Psychologia w biznesie
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2600-DSMw1PB |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.4
|
Nazwa przedmiotu: | Psychologia w biznesie |
Jednostka: | Wydział Zarządzania |
Grupy: |
Przedmioty obowiazkowe dla 1 roku DSM wieczorowe sem. zimowy |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Przedmiot ma na celu zapoznanie studenta z psychologicznymi podstawami funkcjonowania człowieka w organizacji oraz ich konsekwencjami dla zarządzania personelem, podejmowania decyzji menedżerskich czy relacji interpersonalnych w miejscu pracy. Zajęcia podzielone są na trzy bloki tematyczne, skupiające się na funkcjonowaniu poznawczym (m.in. sposób funkcjonowania umysły, błędy poznawcze), emocjonalnym (rodzaje i pochodzenie reakcji emocjonalnych, inteligencja emocjonalna) i behawioralnym pracowników (m.in. motywacja, konsekwencje sprawowania władzy). |
Pełny opis: |
1. Dlaczego wiedza psychologiczna jest potrzebna menedżerom? - W jaki sposób zdobywamy wiedzę naukową w naukach społecznych (zarządzaniu, psychologii, ekonomii)? Rodzaje doniesień naukowych, i którym możemy ufać? Przewaga badań eksperymentalnych nad korelacyjnymi. - Realizm sytuacyjny i psychologiczny w badaniach empirycznych. Trafność zewnętrzna (generalizowanie wyników uzyskanych w badaniach na populację) i wewnętrzna (wnioskowanie o związku przyczynowym). - Metody diagnozowania pracowników (m.in diagnoza osobowości, temperamentu) - Jakie znaczenie ma wiedza psychologiczna w zarządzaniu zasobami ludzkimi, zachowaniach organizacyjnych, zachowaniach konsumentów na rynku. 2. Funkcjonowanie poznawcze człowieka - znaczenie dla podejmowania decyzji w zarządzaniu - Jak funkcjonują nasze umysły? Kategorie poznawcze. Sieci połączeń: Aktywizacja połączeń – ekran świadomości i pamięć operacyjna. Efekt ograniczenia zasobów poznawczych i konkurowanie o wolne zasoby poznawcze. Rola zawartości pamięci operacyjnej. Pozawerbalny zapis doświadczenia (system holistyczny) vs zapis aktywności poznawczej (system analityczny). Procesy automatyczne i kontrolowane. Aktywizacja schematów/reprezentacji poznawczych. - Czy nasza pamięć jest niezawodna? Dynamika zapisów pamięciowych. Efekt pewności wstecznej („Wiedziałem to wcześniej”). - Podejmowanie decyzji i błędy poznawcze w zarządzaniu. Efekty pierwszeństwa, świeżości, zakotwiczenia, konfirmacji, inercji, zbyt wczesnej aktywizacji. Asymetria procesów aktywizacji i dezaktywizacji. Efekt zestawienia: asymilacja vs kontrast. - Konsekwencje omawianych zagadnień dla podejmowania decyzji w zarządzaniu oraz na rynku. 3. Funkcjonowanie emocjonalne człowieka - budowanie swojej inteligencji emocjonalnej - Rodzaje reakcji emocjonalnych: emocje steniczne i asteniczne; uczucia, odczucia i nastroje; emocje endo- i egzocentryczne; opinie deskryptywne, oceny: ewaluatywne vs emocjonalne. - Czy mogę wierzyć temu co czuję? Pobudzenie fizjologiczne. Rola interpretacji pobudzenia fizjologicznego. Efekt mylnej interpretacji pobudzenia. Zarażanie emocjami. Efekt transferu pobudzenia. Afektywne atraktory – asymetria pozytywno-negatywna: Inklinacja pozytywna. Informacyjny vs afektywny efekt negatywności. - Dynamika reakcji emocjonalnych: perseweracja; efekty: ekspozycji, nowości, habituacji/adaptacji/przesytu. Samoocena jako podstawowa emocja endocentryczna. - Inteligencja emocjonalna i jej znaczenie dla kierowania ludźmi - Znaczenie emocji w podejmowaniu decyzji konsumenckich i zarządzaniu. 4. Funkcjonowanie behawioralne człowieka – jak działać skuteczniej? - Planowanie swoich działań. Koncentrowanie się na wyjaśnianiu własnego zachowania (przyczyny vs konsekwencje). Strategie działania. Dynamika w realizacji celów. - Przetwarzanie informacji o JA i innych - podstawowy błąd atrybucji. - Motywacja - podstawowe zagadnienia; dysonans poznawczy; zachowania refleksyjne vs bezrefleksyjne: zwyczajowe i impulsywne. - Metamorficzne skutki sprawowania władzy nad innymi - Konsekwencje omawianych zagadnień dla zachowania członków organizacji. |
Literatura: |
Podstawowe pozycje: Udostępnione na platformie materiały dydaktyczne na podstawie: Wieczorkowska–Wierzbińska, G. „Psychologiczne ograniczenia.” (2011) Arnold J, Randall R, Patterson F, Silvester J, Robertson I, Cooper CL, Burnes B, Harris D & Axtell C (2016) Work Psychology: Understanding Human Behaviour in the Workplace, 6th ed. Harlow: Pearson. Uzupełniające pozycje: Dodatkowe materiały udostępnione na platformie e-learningowej |
Metody i kryteria oceniania: |
1) Kolokwium (test na ostatnich zajęciach - 40% oceny; kolokwium musi być zaliczone na minimum 50%), 2) Aktywność na platformie e-learningowej (testy internetowe i pytania otwarte - 50% oceny), 3) Aktywna obecność na zajęciach (10% oceny) Punkty bonusowe: 1) Udział w badaniach (10% do części e-learningowej) 2) Włączanie kamery na zajęciach (kamera włączona przez całe zajęcia o ile prowadzący nie poprosi o jej wyłączenie) (5% do całości) |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-01-29 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Kuźmińska | |
Prowadzący grup: | Waldemar Grzywacz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Kuźmińska | |
Prowadzący grup: | Waldemar Grzywacz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.