Socjologia mediów
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2700-L-DM-D2SOME |
Kod Erasmus / ISCED: |
15.1
|
Nazwa przedmiotu: | Socjologia mediów |
Jednostka: | Wydział Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii |
Grupy: |
DM-DZIENNE I STOPNIA 2 semestr, 1 rok (PRMM) DM-DZIENNE I STOPNIA 2 semestr, 1 rok (spec: Dziennikarska) DM-DZIENNE I STOPNIA 2 semestr, 1 rok (spec: fot, pras, rek, wyd) |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Przedmiot poświęcony jest różnym zagadnieniom związanym z wpływem mediów na procesy społeczne – wspólnotowe (socjologiczne) w ramach wielowektorowych relacji, jakie zachodzą między osobami, poszczególnymi grupami społecznymi, wreszcie instytucjami medialnymi, politycznymi, biznesowymi, czy też kulturalnymi. |
Pełny opis: |
Przedmiot poświęcony jest różnym zagadnieniom związanym z wpływem mediów na procesy społeczne – wspólnotowe (socjologiczne) w ramach wielowektorowych relacji, jakie zachodzą między osobami, poszczególnymi grupami społecznymi, wreszcie instytucjami medialnymi, politycznymi, biznesowymi, czy też kulturalnymi. Celem konwersatorium jest: wskazać kluczowe aspekty medialnego zapośredniczenia wspólnoty społecznej; wyjaśnić w sposób zrozumiały (poprzez przykłady) najważniejsze teorie, efekty i zjawiska warunkujące funkcjonowanie społeczeństwa zmediatyzowanego. wytłumaczyć rolę i wpływ mediów na kształtowanie interakcji społecznych zachodzących w ramach dyskursu publicznego (społecznego) |
Literatura: |
1. A. Eliott, Współczesna teoria społeczna, Warszawa 2011; 2. M. Golka, Socjologia kultury, Warszawa 2013; 3. M. Mrozowski, Media masowe. Władza, rozrywka i biznes, Warszawa 2001; 4. W. Pisarek, Wstęp do nauki o komunikowaniu, Warszawa 2008; 5. D. McQuail, Teorie komunikowania masowego, Warszawa 2008; 6. T. Goban-Klas, Media i komunikowanie masowe. Teorie i analizy prasy, radia, telewizji i Internetu, Warszawa 2009; 7. Słownik terminologii medialnej, pod red. W. Pisarka, Kraków 2006; 8. Dziennikarstwo i świat mediów. Nowa edycja, pod red. Z. Bauera, E. Chudzińskiego, Kraków 2010; 9. Brémond Alice, Couet Jean-François, Davie Anne, Kompendium wiedzy o socjologii, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2006 |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA: 1. Zna i rozumie podstawowe pojęcia z zakresu socjologii mediów; 2. Zna i rozumie najważniejsze aspekty i płaszczyzny poszczególnych aspektów oddziaływania mediów na rzeczywistość społeczną, kulturową, ekonomiczną i polityczną 3. Rozpoznaje i identyfikuje najistotniejsze problemy i dylematy związane z funkcjonowaniem mediów we współczesnych społeczeństwa sieciowych – postinformacyjnych – podlegających silnym tendencjom mediatyzacyjnym oraz marketyzacyjnym UMIEJĘTNOŚCI: 1. Potrafi diagnozować oraz analizować zjawiska społeczno-kulturowo-polityczne relacjonowane i komentowane w zmediatyzowanym dyskursie społecznym 2. Potrafi przeprowadzić logiczny wywód na temat funkcji, zadań, celów oraz sposobów oddziaływania mediów masowych oraz nie-instytucjonalnych (2.0) na uczestników interakcji społecznych. KOMPETENCJE: 1. Wykorzystuje zdobytą wiedzę i nabyte umiejętności do analitycznego rozpoznawania zjawisk i problemów współczesnego życia społecznego podlegającego silnym procesom mediatyzacji 2. Potrafi diagnozować problemy znajdujące się na styku różnych dziedzin, systemów i dyscyplin podlegających medialnej logice 3. Jest w stanie wskazać i objaśnić różne aspekty kulturowe, polityczne, ekonomiczne oraz społeczne funkcjonowania mediów |
Metody i kryteria oceniania: |
Lektura, czynny udział w zajęciach (dyskusja), obecności (max 2 nieobecności), zdanie egzaminu (do egzaminu dopuszczone są wyłącznie te osoby, które zaliczą ćwiczenia) |
Praktyki zawodowe: |
Brak |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT CW
CW
ŚR CW
CW
CZ CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Tomasz Gackowski | |
Prowadzący grup: | Karolina Brylska, Tomasz Gackowski, Marcin Łączyński, Dagmara Sidyk-Furman, Marlena Sztyber-Popko | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Przedmiot poświęcony jest różnym zagadnieniom związanym z wpływem mediów na procesy społeczne – wspólnotowe (socjologiczne) w ramach wielowektorowych relacji, jakie zachodzą między osobami, poszczególnymi grupami społecznymi, wreszcie instytucjami medialnymi, politycznymi, biznesowymi, czy też kulturalnymi. |
|
Pełny opis: |
Przedmiot poświęcony jest różnym zagadnieniom związanym z wpływem mediów na procesy społeczne – wspólnotowe (socjologiczne) w ramach wielowektorowych relacji, jakie zachodzą między osobami, poszczególnymi grupami społecznymi, wreszcie instytucjami medialnymi, politycznymi, biznesowymi, czy też kulturalnymi. Celem konwersatorium jest: wskazać kluczowe aspekty medialnego zapośredniczenia wspólnoty społecznej; wyjaśnić w sposób zrozumiały (poprzez przykłady) najważniejsze teorie, efekty i zjawiska warunkujące funkcjonowanie społeczeństwa zmediatyzowanego. wytłumaczyć rolę i wpływ mediów na kształtowanie interakcji społecznych zachodzących w ramach dyskursu publicznego (społecznego |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-17 - 2025-06-08 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Tomasz Gackowski | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Przedmiot poświęcony jest różnym zagadnieniom związanym z wpływem mediów na procesy społeczne – wspólnotowe (socjologiczne) w ramach wielowektorowych relacji, jakie zachodzą między osobami, poszczególnymi grupami społecznymi, wreszcie instytucjami medialnymi, politycznymi, biznesowymi, czy też kulturalnymi. |
|
Pełny opis: |
Przedmiot poświęcony jest różnym zagadnieniom związanym z wpływem mediów na procesy społeczne – wspólnotowe (socjologiczne) w ramach wielowektorowych relacji, jakie zachodzą między osobami, poszczególnymi grupami społecznymi, wreszcie instytucjami medialnymi, politycznymi, biznesowymi, czy też kulturalnymi. Celem konwersatorium jest: wskazać kluczowe aspekty medialnego zapośredniczenia wspólnoty społecznej; wyjaśnić w sposób zrozumiały (poprzez przykłady) najważniejsze teorie, efekty i zjawiska warunkujące funkcjonowanie społeczeństwa zmediatyzowanego. wytłumaczyć rolę i wpływ mediów na kształtowanie interakcji społecznych zachodzących w ramach dyskursu publicznego (społecznego |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Fizyki.