Kultura dobrych manier
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2700-FAK-D-KDM |
Kod Erasmus / ISCED: |
15.1
|
Nazwa przedmiotu: | Kultura dobrych manier |
Jednostka: | Wydział Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii |
Grupy: |
Wykłady fakultatywne - sem letni |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest przedstawienie funkcji grzecznościowych zachowań językowych i niejęzykowych w aspekcie skuteczności komunikacyjnej. |
Pełny opis: |
W trakcie zajęć omawiane są zasady i strategie polskiej grzeczności, akty grzecznościowe, tytulatura zawodowa, typy relacji międzyludzkich, zasady ubierania się, demokratyzacja obyczajów grzecznościowych, zachowanie podczas podróży, sposoby przedstawiania siebie i innych osób, zasady precedencji, mowa ciała, grzeczność w wystąpieniach publicznych, zachowanie w miejscach publicznych, zasady zachowania przy stole, reguły pisania listów elektronicznych, pism urzędowych i prowadzenia rozmów telefonicznych, użycie wizytówek, netykieta. Porównywana jest etykieta towarzyska z etykietą zawodową oraz polska grzeczność z grzecznością innych kultur narodowych. |
Literatura: |
M. Marcjanik, Grzeczność w komunikacji językowej, Warszawa 2013. M. Marcjanik, Mówimy uprzejmie. Poradnik językowego savoir-vivre’u, Warszawa 2021, rozdz. Formy adresatywne. A. Naruszewicz-Duchlińska, Kultura zachowań językowych w internecie, Warszawa 2019. E. Sawicka, Savoir-vivre. Podręcznik dobrych manier, Bielsko-Biała 2011. I. Kamińska-Radomska, Kultura biznesu. Normy i formy, Warszawa 2015. Grzeczność nasza i obca, red. M. Marcjanik, Warszawa 2005. |
Efekty uczenia się: |
Po ukończeniu przedmiotu student: Wiedza 1. Zna funkcje językowych i niejęzykowych zachowań grzecznościowych. 2. Potrafi posługiwać się tytulaturą. 3. Jest świadomy różnic między etykietą towarzyską a zawodową. 4. Dostrzega różnice międzykulturowe związane z grzecznością. 5. Zdaje sobie sprawę z ewolucji zachowań grzecznościowych. 6. Zna zasady pisania e-maili, pism urzędowych oraz prowadzenia rozmów telefonicznych. Umiejętności 1. Potrafi świadomie wpływać na swoją skuteczność komunikacyjną za pomocą zachowań grzecznościowych. 2. Umie stosować odpowiednie formy zwracania się do odbiorcy w różnych sytuacjach i w różnej hierarchii zawodowej i społecznej. 3. Rozumie potrzebę szanowania odmienności obyczajów grzecznościowych innych kultur. 4. Umie napisać i zaadresować pismo urzędowe, e-mail, używając stosownych form językowych, w tym zwrotów grzecznościowych. 5. Potrafi ubierać się stosowanie do okazji. 6. Wie, jak elegancko zachowywać się przy stole. Inne kompetencje 1. Zdaje sobie sprawę ze zmian obyczajów grzecznościowych po 1989 roku i z wpływu kultury amerykańskiej na kulturę polską. 2. Rozumie różnice pokoleniowe dotyczące zachowań grzecznościowych i konieczność szukania konsensusu |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena ciągła i test końcowy. Brak możliwości poprawy pozytywnych ocen końcowych. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-17 - 2025-06-08 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK-FAK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład fakultatywny, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Dąbkowska | |
Prowadzący grup: | Anna Dąbkowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład fakultatywny - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Fizyki.