MD-Praktyki pedagogiczne szkolne I
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2300-SP-PED-M2-PRSZ |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | MD-Praktyki pedagogiczne szkolne I |
Jednostka: | Wydział Pedagogiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
1.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Pierwsza praktyka z cyklu praktyk zawodowych obowiązujących na podyplomowych studiach dla nauczycieli bez przygotowania pedagogicznego zgodnie z wymaganiami wynikającymi z Rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego Z dnia 17 stycznia 2012 w sprawie standardów kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela (dz. Ustaw z dnia 6 lutego 2012). |
Tryb prowadzenia: | w terenie |
Skrócony opis: |
Cele praktyki: Słuchacz pozna: - strukturę organizacyjną szkoły – kierownictwo, administrację, pion dydaktyczny wraz z takimi elementami jak zajęcia pozalekcyjne, koła naukowe, kulturalne, sportowe i inne, pomoc psychologiczno-pedagogiczną, bibliotekę, obsługę medyczną, pion socjalny i techniczny; - podstawowe dokumenty szkoły – statut szkoły, dokumentację związaną z organizacją roku szkolnego, plany pracy struktur pedagogicznych szkoły, w tym Rady Pedagogicznej i interesujących go zespołów przedmiotowych, programy wychowawcze i profilaktyczne (wraz z procedurami ich przyjmowania), wewnątrzszkolny system oceniania; - obowiązki nauczyciela wychowawcy, w tym także organizację i działanie samorządu uczniowskiego; - problemy wychowawcze oraz społeczne i socjalne związane ze środowiskiem uczniowskim i lokalnym; - omówi zakres współpracy z instytucjami (organizacjami, stowarzyszeniami) zewnętrznymi związanymi z realizacją programów wychowawczych placówki ćwiczeń. |
Pełny opis: |
Słuchacz zapoznaje się z topografią placówki ćwiczeń, lokalizuje najistotniejsze dla niego miejsca z punktu widzenia zadań zawodowych i szeroko rozumianego bezpieczeństwa uczniów i własnego. Rozmawia z opiekunem praktyk i innymi nauczycielami o programach i problemach pedagogicznych i opiekuńczo-socjalnych. Poznaje zwyczaje szkoły (patrona, uroczystości, zwyczajowe miejsca wykonywania działań i czynności związanych z pracą wychowawczą). Omawia z pedagogiem lub psychologiem szkolnym formy, metody i problemy będące przedmiotem jego współpracy z nauczycielami i środowiskiem rodzicielskim. Poznaje programy realizowane podczas godzin wychowawczych i inne zajęcia, których celem jest rozwój osobowy i społeczny uczniów. Obserwuje zajęcia wychowawcze (hospituje godzinę wychowawczą i ewentualnie inne zajęcia edukacyjne istotne dla realizacji programów wychowawczych). Rozmawia z opiekunem praktyki o formach i zakresie współpracy szkoły z rodzicami uczniów, w tym także o organizacji zebrań dla rodziców i wywiadówek. Poznaje zakres współpracy szkoły organizacjami pozarządowymi, w tym młodzieżowymi oraz innymi instytucjami ważnymi dla szkoły. Poznaje i omawia z opiekunem praktyki dokumentację szkoły oraz procedury jej tworzenia i zatwierdzania. Z opiekunem praktyki omawia dokumentację pracy, którą zobowiązany jest przygotowywać nauczyciel. |
Literatura: |
Piotr Wierzbicki - Entuzjasta w szkole. |
Efekty uczenia się: |
Słuchacz będzie znał: - strukturę organizacyjną szkoły – kierownictwo, administrację, pion dydaktyczny wraz z takimi elementami jak zajęcia pozalekcyjne, koła naukowe, kulturalne, sportowe i inne, pomoc psychologiczno-pedagogiczną, bibliotekę, obsługę medyczną, pion socjalny i techniczny; - podstawowe dokumenty szkoły – statut szkoły, dokumentację związaną z organizacją roku szkolnego, plany pracy struktur pedagogicznych szkoły, w tym Rady Pedagogicznej i interesujących go zespołów przedmiotowych, programy wychowawcze i profilaktyczne (wraz z procedurami ich przyjmowania), wewnątrzszkolny system oceniania; - obowiązki nauczyciela wychowawcy; - problemy wychowawcze oraz społeczne i socjalne związane ze środowiskiem uczniowskim i lokalnym, |
Metody i kryteria oceniania: |
- zaświadczenie o odbyciu praktyki - notatka studenta o przebiegu praktyki, w której zawarte będą uwagi dotyczące spraw organizacyjno-administracyjnych związanych z placówką ćwiczeń oraz krótka analiza problemów wychowawczych, opiekuńczych, socjalnych i społecznych występujących w szkole lub/i w jej środowisku lokalnym. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: | (brak danych) | |
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (zakończony)
Okres: | 2025-02-17 - 2025-06-08 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Praktyki pedagogiczne, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jerzy Marek | |
Prowadzący grup: | Jerzy Marek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-06-08 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Praktyki pedagogiczne, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jerzy Marek | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2025/26" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2026-02-16 - 2026-06-07 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Praktyki pedagogiczne, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jerzy Marek | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Fizyki.