Warsztat dziennikarski cz. 2
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2700-L-DM-D3WDZW-DZI |
Kod Erasmus / ISCED: |
15.1
|
Nazwa przedmiotu: | Warsztat dziennikarski cz. 2 |
Jednostka: | Wydział Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | w sali i w terenie |
Skrócony opis: |
CELE ZAJĘĆ: • zapoznanie studentów z różnymi gatunkami dziennikarskimi zarówno prasowymi jaki i radiowymi oraz telewizyjnym • nauczenie podstaw zbierania materiałów dziennikarskich i pisania tekstów prasowych • zapoznanie ze słownictwem dziennikarskim i specyfiką pracy redakcyjnej • nauczenie redagowania tekstu prasowego • ćwiczenie kreatywności WIEDZA PRZEKAZYWANA NA ZAJĘCIACH z tego przedmiotu wprowadza systematycznie studentów w temat, uczy podstaw we wszystkich gatunkach dziennikarskich, przygotowuje do dalszych zajęć w ramach specjalizacji dziennikarskich: prasowej, radiowej, telewizyjnej |
Pełny opis: |
WSZYSTKIE ZAJĘCIA MAJĄ CHARAKTER PRAKTYCZNY. W ramach realizowanych ćwiczeń studenci: • analizują konstrukcję i kompozycję wybranych tekstów prasowych z prasy krajowej i zagranicznej , • redagują teksty na zajęciach, • piszą teksty prasowe na zadane lub wymyślone przez siebie tematy; prace są omawiane wspólnie lub recenzowane przez wykładowców UWAGI: • wszystkie prace muszą powstawać na bieżąco; nie ma możliwości oddawania prac dopiero w sesji egzaminacyjnej lub poprawkowej. terminy oddawania prac ustalają wykładowcy. W każdym semestrze student przygotowuje 3-4 prace • na zajęciach prace są czytane wspólnie, omawiane, redagowane; niektóre prace wykładowca przerabia bez udziału studenta, któremu przedstawia wyniki • poszczególne tematy są wprowadzane zgodnie ze stopniem trudności – studenci zaczynają od krótkich informacji, kończą cykl zajęć reportażem. Każdy tekst ma zadana objętość, podawaną w liczbie znaków, włącznie ze spacjami. • każdy nowy temat wprowadzany jest według schematu: wprowadzenie teoretyczne do gatunku (jego miejsce w dziennikarstwie i sposoby realizacji), analiza danego gatunku w prasie krajowej i zagranicznej, ćwiczenia krótkie na zajęciach, realizacja samodzielnej pracy w czasie własnym, ocena każdego tekstu, omówienie tekstów na zajęciach, • wszystkie prace dziennikarskie muszą być przygotowane samodzielnie • przewidziane są zadania grupowe do realizacji na zajęciach: pomysły dziennikarskie na różne okazje, pomysły akcji dziennikarskich, burze mózgów nt. okładek i serii dziennikarskich. |
Literatura: |
• Kożdoń-Dębecka M., Łuka W., Sułek-Kowalska B., Tumiłowicz B., Zawiliński S., Podstawy Warsztatu Dziennikarskiego, ID UW,Warszawa 2012, • Grobel Lawrens, Sztuka Wywiadu, Warszawa 2007 • Adamowski Janusz (red.), O warsztacie dziennikarskim, Warszawa 2004 • Magdoń Andrzej, Reporter i jego warsztat, Kraków 2000, • Skworz Andrzej, Niziołek Andrzej (red.) Biblia dziennikarstwa, Kraków 2010 * Greenwald Glenn, Snowden, nigdzie się nie ukryjesz, Warszawa 2014 * Fallacci Oriana, Wywiad z władzą, Warszawa, 2012 |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA: • Zna omówione na zajęciach gatunki dziennikarskie i potrafi je rozróżnić. • Zna cechy stylu językowego charakterystyczne dla każdego z gatunków. • Potrafi wymienić nazwiska najlepszych polskich dziennikarzy zajmujących się danym gatunkiem prasowym. • Wie, jakie czynniki decydują o sile i jakości newsa • Zna pojęcia: lead, autoryzacja, research, background, deadline; zasada odwróconej piramidy, zasada pięciu klasycznych pytań, itp.. • Wie, że w tekstach informacyjnych należy prezentować racje wszystkich stron konfliktu. • Zna strukturę redakcji prasowej, podstawowe zadania poszczególnych jej funkcyjnych członków oraz słownictwo branżowe, jakim się posługują. • Wie jak dokumentować temat i gdzie, poza Internetem, szukać źródeł informacji. • Student ma świadomość konsekwencji pomyłki dziennikarskiej zarówno dla opisywanych osób/ instytucji oraz redakcji i własnej kariery zawodowej. UMIEJĘTNOŚCI: • Potrafi oddzielać informację od komentarza w tekstach dziennikarskich. • Umie ocenić trafność doboru tytułu i śródtytułów do tekstu. • Potrafi znaleźć najciekawszą wypowiedź pochodzącą z konferencji tzw. „setkę” potrzebną do wykorzystania w tekście. • Umie dotrzeć do osobowego źródła informacji i umówić się na wypowiedź lub wywiad. • Umie analizować wartość warsztatową tekstów publikowanych w prasie. • Student potrafi przygotowywać teksty pod presją czasu, która jest nieodłącznym elementem pracy dziennikarskiej INNE KOMPETENCJE: • Rozumie, że rzetelność dziennikarska jest fundamentem zawodu. • Wie, że bogactwo językowe to wielki atut w pracy dziennikarskiej. • Ma świadomość ograniczeń prawnych spoczywających na dziennikarzu np. autoryzacji, czy groźby naruszenia dóbr osobistych. • Ma świadomość poziomu własnych umiejętności interpersonalnych. • Zna charakter pracy działów PR i potrafi z nimi współpracować zgodnie z zasadami etyki oraz z korzyścią dla czytelników/ widzów. • Student powinien rozumieć, na czym polega odpowiedzialność dziennikarza, odpowiedzialność za słowo, za podejmowane działanie interwencyjne, czy pochwałę wyrażoną na łamach. Student musi rozumieć wszelkie konteksty zmierzające do przekupienia dziennikarza. • Student rozumie, jak ważna jest etyka w tym zawodzie. Dla ciekawego i głośnego tekstu nie można sobie pozwolić na przekłamywanie rzeczywistości, ani tym bardziej na uleganie manipulacji w grach politycznych po którejkolwiek ze stron |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocenie poddawane są: • Frekwencja na zajęciach (dopuszczalne dwie nieobecności w semestrze), • Aktywność na zajęciach, • Punktualność w oddawaniu prac, • Wartość merytoryczna oddanych prac, • Test merytoryczny |
Praktyki zawodowe: |
brak |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN LAB
LAB
WT ŚR LAB
LAB
CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Monika Kożdoń-Dębecka | |
Prowadzący grup: | Monika Kożdoń-Dębecka, Stanisław Zawiśliński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Fizyki.