Fotografia w kulturze współczesnej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2700-L-DM-D3FWKW-FPR |
Kod Erasmus / ISCED: |
15.1
|
Nazwa przedmiotu: | Fotografia w kulturze współczesnej |
Jednostka: | Wydział Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
W czasie zajęć przybliżone zostaną zagadnienia obecności fotografii w szeroko rozumianej kulturze współczesnej, od zastosowań użytkowych w prasie i reklamie, przez realizacje artystyczne dla galerii, rynku kolekcjonerskiego i albumów, po prywatne zapisy życia rodzinnego i towarzyskiego oraz formy ich prezentacji. |
Pełny opis: |
Celem przedmiotu jest przekazanie słuchaczom wiedzy o współczesnych formach i zastosowaniach fotografii, o sposobach jej realizowania i miejscach jej publikacji i prezentacji, o znaczeniach obrazu fotograficznego, treściach w nich zawartych i systemach ich odczytywania. Oraz rozbudzenie zainteresowania różnymi obszarami fotografii by słuchacze mieli szersze tło przy podejmowaniu decyzji o wyborze własnej drogi fotograficznej. Zajęcia prowadzone będą w formie wykładu i konsultacji. Wykład będzie obficie ilustrowany przykładami prac z analizowanego tematu. Realizacja przewidzianych programem zadań wymaga od studentów dodatkowych 25 godzin pracy poza zajęciami. |
Literatura: |
Rafał Drozdowski – Obraza na obrazy. Strategie społecznego oporu wobec obrazów dominujących. Zysk i S-ka, Poznań, 2009 Tomasz Ferenc (redakcja) – Odwaga patrzenia. Eseje o fotografii. Fundacja Edukacji Wizualnej, Łódź, 2006 Tomasz Ferenc, Kazimierz Kowalewicz (redakcja) – Interpretując fotografię. Śladami Susan Sontag. f5, Kraków, 2009 Philip Gefter – Photography after Frank. Aperture Fundation. New York, 2009 Anne-Celine Jaeger – Image Makers, Image Takers. The essential guide to photography by those in the know. Thames & Hudson, London, 2007 Ian Jeffrey – Jak czytać fotografię. Lekcje mistrzów fotografii. Universitas, Kraków, 2009 Krzysztof Jurecki – Oblicza fotografii. Kropka, Września, 2009 Photography's multiple roles (praca zbiorowa) – The Museum of Contemporary Photography, Chicago, 1998 Francois Soulages – Estetyka fotografii. Strata i zysk, Universitas, Kraków, 2007 Oliviero Toscani – Reklama, uśmiechnięte ścierwo. Agencja Wydawnicza Delta Liz Wells – Photography : A Critical Introduction, Routledge, London, 2004 |
Efekty uczenia się: |
Po ukończeniu przedmiotu student: Wiedza 1. zna aktualne tendencje w fotografii prasowej, reklamowej, naukowej, artystycznej, amatorskiej, rodzinno-towarzyskiej 2. zna dominujące tematy fotografii współczesnej i sposoby jej realizowania 3. zna miejsca prezentowania i publikowania zdjęć Umiejętności 1. umie wartościować prace z różnych obszarów fotografii 2. umie przeprowadzić intelektualną i estetyczną analizę zdjęć wykonywanych obecnie 3. umie wybrać przestrzeń fotografii zgodną z własnymi możliwościami warsztatowymi, intelektualnymi i emocjonalnymi |
Metody i kryteria oceniania: |
Realizacja projektu fotograficznego 40%, praca pisemna 35%, obecność na zajęciach 25% |
Praktyki zawodowe: |
Brak |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN KON
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Andrzej Zygmuntowicz | |
Prowadzący grup: | Andrzej Zygmuntowicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Fizyki.