Psychologia różnic indywidualnych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2500-PL-PS-OB2L-2 |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.4
|
Nazwa przedmiotu: | Psychologia różnic indywidualnych |
Jednostka: | Wydział Psychologii |
Grupy: |
Zajęcia obligatoryjne Zajęcia obligatoryjne Psychologia 2 rok |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Celem wykładu jest pomoc studentom w opanowaniu podstawowej wiedzy na temat koncepcji i teorii odnoszących się do różnic indywidualnych w zakresie temperamentu, inteligencji i stylów poznawczych. Dodatkowo, wykład ma posłużyć do przedstawienia współczesnego stanu wiedzy na temat źródeł różnic indywidualnych oraz funkcjonalnego znaczenia różnic indywidualnych w zakresie inteligencji i temperamentu. |
Pełny opis: |
1. Wprowadzenie do problematyki różnic indywidualnych (RI). Pojęcie, zakres i znaczenie różnic indywidualnych. Kategorie służące opisowi RI. Konsekwencje społeczne obecności różnic indywidualnych. 2. Genetyczny i środowiskowy wpływ na osobowość. Źródła różnic indywidualnych. 3. Koncepcje temperamentu: Model PEN H.J. Eysencka + Neuropsychologiczny model temperamentu J. Graya + Psychobiologiczny model osobowości C.R. Cloningera. 4. Koncepcja cech układu nerwowego I.P. Pawłowa. Koncepcja aktywacji. Regulacyjna Teoria Temperamentu Jana Strelaua: podstawowe założenia. 5. Rozwój Regulacyjnej Teorii Temperamentu. 6. Osobowość w ujęciu cech: Pięcioczynnikowa Teoria Osobowości P.T. Costy i R.R. McCrae. 7. Poza modelem pięcioczynnikowym: modele dwuczynnikowe, model HEXACO M.C. Ashtona i K. Lee, Ciemna Triada. 8. Wybrane koncepcje temperamentu odnoszące się do dzieci: koncepcja EAS A.H. Bussa i R. Plomina + koncepcja temperamentu zahamowanego i niezahamowanego J. Kagana + interakcyjna teoria temperamentu A. Thomasa i S. Chess. 9. Temperamenty afektywne. Funkcjonalne znaczenie temperamentu. 10. Inteligencja i zdolności – zagadnienia ogólne. Osobowość a inteligencja. 11. Pojęcie inteligencji i jej struktura w ujęciu psychometrycznym: koncepcje Spearmana, Thurstone’a, Guilforda i Cattella. 12. Struktura inteligencji w ujęciu psychometrycznym: koncepcja inteligencji wielorakich H. Gardnera i model inteligencji J.B. Carrolla. 13. Poznawcze podejście do inteligencji: triarchiczna teoria R. Sternberga i formalna teoria inteligencji E. Nęcki. 14. Biologiczne podejście do inteligencji. 15. Pojęcie stylu poznawczego: charakterystyka konstruktu i jego znaczenie. |
Literatura: |
Literatura wymagana: Strelau, J. (2014). Różnice indywidualne. Historia-determinanty-zastosowania. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar. Literatura zalecana: Deary, I.J. (2012). Inteligencja. Sopot: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Pisula, W., Oniszczenko, W. (2008). Genetyka zachowania i psychologia ewolucyjna. W: J. Strelau, D. Doliński (red.). Psychologia. Podręcznik akademicki (t.1, s. 303 – 338). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Strelau, J. (2006). Temperament jako regulator zachowania. Z perspektywy półwiecza badań. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza. Student - zna podstawowe pojęcia dotyczące różnic indywidualnych - zna najważniejsze zagadnienia związane z różnicami indywidualnymi - zna główne koncepcje temperamentu i inteligencji Umiejętności. Student - potrafi wyjaśnić źródła różnic indywidualnych - prawidłowo różnicuje koncepcje temperamentu i inteligencji - prawidłowo wyjaśnia związek pomiędzy temperamentem i inteligencją a zachowaniem Postawy. Student - zachowuje krytycyzm wobec teorii różnic indywidualnych - rozpoznaje wady i zalety różnych teorii temperamentu i inteligencji |
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin pisemny: test zawierający 25 pytań zamkniętych. Kryteria ocen: 15-16 punktów - dostateczny 17-18 punktów - dostateczny plus 19-20 punktów - dobry 21-22 punkty - dobry plus 23-24 punkty - bardzo dobry 25 punktów - celujący |
Praktyki zawodowe: |
Brak |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WYK
WYK
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Włodzimierz Oniszczenko | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Fizyki.