Filozofia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2700-L-DM-D2FILO |
Kod Erasmus / ISCED: |
15.1
|
Nazwa przedmiotu: | Filozofia |
Jednostka: | Wydział Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii |
Grupy: |
DM-DZIENNE I STOPNIA 2 semestr, 1 rok (PRMM) DM-DZIENNE I STOPNIA 2 semestr, 1 rok (spec: Dziennikarska) DM-DZIENNE I STOPNIA 2 semestr, 1 rok (spec: fot, pras, rek, wyd) |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Wykład przeznaczony jest dla studentów posiadających ogólną wiedzę z zakresu humanistyki (na poziomie szkoły średniej) |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Filozofia świata nowoczesnego 1 Źródła życia nowoczesnego: oświecenie. 2 Filozofia społeczna oświecenia. 3 Romantyzm przeciwko oświeceniu: nowoczesna nienowoczesność 4 Romantyzm: Hegel i Schopenhauer. 5 Marks i marksizm 6 Modernizm: wielkie idee modernizmu 7 Filozofia Nietzschego 8 Wielkie narracje antropologiczne modernizmu: S. Freud i psychoanaliza 9 Wielkie narracje antropologiczne modernizmu: egzystencjalizm. 10 Wielkie narracje antropologiczne modernizmu: Szkoła Frankfurcka 11 Postmodernizm: era wielkich końców. Strukturalizm i poststrukturalizm 12 Postmodernizm: J. Derrida i P. Sloterdijk 13 Filozofia feminizmu i jej źródła |
Pełny opis: |
Kurs „Filozofia” na kierunku Dziennikarstwo i Medioznawstwo jest kursem na poziomie podstawowym dla niefilozofów, studiujących nauki społeczne, i tak jest wyjściowo sprofilowany. Na poziomie podstawowym filozofia jest wiedzą o przekonaniach i poglądach, ich nazwach i definicjach; przekonania są różnymi odpowiedziami na pytania-problemy, wychodzące zazwyczaj od słów języka potocznego, takich jak „prawda”, „umysł”, „rzeczywistość”, „sprawiedliwość” itd., o których właściwy sens pyta filozof stawiając problem (np. czym jest prawda?); przekonania układają się zazwyczaj w większe konstelacje, teorie lub światopoglądy, wiązane z nazwiskami filozofów (stanowiącymi trzeci istotny termin, obok nazw przekonań oraz słów-problemów, w słowniku filozoficznym), te zaś składają się na epoki w dziejach intelektualnych (np. oświecenie jako zbiór wszystkich przekonań oświeceniowych filozofów). Filozofia świata nowoczesnego to narracja historyczno-filozoficzna o kolejnych epokach ery nowoczesnej (od renesansu po postmodernizm) i ich najbardziej charakterystycznych poglądach i reprezentantach, mająca ukazać nie tylko rozwój myśli filozoficznej jako takiej, ale i całej wyrażającej się w niej kultury i cywilizacji, ze szczególnym podkreśleniem związków pomiędzy wydarzeniami historycznymi, politycznymi i społecznymi a dziejami intelektualnymi i ideologicznymi. 1 Źródła życia nowoczesnego: od renesansu do oświecenia. Postęp a tradycja. Dziedzictwo oświecenia: nauka, technika, emancypacja, racjonalność. Bacon i Kartezjusz 2 Wczesna nowożytność i jej przełomy: Machiavelli, reformacja. 3 Filozofia społeczna oświecenia: Teoretycy umowy społecznej: Thomas Hobbes i John Locke. Adam Smith, bogactwo narodów, praca a wartość, podział pracy, Jean Jacques Rousseau, pochodzenie nierówności, stan natury, „szlachetny dzikus”, własność prywatna. 4 Romantyzm przeciwko oświeceniu: nowoczesna nienowoczesność. Irracjonalizm, subiektywizm, indywidualizm, tradycjonalizm; rewitalizacja religii i duchowości. Idea ducha. Idealiści niemieccy od Kanta do Hegla. 5 Romantyzm: Hegel i Schopenhauer. Absolut, historiozofia, pan i niewolnik, praca. Wola, pesymizm metafizyczny, nirwana. 6 Marks i marksizm. Filozofia dziejów, walka klas, wyzysk, kapitalizm, środki produkcji, alienacja, własność prywatna 7 Modernizm: wielkie idee modernizmu, stadia modernizmu, klimat i duch modernistyczny 8 Filozofia Nietzschego: krytyka nowoczesności, antymodernizm Nietzschego; krytyka i odrzucenie Schopenhauera; krytyka chrześcijaństwa; idea pana i niewolnika i inne dychotomie: zdrowy/chory, silny/słaby, dostojny/podły; nadczłowiek, wola mocy. Nietzsche i egzystencjalizm 9 Wielkie narracje antropologiczne modernizmu: S. Freud i psychoanaliza. Popędy, id, ego, wyparcie, sublimacja, nieświadomość, kultura jako źródło cierpień, eros i thanatos. 10 Wielkie narracje antropologiczne modernizmu: egzystencjalizm. J.P. Sartre, mdłości, nihilizm, „egzystencja poprzedza esencję”, „zła wiara”, autentyczność; M. Heidegger: bycie ku śmierci, Się/gadanina 11 Wielkie narracje antropologiczne modernizmu: Szkoła Frankfurcka, Th. Adorno, dialektyka oświecenia, przemysł kulturalny, poezja po Auschwitz; H. Marcuse: eros i cywilizacja, człowiek jednowymiarowy 12 Postmodernizm: era wielkich końców. Strukturalizm i poststrukturalizm. Historie (szaleństwa, więzienia, seksualności) M. Foucault; „śmierć człowieka”; Deleuze/Guattari: filozofia bez podmiotu, pragnienie; J.F. Lyotard: koniec wielkich narracji 13 Postmodernizm: J. Derrida, dekonstrukcja w humanistyce, dyskursy, filozofia innego, tekst i kres autora. P. Sloterdijk: krytyka cynicznego rozumu. 14 Feminizm i jego źródła: M. Wollstonecraft, Millowie: „Poddaństwo kobiet”, F. Engels: kobieta pierwszym niewolnikiem, S. de Beauvoir: druga płeć, płeć i gender; feminizm liberalny, marksistowski, radykalny. |
Literatura: |
S. Blackburn, Oksfordzki słownik filozoficzny. F. Copleston, Historia filozofii; W. Krajewski (red.), Słownik pojęć filozoficznych. Z. Kuderowicz (red.), Filozofia współczesna (dwa tomy). A. Miś, Filozofia współczesna. Główne nurty; A. Miś, Problemy i kierunki etyki. Antologia tekstów. Wyboru dokonał i komentarzami opatrzył…; R. H. Popkin i A. Stroll, Filozofia; H. Puszko i A. Miś (red.), Historia filozofii, tom I i II; W. Tatarkiewicz: Historia filozofii, trzy tomy. Dodatkowa literatura będzie podawana przez wykładowcę w trakcie zajęć. |
Efekty uczenia się: |
Podstawowym i poddawanym ewaluacji końcowej o charakterze ilościowym efektem uczenia się po zaliczeniu kursu ma być znajomość wymienionych w opisie powyżej pojęć i terminów, tzn. umiejętność ich zdefiniowania, zrozumienia i zinterpretowania, oraz odniesienia do innych, powiązania z bardziej ogólnymi, przypisania do autorów i zwolenników, a także do właściwych epok w historii intelektualnej; oznacza to zrozumienie i umiejętność krytycznego rozwinięcia kryjących się za terminami problemów lub odpowiedzi na problemy, a wreszcie zrozumienie i orientację osoby studiującej w dziedzinie historii intelektualnej nowożytności. Długofalowo, w szerszym i niepoddającym się ilościowej ewaluacji wymiarze studium filozofii wywołuje u studiujących efekty takie jak: umiejętność racjonalnej obrony i krytyki przekonań własnych i cudzych, a więc opartej na racjonalnych przesłankach dyskusji; orientację w różnorodności światopoglądowej i ideologicznej, poszerzenie horyzontów zrozumienia, zdolność do spojrzenia z innych punktów widzenia, świadomość pluralizmu ludzkich postaw i wartości. Te efekty uczenia się filozofii prowadzą również do wzrostu kompetencji społecznych studentów, zwłaszcza w ich aspekcie komunikacyjnym i interpersonalnym: rozszerzając słownik, jakim uczący się posługują, budując w nich wzorce myślenia logicznego i racjonalnego, podsuwając im formuły i narzędzia krytyki społeczeństwa, jednostki i wreszcie samych siebie, wystawiając ich na kontakt z przekonaniami im obcymi - studium filozofii przynosi efekt w postaci poszerzenia indywidualnej świadomości, zaopatrując jednostkę w skuteczne narzędzia do rozwoju osobistej refleksji i zrozumienia otaczającego świata w sposób pogłębiony, a zarazem racjonalnie zorientowany. |
Metody i kryteria oceniania: |
Podstawą zaliczenia przez studenta przedmiotu i uzyskania oceny jest obecność na zajęciach w ciągu ich pełnego cyklu (z dopuszczeniem dwu nieusprawiedliwionych nieobecności) oraz zdanie pisemnego egzaminu końcowego bądź testu zaliczeniowego dotyczącego pojęć wymienionych w pełnym opisie przedmiotu. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jacek Dobrowolski | |
Prowadzący grup: | Jacek Dobrowolski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
|
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Skrócony opis: |
(Sylabus skrócony) I Metafizyka-ontologia 1. Byt. Co jest? 2. Ontologia starożytna i hierarchia bytów 3. Dowody na istnienie i nieistnienie Boga 4. Przejście do świata metafizyki, nauki i wiedzy nowoczesnej. II Etyka 5. Tradycja i nowoczesność w etyce. Chrześcijaństwo i buddyzm. Sekularyzm 6. Deontologia i konsekwencjalizm; Kant i utylitaryzm III Filozofa społeczna świata nowoczesnego 7. Społeczeńtswo i umowa społeczna 8. Początki krytyki społecznej: oświecenie i Rousseau 9. Początki ekonomii politycznej: od Locke'a do Smitha 10. Hegel i filozofia dziejów z romantyzmem w tle 11. Od heglizmu do marksizmu 12. Marksizm i komunizm 13. Romantyzm. Schopenhauer i Nietzsche 14. Myśl modernizmu 15. Od modernizmu do postmodernizmu |
|
Pełny opis: |
Sylabus pełny I Metafizyka-ontologia 1. Byt. Co jest? - dualizm/monizm; idealizm/materializm. Platon, Kartezjusz. Umysł i ciało. Test Turinga 2. Ontologia starożytna i hierarchia bytów. - Absolut, Arystoteles, teleologia, "cztery przyczyny" 3. Dowody na istnienie i nieistnienie Boga - Tomasz z Akwinu, Anzelm z Canterbury, dowód ontologiczny; "Pięć dróg' Tomasza i ich krytyka 4. Przejście do świata metafizyki, nauki i wiedzy nowoczesnej. - Paradygmat, finalizm, racjonalizm, empiryzm, naturalizm, metoda indukcyjna. F. Bacon II Etyka 5. Tradycja i nowoczesność w etyce. Chrześcijaństwo i buddyzm. - Sekularyzm, tradycjonalizm. Machiavelli. 6. Deontologia i konsekwencjalizm; Kant i utylitaryzm. - J.S. Mill, imperatyw kategoryczny, szczęście III Filozofa społeczna świata nowoczesnego 7. Społeczeńtswo i umowa społeczna. - Kontraktualizm, umowa społeczna, stan natury, prawa naturalne. Th. Hobbes, J. Locke. 8. Początki krytyki społecznej: oświecenie i J.J. Rousseau. - Oświecenie, "szlachetny dzikus", własność, encyklopedyści. 9. Początki ekonomii politycznej: od Locke'a do Smitha - praca i podział pracy, wartość, własność 10. Hegel i filozofia dziejów z romantyzmem w tle. - Historiozofia (filozofia dziejów), dialektyka; duch-rozum-wolność-absolut-postęp 11. Od heglizmu do marksizmu. Praca istotą człowieka. Alienacja 12. Marksizm i komunizm. - Walka klas, wartość dodatkowa, wyzysk, proletariat, kapitalizm, komunizm. Hegel, Marks. 13. Romantyzm. Schopenhauer i Nietzsche. - Irracjonalizm, wola, wola mocy, genealogia moralności. Pozytywizm. 14. Myśl modernizmu. - Psychoanaliza, egzystencjalizm, szkoła frankfurcka. S. Freud, J.P. Sartre, Th. Adorno 15. Od modernizmu do postmodernizmu. - Wielkie i małe narracje, feminizm, posthumanizm. S. de Beauvoir, J.F. Lyoytard |
|
Literatura: |
Literatura S. Blackburn, Oksfordzki słownik filozoficzny. F. Copleston, Historia filozofii; W. Krajewski (red.), Słownik pojęć filozoficznych. Z. Kuderowicz (red.), Filozofia współczesna (dwa tomy). A. Miś, Filozofia współczesna. Główne nurty; A. Miś, Problemy i kierunki etyki. Antologia tekstów. Wyboru dokonał i komentarzami opatrzył…; R. H. Popkin i A. Stroll, Filozofia; H. Puszko i A. Miś (red.), Historia filozofii, tom I i II; W. Tatarkiewicz: Historia filozofii, trzy tomy. Dodatkowa literatura będzie podawana przez wykładowcę w trakcie zajęć. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-17 - 2025-06-08 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jacek Dobrowolski | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
|
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Fizyki.