Uniwersytet Warszawski, Wydział Fizyki - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Technologie informacyjne w nauce i edukacji

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2700-L-FAK-D-TINE
Kod Erasmus / ISCED: 15.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0321) Dziennikarstwo Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Technologie informacyjne w nauce i edukacji
Jednostka: Wydział Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii
Grupy: IN Fakultety dzienne I stopnia
Wykłady fakultatywne dla I STOPNIA- sem letni
Strona przedmiotu: https://kampus.come.uw.edu.pl/course/view.php?id=4744
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Założenia (opisowo):

Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z zagadnieniami odnoszącymi się do praktycznego zastosowania interaktywnych narzędzi w działaniach dotyczących kultury, nauki i edukacji.


Zajęcia odbywają się asynchronicznie, za pośrednictwem narzędzia informatycznego do zdalnego nauczania - Platformy COME UW.

Tryb prowadzenia:

zdalnie

Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z zagadnieniami odnoszącymi się do praktycznego zastosowania interaktywnych narzędzi w działaniach dotyczących kultury, nauki i edukacji.

Zajęcia odbywają się asynchronicznie, za pośrednictwem narzędzia informatycznego do zdalnego nauczania - Platformy COME UW.

Pełny opis:

Zajęcia odbywają się za pośrednictwem narzędzia informatycznego do zdalnego nauczania - Platformy COME UW. Zajęcia mają formę asynchroniczną.

Tematy, które będą poruszane w trakcie zajęć:

• Rola technologii informacyjnych w społeczeństwie informacyjnym i społeczeństwie nadmiaru informacji.

• Zjawisko konwergencji mediów i kultury konwergencji.

• Web 2.0, Nauka 2.0 i Kultura 2.0 - charakterystyka zjawisk.

• Open Access

• Narzędzia Web 2.0 i możliwość ich efektywnego wykorzystania.

• Internetowe źródła informacji dla edukacji i nauki

• Książka elektroniczna i konwergencyjna. Czytniki książek.

• Archiwa internetowe.

• Repozytoria i biblioteki cyfrowe.

Po ukończeniu kursu Student potrafi scharakteryzować zjawisko Web 2.0, Nauki 2.0, Edukacji 2.0 i Kultury 2.0. Podać ich główne cechy i narzędzia. Potrafi wyjaśnić na czym polega istota wykorzystania tych narzędzi. Zna i potrafi wymienić przykłady zastosowania poszczególnych narzędzi w edukacji, nauce i kulturze. Potrafi efektywnie wykorzystywać zasoby informacyjne powiązane ze zjawiskiem Web 2.0. Potrafi stworzyć wybrane usługi sieciowe (blogi, screencasty itp.). Rozumie możliwości tworzenia i korzystania przez pracowników edukacji, nauki i instytucji kultury z dokumentów należących do świata społecznościowego internetu.

Literatura:

Przykładowa literatura:

E. Bendyk, M. Filiciak, J. Hofmokl, T. Kulisiewicz, A. Tarkowski: Kultura 2.0. Wyzwania cyfrowej przyszłości, [online] [dostęp 20.05.2018], dostępny w WWW: http://kpbc.umk.pl/Content/45368/Raport_Kultura_2.0.pdf

Ł. Bigo: Web 2.0 - ewolucja, rewolucja czy... anarchia?! [online] [dostęp 20.05.2018], dostępny w WWW: https://www.pcworld.pl/news/Web-2-0-ewolucja-rewolucja-czy-anarchia,85027.html

S. Cisek: Nauka 2.0: nowe narzędzia komunikacji naukowej, [online], [dostęp 20.05.2018], dostępny w WWW: http://informacjacyfrowa.wsb.edu.pl/pdfs/nauka%202.0.pdf

T. Goban-Klas, P. Sienkiewicz: Społeczeństwo informacyjne: Szanse, zagrożenia, wyzwania. Kraków 1999, s. 42-47, 52 - 72.

B. Jaskowska, O kulturze konwergencji słów kilka. "EBIB" 2008, nr 1.

K. Kopecka - Piech, Koncepcje konwergencji mediów, "Studia Medioznawcze" 2011, nr 3, s. 11 - 26.

W. Krztoń, XXI WIEK – WIEKIEM SPOŁECZEŃSTWA INFORMACYJNEGO, "MODERN MANAGEMENT REVIEW" 2015, nr 3, s. 101 - 112.

W. Orliński: Między Wikipedią a Facebookiem, czyli paskudna kultura 2.0, [online] [dostęp 20.05.2018], dostępny w WWW: http://wyborcza.pl/duzyformat/1,127290,14467064,Miedzy_Wikipedia_a_Facebookiem__czyli_paskudna_kultura.html

J. Walkowska: Jeśli nie Web 2.0, to co?, "EBIB" 2012, nr 2.

P. Zalewski: Osiem cech Web 2.0, [online] [dostęp 20.05.2018], dostępny w WWW: https://www.internetstandard.pl/news/Osiem-cech-Web-2-0,107199.html

Efekty uczenia się:

Absolwent jest gotów do:

- przeprowadzenia krytycznej oceny dostępnych rozwiązań teleinformatycznych dla potrzeb architektury informacji

WIEDZA:

1. Znajomość rozwiązań dotyczących sprzętu i oprogramowania.

UMIEJĘTNOŚCI:

1. Umiejętność wyboru i zastosowania poszczególnych rozwiązań informatycznych.

POSTAWY:

1. Rozumienie metod i sposobów odwzorowania rzeczywistości przy pomocy rozwiązań IT.

2. Rozumienie i krytyczne odnoszenie się do proponowanych rozwiązań z zakresu IT.

Metody i kryteria oceniania:

Warunki zaliczenia przedmiotu:

Praca zadaniowa.

Bieżące zapoznawanie się z udostępnianymi przeze mnie materiałami.

Wykonywanie/przesyłanie prac dotyczących poszczególnych zadań i poleceń (zgodnie z terminem wcześniej wyznaczonym przez prowadzącego).

Wypełnienie testów, quizów lub ankiet (zgodnie z terminem wcześniej wyznaczonym przez prowadzącego).

Praktyki zawodowe:

brak

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-01-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład fakultatywny, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Grzegorz Gmiterek
Prowadzący grup: Grzegorz Gmiterek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład fakultatywny - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (w trakcie)

Okres: 2024-10-01 - 2025-01-26
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład fakultatywny, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Grzegorz Gmiterek
Prowadzący grup: Grzegorz Gmiterek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład fakultatywny - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Fizyki.
ul. Pasteura 5, 02-093 Warszawa tel: +48 22 5532 000 https://www.fuw.edu.pl/ kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-5 (2024-09-13)