Podstawy zarządzania
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2600-DSFRw1PZ |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Podstawy zarządzania |
Jednostka: | Wydział Zarządzania |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe dla 1 roku DSFiR dzienne sem. zimowy |
Punkty ECTS i inne: |
5.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami z zakresu zarządzania organizacjami, w tym omówienie różnych typów struktur organizacyjnych, zapoznanie z zasadami planowania, organizowania, motywowania ludźmi i kontrolowania. Po zakończeniu zajęć studenci powinni znać podstawowe pojęcia z zakresu nauk o zarządzaniu oraz umieć rozwiązywać praktyczne problemy związane z funkcjonowaniem organizacji. |
Pełny opis: |
1. Zarządzanie – podstawowe pojęcia i definicje • Definicje zarządzania • Pojęcie i istota zarządzania • Istota zarządzania na poziomie organizacji • Istota zarządzania na poziomie procesu • Istota zarządzania na poziomie stanowiska • Zarządzanie – nauka, praktyka, czy sztuka? 2. Charakterystyka organizacji • Pojęcie i definiowanie organizacji • Systemowe ujęcie organizacji • Rodzaje organizacji • Interesariusze i środowisko organizacji 3. Szkoły i kierunki zarządzania • Klasyczna szkoła zarządzania • Szkoła behawioralna • Szkoła ilościowa (matematyczna) • Podejście systemowe • Podejście sytuacyjne • Podejście integrujące 4. Analiza procesu decyzyjnego w organizacji • Decyzje i proces decyzyjny • Problem i rozwiązywanie problemów • Uwarunkowania procesu decyzyjnego • Teoria decyzji, modele i techniki jej podejmowania 5. Zarządzanie celami i planowanie w organizacji • Cele organizacji i zarządzanie poprzez cele • Istota i cele planowania • Etapy planowania • Metody i techniki planowania • Rodzaje planów i ich przydatność • Bariery planowania 6. Zarządzanie strategiczne • Istota zarządzania strategicznego • Strategia – istota, cechy i funkcje • Etaty przygotowania i wdrażania strategii • Analiza strategiczna i jej metody • Zasady zarządzania strategicznego • Rodzaje strategii 7. Organizowanie w zarządzaniu • Istota i etapy organizowania • Formalizacja organizacji • Struktury organizacyjne i ich typy • Uwarunkowania wyboru struktur organizacyjnych 8. Zarządzanie zmianą • Cykl życia organizacji i jej zmian • Rodzaje zmian organizacji • Przygotowanie zmian w organizacji • Modele procesu zmian • Innowacyjność i przedsiębiorczość w organizacji • Zachowanie wobec zmian 9. Modele i rodzaje władzy oraz autorytetu • Istota i źródła przywództwa • Style zachowania się menedżera w pracy • Style kierowania i przewodzenia • Siatka kierownicza • Zakres i uwarunkowania delegowania władzy 10. Istota motywacji i motywowania • Modele motywacji • Teorie motywacji • Wynagrodzenie i niematerialne formy motywacji • Zasady motywowania pracowników 11. Zarządzanie zasobami ludzkimi • Istota zarządzania zasobami ludzkimi • Planowanie zatrudnienia • Rekrutacja pracowników • Ocena pracy • Rozwój zasobów ludzkich • Zarządzanie przez konflikt w organizacji 12. Kultura i etyka w organizacji • Pojęcie kultury organizacyjnej • Model kultury organizacyjnej wg E. Scheina • Funkcje kultury organizacyjnej • Typologie kultur • Uwarunkowania kultury organizacyjnej • Zarządzanie przez kulturę • Etyka w zarządzaniu 13.Społeczna odpowiedzialność organizacji • Zakres i rodzaje odpowiedzialności organizacji • Istota społecznej odpowiedzialności organizacji w ujęciu historycznym • Wybrane modele społecznej odpowiedzialności organizacji • Wybrane programy CRS • Instrumenty wprowadzania CRS przez organizację 14. Kontrola i controlling • Istota kontroli w organizacji • Podstawowe rodzaje kontroli • Zarządzanie procesami kontroli • Funkcje i dysfunkcje kontroli • Controlling w zarządzaniu – jego istota, rodzaje i zastosowanie 15.Umiędzynarodowienie i zarządzanie międzynarodowe • Istota i uwarunkowania umiędzynarodowienia • Rodzaje i formy umiędzynarodowienia działalności organizacji • Podstawowe teorie umiędzynarodowienia organizacji • Zarządzanie organizacją międzynarodową |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. R.W. Griffin, Podstawy zarządzania organizacjami, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2017. Literatura uzupełniająca: 2. Organizacja i zarządzanie w zarysie – praca zbiorowa pod redakcją J. Bogdanienki, Wyd. Naukowe Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2010. 3. Zarządzanie, organizacje i organizowanie – praca zbiorowa pod redakcją K. Klincewicza, Wyd. Naukowe Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2016. 4. Zarządzanie. Teoria i praktyka – praca zbiorowa pod redakcją A. K. Koźmińskiego i W. Piotrowskiego, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2010. 5. Zarządzanie. Tradycja i nowoczesność – praca zbiorowa pod redakcją J. Bogdanienki i W. Piotrowskiego, PWE, Warszawa 2013. 6. A. Koźmiński, D. Jemielniak, D. Latusek-Jurczak, Zasady zarządzania, Oficyna a Wolters Kluwer business, Warszawa 2014. |
Efekty uczenia się: |
Student/Studentka po ukończeniu kursu w zakresie wiedzy: • Zna i rozumie terminologię i podstawowe modele teoretyczne w zakresie zarządzania organizacją (K_W01) • Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zasady, procedury i praktyki dotyczące zarządzania organizacją (K_W02). • Zna i rozumie procesy i zjawiska technologiczne, społeczne, polityczne, prawne, ekonomiczne i ekologiczne oraz ich wpływ na funkcjonowanie organizacji, (K_W05) • Zna i rozumie podstawowe zasady tworzenia i rozwoju różnych form przedsiębiorczości (K_W06) w zakresie umiejętności: • Potrafi wykorzystać teorię z zakresu nauki o zarządzaniu do rozpoznawania, diagnozowania i rozwiązywania problemów związanych z zarządzaniem zasobami w przedsiębiorstwie, stosując właściwy dobór źródeł oraz przystosowując istniejące metody (K¬_U01) • Potrafi prawidłowo interpretować procesy i zjawiska technologiczne, społeczne, polityczne, prawne, ekonomiczne, ekologiczne i ich wpływ na funkcjonowanie organizacji (K_U02) • Potrafi samodzielnie i zespołowo przygotować analizy, diagnozy i raporty dotyczące funkcjonowania organizacji i sektora oraz komunikatywnie je prezentować, wykorzystując narzędzia informatyczno-komunikacyjne (K_U03) • Posiada zdolność do samokształcenia się i podnoszenia zdobytych kwalifikacji (K_U06) w zakresie postaw: • Gotów jest do oceny i krytycznego podejścia do sytuacji i zjawisk związanych z funkcjonowaniem organizacji na rynku, sektora i całej gospodarki (K_K01) • Gotów jest do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy (K_K02) • Gotów jest do przestrzegania standardów etycznych związanych z działalnością przedsiębiorstwa (K_K03) |
Metody i kryteria oceniania: |
Efekty uczenia się będą weryfikowane na koniec zajęć podczas egzaminu. Egzamin przeprowadzony zdalnie na platformie Kampus, przy czym ocena końcowa opiera się na teście egzaminacyjnym jednokrotnego wyboru. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Klimczuk-Kochańska | |
Prowadzący grup: | Magdalena Klimczuk-Kochańska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Fizyki.