Ekonomika wydawnicza książki i prasy
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2700-L-PW-D4EWKP |
Kod Erasmus / ISCED: |
15.9
|
Nazwa przedmiotu: | Ekonomika wydawnicza książki i prasy |
Jednostka: | Wydział Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii |
Grupy: |
PW-DZIENNE I STOPNIA - 4 semestr |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Przedmiot zakłada zapoznanie studentów z zasadami funkcjonowania branży wydawniczej, z uwzględnieniem specyfiki ekonomicznej różnych sektorów rynku książki i prasy. Przedmiot obejmuje również zagadnienia produkcji, zarządzania i marketingu w branży wydawniczej jak też wpływ technologii cyfrowych na produkcję i zarządzanie procesami wydawniczymi. |
Pełny opis: |
W ramach przedmiotu omawiane będą następujące zagadnienia: definiowanie rynków wydawniczych i nisz rynkowych; przedsiębiorstwo wydawnicze; e-książki; e-prasa; zarządzanie poszczególnymi etapami produkcji wydawniczej: rynek autorski i czytelniczy; zamawianie tytułów i polityka budżetowania; rozwój produktu wydawniczego, produkcja wydawnicza i design; technologie cyfrowe w zarządzaniu i produkcji wydawniczej; marketing i sprzedaż, badania rynku, plan marketingowy, public relations; kanały sprzedaży; charakterystyka rynkowa wybranych sektorów wydawniczych. |
Literatura: |
Giles Clark, Angus Phillips, Inside Book Publishing, Routledge 2020. John B. Thompson, Book Wars. The Digital Revolution in Publishing, Polity Press 2021. Rynek książki w Polsce, Biblioteka Analiz 2016, t.1-4 Ruch wydawniczy w liczbach, Biblioterka Narodowa (aktualne raporty) T. Woll - Jak osiągnąć zysk w wydawnictwie, BMR 2000 J.B. Thompson, Merchants-of-Culture-The-Publishing-Business-in-the-Twenty-First-Century, Plume 2012. R. Towse, Ekonomia kultury,Warszawa 2011. |
Efekty uczenia się: |
Absolwent zna i rozumie: najważniejsze zagadnienia i pojęcia związane z ekonomicznym funkcjonowaniem podmiotów rynku wydawniczego oraz zarządzania nimi; zmiany dokonujące się w świecie technologii komunikowania oraz ogólne procesy rozwojowe, takie jak globalizacja, fragmentacja popytu, koncentracja kapitału; znaczenie twórczości, wpływu reklamy i nowych technologii na funkcjonowanie systemów komunikowania (K_W02, K_W04,K_W06, K_W07) Absolwent potrafi: wskazać wewnętrzne i zewnętrzne uwarunkowania działalności podmiotów rynku książki i prasy; analizować dane marketingowe i wskaźniki badań rynkowych; kształtować postawę dla pracy w instytucjach rynku książki prasy ze zrozumieniem ich zadań ekonomicznych i komercyjnych (K_U01, K_U03, K_U07, K_U08, K_K09) Absolwent jest gotów do: rozwoju zawodowego na różnych poziomach kierowania i organizowania firmy lub przedsięwzięć wydawniczych (K_K01, K_K03) |
Metody i kryteria oceniania: |
Metoda seminaryjna, metoda projektowa. Obecność na zajęciach, lektura tekstów i uczestniczenie w dyskusji o tekstach. Przygotowanie projektu z zakresu produkcji wydawniczej/rynku książki |
Praktyki zawodowe: |
brak |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT KON
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Teresa Święćkowska | |
Prowadzący grup: | Teresa Święćkowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Fizyki.