Estetyka książki i prasy
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2700-L-PW-D2EKP |
Kod Erasmus / ISCED: |
15.9
|
Nazwa przedmiotu: | Estetyka książki i prasy |
Jednostka: | Wydział Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii |
Grupy: |
PW-DZIENNE I STOPNIA - 2 semestr |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Student powinien umieć wskazać i scharakteryzować zarówno elementy estetyczne książki, jak też przedstawić rozwój historyczny koncepcji artystycznych związanych z estetyką książki. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Przedmiotem I części zajęć jest prezentacja książki jako przedmiotu sztuki w perspektywie historycznej. Celem zajęć części 2 jest zaprezentowanie książki od strony szaty graficznej. Przedstawienie technik ilustrowania książki w przeszłości oraz współcześnie. |
Pełny opis: |
Przedmiotem I części zajęć jest prezentacja książki jako przedmiotu sztuki w perspektywie historycznej. Poruszane są następujące zagadnienia: 1. Kształtowanie kanonu estetycznego. Zakres sztuki książki. Sztuka książki a sztuka pisania i sztuka drukarska. Relacje między sztuką a techniką; 2. Kierunki i stan badań w zakresie sztuki książki. 3. Zdobnictwo rękopisów i druków / ilustracje. 4. Estetyka książki w konkretnym okresie historycznym (średniowiecze-XIX w.). 5. Piękna książka w Europie i Polsce. Część 2: Typografia współczesnej książki. Książka artystyczna - pojęcie i definiowanie terminu. Twórcy książki awangardowej i artystycznej na świecie i w Polsce. Okładka, obwoluta, karty tytułowe jako wyróżniki książki współczesnej. Znaczenie ilustracji dla estetyki współczesnej książki. Sztuka książki dla dzieci i młodzieży. Charakterystyka współczesnych wydawnictw edytorsko doskonałych. |
Literatura: |
CZĘŚĆ 1: Chojecka E., Stan badań nad historią sztuki książki w Polsce. Uwagi o metodzie, ?Studia o Książce? 12 (1982), s. 19-32. Heckermann D., Stan badań nad ilustracją polskiej książki drukowanej, ?Rocznik BN? 1 (1965), s. 370-407. Lenart B., Piękna książka, Wilno 1928. Staniszewski Z., Estetyka polskiego druku książkowego XVIII w., ?Ze Skarbca Kultury? 12 (1960), s. 126-164. Średniowieczna książka rękopiśmienna jako dzieło sztuki, Gniezno 1993. Trzaska F., Podstawy techniki wydawniczej, Warszawa 1967. Werner J., Technika i technologia sztuk graficznych, Kraków 1972. Wilder H., Grafika, drzeworyt, litografia. Wskazówki dla bibliotekarzy i miłośników sztuki, Lwów 1922. Wojeński J., Technika liternictwa, Warszawa 1976. Współczesne polskie introligatorstwo i papiernictwo, Wrocław 1986 oraz literatura do poszczególnych zajęć. CZĘŚĆ 2: Ambrose G., Harris P., Layout- zasady, kompozycja, zastosowanie. Warszawa 2008; Ambrose G., Harris P., Typografia. Warszawa 2008.; Artyści polskiej książki. 50 lat konkursu PTWK. Warszawa 2009; Bringhurst R., Elementarz stylu w typografii. Kraków 2008; Chwałowski R., Typografia typowej książki, Gliwice 2002; Dunin J., Rozwój cech wydawniczych polskiej książki literackiej XIX i XX wieku. Łódź 1982; Erber Cz., Z zagadnień architektoniki książki: układ symultaniczny, Kielce 1982; Estetyka wirtualności, red. Michał Ostrowicki, Kraków 2005; Górski K., Sztuka edytorska. Zarys teorii, Warszawa 1956; Hochuli J., Projektowanie książki w Szwajcarii. Kraków 1995; Hordyński P., Czy istnieje książka artystyczna?, [w:] O miejsce książki w historii sztuki, pod red. A. Gronek, Kraków 2015, s. 363-378. Komza M., Bibliolog wobec nowych zjawisk w sztuce książki. „Studia Bibliologiczne” 2008, s.29-41; Książka szkolna: opracowanie i edytorstwo, Warszawa 1978-; Lenk K., Krótkie teksty o sztuce projektowania. Gdańsk 2011. Repucho E., Fanaberie i pasje: edycje bibliofilskie i druki ozdobne Biblioteki Narodowej w Warszawie, Warszawa 2006; Rypson P., Polska książka awangardowa i artystyczna 1919-1992. Warszawa 1992; Socha K., Na czym polega piękno książki? Estetyczne podstawy projektu typograficznego, [w:] O miejsce książki w historii sztuki, pod red. A. Gronek, Kraków 2015, s. 379-390 Sztuka książki: historia, teoria, praktyka, red. Małgorzata Komza, Wrocław 2003 Tomaszewski A., Zapiski książkoroba. Warszawa 2006, Tschichold J., Nowa typografia. Łódź 2011; W poszukiwaniu odpowiedniej formy. Rola wydawcy, typografa, artysty i technologii w pracy nad książką, pod red. M. Komza, E. Jabłońska-Stefanowicz, E. Repucho , Wrocław 2012) Wiercińska Janina, Sztuka i książka, Warszawa 1986 Z książką przez wieki, red. Antoni Krawczyk, Lublin 2002; Zeegen L./Crush, Twórcze ilustrowanie. Warszawa 2005; Zmiana pola widzenia: druk nowoczesny i awangarda, red. nauk. P. Kurc-Maj. Muzeum Sztuki, Łódź 2014. 2+3D grafika plus produkt. Kwartalnik projektowy. 2001- |
Efekty uczenia się: |
Absolwent zna i rozumie: problematykę badawczą użytkowej sztuki książki w perspektywie historycznej i współczesnej; techniki ilustrowania książki w przeszłości oraz współcześnie, kształtowanie się kanonu estetycznego książki na przestrzeni dziejów; rodzaje książki artystycznej (K_W02, K_W03, K_W05, K_W07) Absolwent potrafi: wskazać i scharakteryzować elementy estetyczne książki (w tym produktu edytorsko doskonałego); przedstawić rozwój historyczny koncepcji artystycznych związanych z estetyką książki ( K_U03, K_U04, K_U06, K_U07) Absolwent jest gotów do: aktywnego uczestnictwa w działaniach na rzecz zachowania dziedzictwa kulturowego ze szczególnym uwzględnieniem dziedzictwa piśmienniczego; systematycznego uczestnictwa w życiu kulturalnym , interesowania się aktualnymi wydarzeniami kulturalnymi i nowatorskimi formami wyrazu artystycznego, nowymi zjawiskami w sztuce związanymi z książką i jej instytucjami (K_K02, K_K04) |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody oparte na słowie: wykład, opowiadanie, opis, dyskusja, praca z tekstem. Metody oparte na praktycznej działalności studentów (samodzielne wykonywanie projektów). Metody aktywizujące: burza mózgów, dyskusja nad zagadnieniami problemowymi. Część I i II: 1. obecność na zajęciach (dozwolone maks. 2 nieobecność w cz. I i II). 2. aktywność |
Praktyki zawodowe: |
brak |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ KON
KON
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Chamera-Nowak, Mikołaj Ochmański | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Chamera-Nowak, Mikołaj Ochmański | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Fizyki.