Technologie informacyjne w nauce i edukacji
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2700-L-FAK-D-TINE |
Kod Erasmus / ISCED: |
15.1
|
Nazwa przedmiotu: | Technologie informacyjne w nauce i edukacji |
Jednostka: | Wydział Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii |
Grupy: |
IN Fakultety dzienne I stopnia Wykłady fakultatywne dla I STOPNIA- sem letni |
Strona przedmiotu: | https://kampus.come.uw.edu.pl/course/view.php?id=4744 |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Założenia (opisowo): | Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z zagadnieniami odnoszącymi się do praktycznego zastosowania interaktywnych narzędzi w działaniach dotyczących kultury, nauki i edukacji. Zajęcia odbywają się asynchronicznie, za pośrednictwem narzędzia informatycznego do zdalnego nauczania - Platformy COME UW. |
Tryb prowadzenia: | zdalnie |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z zagadnieniami odnoszącymi się do praktycznego zastosowania interaktywnych narzędzi w działaniach dotyczących kultury, nauki i edukacji. Zajęcia odbywają się asynchronicznie, za pośrednictwem narzędzia informatycznego do zdalnego nauczania - Platformy COME UW. |
Pełny opis: |
Zajęcia odbywają się za pośrednictwem narzędzia informatycznego do zdalnego nauczania - Platformy COME UW. Zajęcia mają formę asynchroniczną. Tematy, które będą poruszane w trakcie zajęć: • Rola technologii informacyjnych w społeczeństwie informacyjnym i społeczeństwie nadmiaru informacji. • Zjawisko konwergencji mediów i kultury konwergencji. • Web 2.0, Nauka 2.0 i Kultura 2.0 - charakterystyka zjawisk. • Open Access • Narzędzia Web 2.0 i możliwość ich efektywnego wykorzystania. • Internetowe źródła informacji dla edukacji i nauki • Książka elektroniczna i konwergencyjna. Czytniki książek. • Archiwa internetowe. • Repozytoria i biblioteki cyfrowe. Po ukończeniu kursu Student potrafi scharakteryzować zjawisko Web 2.0, Nauki 2.0, Edukacji 2.0 i Kultury 2.0. Podać ich główne cechy i narzędzia. Potrafi wyjaśnić na czym polega istota wykorzystania tych narzędzi. Zna i potrafi wymienić przykłady zastosowania poszczególnych narzędzi w edukacji, nauce i kulturze. Potrafi efektywnie wykorzystywać zasoby informacyjne powiązane ze zjawiskiem Web 2.0. Potrafi stworzyć wybrane usługi sieciowe (blogi, screencasty itp.). Rozumie możliwości tworzenia i korzystania przez pracowników edukacji, nauki i instytucji kultury z dokumentów należących do świata społecznościowego internetu. |
Literatura: |
Przykładowa literatura: E. Bendyk, M. Filiciak, J. Hofmokl, T. Kulisiewicz, A. Tarkowski: Kultura 2.0. Wyzwania cyfrowej przyszłości, [online] [dostęp 20.05.2018], dostępny w WWW: http://kpbc.umk.pl/Content/45368/Raport_Kultura_2.0.pdf Ł. Bigo: Web 2.0 - ewolucja, rewolucja czy... anarchia?! [online] [dostęp 20.05.2018], dostępny w WWW: https://www.pcworld.pl/news/Web-2-0-ewolucja-rewolucja-czy-anarchia,85027.html S. Cisek: Nauka 2.0: nowe narzędzia komunikacji naukowej, [online], [dostęp 20.05.2018], dostępny w WWW: http://informacjacyfrowa.wsb.edu.pl/pdfs/nauka%202.0.pdf T. Goban-Klas, P. Sienkiewicz: Społeczeństwo informacyjne: Szanse, zagrożenia, wyzwania. Kraków 1999, s. 42-47, 52 - 72. B. Jaskowska, O kulturze konwergencji słów kilka. "EBIB" 2008, nr 1. K. Kopecka - Piech, Koncepcje konwergencji mediów, "Studia Medioznawcze" 2011, nr 3, s. 11 - 26. W. Krztoń, XXI WIEK – WIEKIEM SPOŁECZEŃSTWA INFORMACYJNEGO, "MODERN MANAGEMENT REVIEW" 2015, nr 3, s. 101 - 112. W. Orliński: Między Wikipedią a Facebookiem, czyli paskudna kultura 2.0, [online] [dostęp 20.05.2018], dostępny w WWW: http://wyborcza.pl/duzyformat/1,127290,14467064,Miedzy_Wikipedia_a_Facebookiem__czyli_paskudna_kultura.html J. Walkowska: Jeśli nie Web 2.0, to co?, "EBIB" 2012, nr 2. P. Zalewski: Osiem cech Web 2.0, [online] [dostęp 20.05.2018], dostępny w WWW: https://www.internetstandard.pl/news/Osiem-cech-Web-2-0,107199.html |
Efekty uczenia się: |
Absolwent jest gotów do: - przeprowadzenia krytycznej oceny dostępnych rozwiązań teleinformatycznych dla potrzeb architektury informacji WIEDZA: 1. Znajomość rozwiązań dotyczących sprzętu i oprogramowania. UMIEJĘTNOŚCI: 1. Umiejętność wyboru i zastosowania poszczególnych rozwiązań informatycznych. POSTAWY: 1. Rozumienie metod i sposobów odwzorowania rzeczywistości przy pomocy rozwiązań IT. 2. Rozumienie i krytyczne odnoszenie się do proponowanych rozwiązań z zakresu IT. |
Metody i kryteria oceniania: |
Warunki zaliczenia przedmiotu: Praca zadaniowa. Bieżące zapoznawanie się z udostępnianymi przeze mnie materiałami. Wykonywanie/przesyłanie prac dotyczących poszczególnych zadań i poleceń (zgodnie z terminem wcześniej wyznaczonym przez prowadzącego). Wypełnienie testów, quizów lub ankiet (zgodnie z terminem wcześniej wyznaczonym przez prowadzącego). |
Praktyki zawodowe: |
brak |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład fakultatywny, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Grzegorz Gmiterek | |
Prowadzący grup: | Grzegorz Gmiterek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład fakultatywny - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład fakultatywny, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Grzegorz Gmiterek | |
Prowadzący grup: | Grzegorz Gmiterek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład fakultatywny - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Fizyki.