Metody badań w nauce o informacji
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2700-L-API-Z4MBWNI |
Kod Erasmus / ISCED: |
15.0
|
Nazwa przedmiotu: | Metody badań w nauce o informacji |
Jednostka: | Wydział Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii |
Grupy: |
API-ZAOCZNE I STOPNIA - 4 semestr |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z metodologią badań prowadzonych w naukach o informacji oraz naukach pokrewnych. Zdobyta na zajęciach wiedza będzie przydatna nie tylko w toku studiów, ale także w życiu zawodowym. Zajęcia pozwolą na zapoznanie się z teorią i praktyką: pokażą, jak dobór metodologii wpływa na przeprowadzenie badania i jego wyniki. |
Pełny opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z metodologią badań prowadzonych w naukach o informacji oraz naukach pokrewnych. Zdobyta na zajęciach wiedza będzie przydatna nie tylko w toku studiów, ale także w życiu zawodowym. Zajęcia pozwolą na zapoznanie się z teorią i praktyką: pokażą, jak dobór metodologii wpływa na przeprowadzenie badania i jego wyniki. W trakcie zajęć poruszane będą następujące zagadnienia: - Klasyfikacja dziedzin i dyscyplin nauki - Zasady systematycznego przeglądu literatury - Etapy procesu badawczego - Metody i narzędzia wykorzystywane w badaniach ilościowych - Metody i narzędzia wykorzystywane w badaniach jakościowych - Analiza danych ilościowych - Analiza danych jakościowych - Academic writing - Bibliometria i altmetria - podstawy |
Literatura: |
Wybrane fragmenty z: - Boellstorff, T., Nardi, B., Pearce, C., & Taylor, T. L. (2012). Ethnography and Virtual Worlds. Princeton, NJ: Princeton University Press. - Given, L. (2008). The Sage Encyclopedia of Qualitative Research Methods. Los Angeles;London;New Delhi;Singapore: SAGE. - O’Leary, Z. (2017). The Essential Guide to Doing Your Research Project (3rd ed.). London: SAGE. - Pickard, A. (2007). Research Methods in Information. London: Facet. - Silverman, D. (2008). Prowadzenie badań jakościowych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. - Wiorogórska, Z. (2012). Teoria ugruntowana i jej wybrane zastosowania w badaniach z zakresu informacji naukowej i bibliotekoznawstwa. Przegląd Biblioteczny, 80(1), 47–57. |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA: 1.Student/-ka zdobędzie wiedzę nt. narzędzi, technik i metod badawczych stosowanych w nauce o informacji i naukach pokrewnych. 2. Student/-ka ma pogłębioną refleksję nt. etapów procesu badawczego w naukach społecznych. UMIEJĘTNOŚCI: 1. Student/-ka posiada podstawowe umiejętności badawcze, potrafi sformułować i przeanalizować problemy badawcze. 2. Student/-ka potrafi dobrać właściwą metodologię badawczą do potrzeb własnego badania, przeprowadzanego do pracy licencjackiej. 3. Student/-ka potrafi dobrać odpowiednie narzędzia do analizy danych badawczych, przeanalizować dane i zaprezentować wyniki. 4. Student/-ka potrafi krytycznie ocenić metodologię badawczą zastosowaną przez innych badaczy. KOMPETENCJE: 1. Student/-ka jest świadomy, jak ważny jest wybór właściwej metodologii do potrzeb własnych badań. 2. Student/-ka jest przygotowany do seminarium licencjackiego i prowadzenia badań do własnej pracy. |
Metody i kryteria oceniania: |
Przygotowanie do zajęć (lektura zadanych tekstów), aktywny udział w dyskusji na oraz wykonywanie zadań na zajęciach (60%); praca indywidualna - trzy prace śródsemestralne (40%). |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT KON
|
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Zuzanna Wiorogórska | |
Prowadzący grup: | Zuzanna Wiorogórska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Fizyki.