Uniwersytet Warszawski, Wydział Fizyki - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Budowa i komunikacja marki

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2700-FAK-D-BKMA
Kod Erasmus / ISCED: 15.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0321) Dziennikarstwo Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Budowa i komunikacja marki
Jednostka: Wydział Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii
Grupy: Wykłady fakultatywne - sem letni
Punkty ECTS i inne: 4.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Skrócony opis:

Kształtowanie marek – procedura STP (segmentacja, targeting, pozycjonowanie). Strategia, istota, znaczenie, tożsamość, wizerunek, osobowość, archetyp, architektura, identyfikatory, cechy marki. Czynniki wpływające na wartość i siłę marki. Proces, kryteria i znacznie pozycjonowania marki. Elementy komunikacji wizualnej. Marka korporacyjna, produktowa, osobista, narodowa. Storytelling. Sposoby komunikacji marki.

Pełny opis:

Kształtowanie marek – procedura STP (segmentacja rynku, wybór grup docelowych, pozycjonowanie oferty rynkowej) . Cechy dobrej marki. Wizja, misja, atrybuty marki, obszary kompetencji, sygnały marki, wartości kluczowe, ekspresyjne, funkcjonalne.

Strategia, istota, znaczenie, tożsamość , wizerunek, osobowość, archetyp, architektura, identyfikatory, cechy marki. Czynniki wpływające na wartość i siłę marki. Storytelling. Sposoby komunikacji marki.

Proces i instrumenty wprowadzania marki na rynek. Budowa strategii marki.

Istota, tożsamość, architektura, osobowość marki . Budowa silnej i rozpoznawalnej marki. Korzyści z posiadania rozpoznawalnej marki dla klientów i właścicieli marek. Kreowanie marki w różnych branżach.

Identyfikacja wizualna i jej elementy. Znak, kolorystyka, liternictwo, kształt, nazwy marek. Działania reklamowe, sponsoringowe i PR marki. Insight reklamowy. Komunikacja reklamowa marek. Tradycyjne i nowoczesne media w komunikacji marki. Najbardziej znane polskie i zagraniczne marki.

Marka globalna, korporacyjna, produktowa, osobista, narodowa. Cechy poszczególnych marek. „Made in ..” - ile jest warte. Branding narodowy. Internal i employer branding.

Architektura marki. Portfele marek - zarządzanie portfelem marek. Marka-parasol. Rozciąganie marki. Rebranding. Proces, kryteria i znacznie pozycjonowania marki. Określanie grup docelowych.

Literatura:

1. Kall J., Jak zbudować silną markę od podstaw, Wydawnictwo Helion, Gliwice 2006

2. Urbanek G., Zarządzanie marką, PWE, Warszawa 2002

3. Bueno B.J., Ragas M., Potęga kultowej marki. W jaki sposób dziewięć wyjątkowych marek zmieniło swoich klientów w wiernych fanów, One Press, Gliwice 2007

4. red. M. K. Witek-Hajduk, Zarządzanie silną marką, , Oficyna Wolters Kluwer business, Warszawa 2011

5. Altkorn J., Strategia marki, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 1999

6. Dębski M., Kreowanie silnej marki, PWE, Warszawa 2008

7. Marconi J., Marketing marki. W jaki sposób tworzyć, zarządzać i rozszerzać wartość marki, K.E. Liber, Warszawa 2002

8. Altkorn J., Kształtowanie rynkowego wizerunku firmy, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Krakowie, Kraków 2002

9. De Chernatony, Marka. Wizja i tworzenie marki, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2003

10. Olins W, O marce, Instytut Marki Polskiej, Warszawa 2004

11. Kall J., Silna marka. Istota i kreowanie, PWE, Warszawa 2001

12. Szulce H., Zarządzanie marką, Wydawnictwo AE, Poznań 2006

13. Pringle H., Gordon W., Zarządzanie marką, Rebis, Warszawa 2008

14. Kall J., Kłeczek R., Sagan A., Zarządzanie marką, Oficyna Ekonomiczna, Kraków 2006

Efekty uczenia się:

Wiedza

1.Z zakresu budowy i zarządzania marka.

2.Znajomość podstawowej terminologii związanej z marką.

3.Znajomość sposobów definiowania grup docelowych, sposobów pozycjonowania marki.

4.Dotycząca różnych rodzajów marek ich cech i wynikających z nich korzyści.

5.Znajomość procesów wprowadzania marek na rynek, ich budowy, zagadnienia rebrandingu.

6.Podstawowa wiedza dotycząca identyfikacji wizualnej i jej elementów.

7.Dotycząca zasad komunikacji marki, roli sponsoringu, public relations i komunikacji reklamowej.

8.Dotycząca czynników wpływające na wartość i siłę marki

Umiejętności

1.Umiejętność wyboru najlepszego sposobu pozycjonowania

2.Podstawowa umiejętność przygotowywania strategii marki.

3.Umiejętność przygotowywania strategii komunikacji marki i wyboru metod oraz kanałów komunikacyjnych.

4.Analiz identyfikacji wizualnej marek i określania ich znaczenia.

5.Analiz budowy marki, zarządzania nią, procesów rebrandingu, tworzenia portfeli marek.

Inne kompetencje

1.Rozumie potrzebę kreatywnego, niestandardowego myślenia w komunikacji marki

2.Rozumie potrzebę definiowania celów, grup docelowych i badania realizowanych projektów.

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie - praca pisemna oraz obecność obowiązkowa. (max 2 nieobecności)

Praktyki zawodowe:

brak

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-02-17 - 2025-06-08
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład fakultatywny, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Jarosław Kończak
Prowadzący grup: Jarosław Kończak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład fakultatywny - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Fizyki.
ul. Pasteura 5, 02-093 Warszawa tel: +48 22 5532 000 https://www.fuw.edu.pl/ kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-3 (2024-12-18)