Kompetencje informacyjne
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2700-L-API-D4KI |
Kod Erasmus / ISCED: |
15.0
|
Nazwa przedmiotu: | Kompetencje informacyjne |
Jednostka: | Wydział Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii |
Grupy: |
API-DZIENNE I STOPNIA - 4 semestr |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Znaczenie kompetencji informacyjnych we współczesnym społeczeństwie. Modele i definicje. Kompetencje informacyjne wśród innych kompetencji kluczowych. Model dostępu do nowych mediów Jana van Dijka. Metody i narzędzia badawcze. Kształcenie kompetencji informacyjnych. Kompetencje informacyjne w świetle relacyjnej teorii kultury. Praca projektowa w grupach - badania kompetencji informacyjnych lub projekt edukacyjny. |
Pełny opis: |
Znaczenie kompetencji informacyjnych we współczesnym społeczeństwie. Modele i definicje. Kompetencje informacyjne wśród innych kompetencji kluczowych. Model dostępu do nowych mediów Jana van Dijka. Metody i narzędzia badawcze. Kształcenie kompetencji informacyjnych. Kompetencje informacyjne w świetle relacyjnej teorii kultury. Praca projektowa w grupach - badania kompetencji informacyjnych lub projekt edukacyjny. Realizowane działania: - prace koncepcyjne, - przegląd literatury, - metodologia i opracowanie narzędzi badawczych, - prezentacja wyników, - prezentacja wniosków, - opracowanie raportu. |
Literatura: |
Big 6 skills model: www.big6.com edukacjamedialna.edu.pl ACRL Framework: http://www.ala.org/acrl/standards/ilframework ALA, Information literacy: https://literacy.ala.org/information-literacy/ CILIP definition: https://infolit.org.uk/definitions-models/ SCONUL Working Group on Information Literacy, The SCONUL Seven Pillars of Information Literacy: Core Model for Higher Education, 2011 https://www.sconul.ac.uk/sites/default/files/documents/coremodel.pdf Sample A., Historical development of definitions of information literacy: A literature review of selected resources. “The Journal of Academic Librarianship” 2020 |
Efekty uczenia się: |
Student: - zna definicje i historyczny rozwój koncepcji kompetencji informacyjnych w perspektywie bibliologii i informatologii oraz nauk społecznych, - rozumie wagę posiadania i rozwijania kompetencji informacyjnych w społeczeństwie wiedzy, - potrafi zaprojektować i przeprowadzić badanie dotyczące kompetencji informacyjnych wybranej grupy, - potrafi przeanalizować wyniki i wyciągnąć wnioski dotyczące stanu kompetencji informacyjnych danej grupy oraz potencjalnych potrzeb edukacyjnych, - jest gotów do działań w zakresie kształcenia i/lub sprawdzania poziomu kompetencji informacyjnych użytkowników, pracując w zespole. |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody dydaktyczne: elementy wykładu, dyskusja, zespołowa praca projektowa. Kryteria oceniania: obecność na zajęciach (dopuszczona 1 nieobecność), aktywny udział w zajęciach, realizacja projektu grupowego, prezentacja wyników. |
Praktyki zawodowe: |
brak |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR PRO
CZ PT |
Typ zajęć: |
Projekt, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Kisilowska-Szurmińska | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Kisilowska-Szurmińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Projekt - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Fizyki.