Grabież dóbr kultury w wojnach Rzeczpospolitej Obojga Narodów ( 1569-1795), Poznań 2005 Mochocki M., Sarmackie dziedzictwo kulturowe w grze fabularnej Dzikie Pola, Homo Ludens 2011. Parkota T., Długoterminowe przechowywanie cyfrowego dziedzictwa kulturowego, Biuletyn EBiB 2014. Pawłowska A., Matoga, Ł, Wirtualne muzea w Internecie - forma promocji i udostępniania dziedzictwa kulturowego czy nowy walor turystyczny ? Turystyka Kulturowa 2014. Pietrzkiewicz D, Spory o zbiory. Piotr Bańkowski rewindykacja i ochrona dziedzictwa piśmienniczego, Warszawa 2019 Polska i świat przez kuchnię, Studia o dziedzictwie kulinarnym, red. A. Kamler, D. Pietrzkiewicz, K. Seroka, Warszawa 2018 Pruszyński J., Ochrona zabytków w Polsce: geneza, organizacja, prawo, Warszawa 1989 Purchla J., Cultural Heritage in the 21st Century. Opportunities , 2007, bon.edu.pl Purchla J., W stronę ochrony dziedzictwa kulturowego w Polsce, Zarzadzanie Publiczne , 2010,. Wkład Polaków w kulturę Europy i świata. Skromni ludzie wielkie dokonania , t. 1, 2 Warszawa 2016, 2018, |
Efekty uczenia się: |
Student powinien: -znać podstawową metodologię nauk wykorzystywaną we współczesnych badaniach bibliologicznych i informatologicznych, - mieć wiedzę o związkach swojej dyscypliny naukowej z innymi dziedzinami nauki i dyscyplinami naukowymi, - znać i rozumieć podstawowe metody analizy i interpretacji różnych wytworów kultury piśmienniczej właściwych dla wybranych tradycji, teorii lub szkół badawczych - mieć podstawową wiedzę o różnych typach dawnych bibliotek i wydawnictwach a także o współczesnych i instytucjach zajmujących się książką i dziedzictwem, - potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informację pochodzącą z różnych źródeł wiedzy ( piśmienniczych, ikonograficznych) dla potrzeb własnych i innych użytkowników , - umie samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności badawcze kierując się wskazówkami opiekuna naukowego,- - potrafi rozpoznać różne typy dokumentów przechowywanych w bibliotekach i instytucji informacyjnych, przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację z zastosowaniem typowych metod, w celu określenia ich znaczenia społecznego, - potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role, - ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego (ze szczególnym uwzględnieniem dorobku piśmienniczego) regionu, kraju, Europy. |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykład , dyskusja na temat przeczytanych lektur. 1. Aktywne uczestnictwo w zajęciach 2. Przygotowanie ustnej prezentacji na zadany temat. 3. 1+2 pkt stanowią 80% oceny. 4. Dopuszcza się 1 nieobecność nieusprawiedliwioną. Pisemne zaliczenie materiału omawianego na zajęciach, zaś osoby aktywne będą z niego zwolnione. Test w formie pytań otwartych oraz przygotowanie wystąpienia na wybrany przez studenta temat związany z problematyka zajęć. Pisemne zaliczenie na ocenę , aktywność na zajęciach. Dopuszcza się 1 nieobecność nieusprawiedliwioną. |
Praktyki zawodowe: |
brak |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT KON
KON
|
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 20 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Kamler | |
Prowadzący grup: | Anna Kamler | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO KON
KON
|
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 20 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Kamler | |
Prowadzący grup: | Anna Kamler | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Fizyki.