Biomedyczne podstawy rozwoju i wychowania
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2300-SN-BP-W |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Biomedyczne podstawy rozwoju i wychowania |
Jednostka: | Wydział Pedagogiczny |
Grupy: |
Pedagogika, przedmioty dające uprawnienia pedagogiczne |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | uzupełniające |
Skrócony opis: |
Cele. Przekazanie podstawowej wiedzy o: rozwoju biologicznym człowieka w różnych okresach życia, biologicznych i społecznych jego czynnikach; zaburzeniach rozwoju, problemach zdrowotnych uczniów i nauczycieli, ich wpływie na uczenie się i pracę; profilaktyce problemów uczniów i nauczycieli, zdrowiu i jego ochronie. Pomoc studentom: w nabywaniu kompetencji do: poznawania siebie, rozumienia potrzeb biologicznych i zdrowotnych w różnych okresach życia; kształtowaniu prozdrowotnego stylu życia i sprzyjającego zdrowiu i bezpieczeństwo środowiska szkoły. Treści. Rozwój ontogenetyczny człowieka – sfery, okresy rozwoju, czynniki wpływające na rozwój. Rozwój biologiczny, czynniki warunkujące, najczęstsze zaburzenia i zapobieganie im. Najczęstsze problemy zdrowotne w dzieciństwie i młodości, zapobieganie im. Koncepcja zdrowia i czynniki je warunkujące, prozdrowotny styl życia. Zdrowie nauczycieli i jego ochrona. Zdrowotne aspekty zdrowotne środowiska szkoły. |
Pełny opis: |
Cele: 1. Przekazanie podstawowej wiedzy dotyczącej: - rozwoju biologicznego (fizycznego i motorycznego) człowieka w różnych okresach życia, najczęstszych zaburzeń w rozwoju i zapobieganiu im - najczęstszych zaburzeń i chorób, ich wpływu na rozwój i edukację, sposobach zapobiegania, - koncepcji zdrowia i czynników je warunkujących, ochronie i promocji zdrowia. - zdrowiu nauczycieli i jego ochronie, - wybranych aspektach zdrowotnych środowiska szkoły. 2. Pomoc studentom w nabywaniu kompetencji niezbędnych do: − poznawania siebie, identyfikowania problemów zdrowotnych oraz potrzeb biologicznych własnych i uczniów, − podejmowania działań na rzecz ochrony zdrowia własnego i uczniów oraz − kształtowania w szkole środowiska sprzyjającego zdrowiu. Treści. Tematy wykładów: 1. Wprowadzenie – cele i potrzeba przedmiotu w kształceniu pedagogów. rozwój ontogenetyczny człowieka – sfery i okresy rozwoju, biologiczne i społeczne czynniki wpływające na rozwój. 2. Rozwój somatyczny – wzrastanie i dojrzewanie, mechanizmy regulacji neurohormonalnej, metody oceny, tendencje przemian, najczęstsze zaburzenia w rozwoju i ich wpływ na zachowania, samopoczucie i zdolnośc do uczenia się. 3. Rozwój motoryczny: podstawowe pojęcia, zmiany w różnych okresach życia, czynniki warunkujące, sprawność i wydolność fizyczną, metody oceny. 4. Zdrowie – podstawowe pojęcia, czynniki determinujące zdrowie, prozdrowotne style życia, dbałość o zdrowie. 5. Najczęstsze problemy zdrowotne w dzieciństwie i młodości, wpływ na sytuacje szkolną, profilaktyka. 6. Choroby związane z wykonywaniem zawodu nauczyciela – profilaktyka. 7. Aspekty zdrowotne środowiska szkoły; higieniczne aspekty uczenia się. |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa 1. Woynarowska B., Kowalewska A., Izdebski Z., Komosińska K.: Biomedyczne podstawy wychowania i kształcenia. PWN, Warszawa 2010 – część I (str. 23-297). |
Efekty uczenia się: |
Efekty kształcenia I. W zakresie wiedzy – student: 1. Wyjaśnia podstawowe pojęcia związane z rozwojem osobniczym człowieka: sfery i etapy rozwoju, tendencje przemian, czynniki wpływające na rozwój. 2. Charakteryzuje przebieg rozwoju somatycznego i motorycznego w różnych okresach życia. 3. Wymienia najczęstsze zaburzenia rozwoju i zdrowia w dzieciństwie i młodości oraz omawia sposoby zapobiegania im. 4. Wymienia definicję i wymiary zdrowia oraz czynniki je warunkujące. 5. Wie, na czym polega dbałość o zdrowie w różnych okresach życia. 6. Wie jaki jest związek między zdrowiem a edukacją i jaka jest rola nauczyciela w ochronie zdrowia uczniów. II. W zakresie umiejętności – student: 1. Umie dokonać oceny rozwoju fizycznego i motorycznego dzieci i młodzieży. 2. Identyfikuje własne problemy oraz potrzeby rozwojowe i zdrowotne, planuje działania dla ich zaspokojenia. 3. Umie rozpoznać podstawowe objawy zaburzeń rozwoju fizycznego i zdrowia oraz ustalić sposób udzielenia pomocy dzieciom z tymi zaburzeniami. III. W zakresie kompetencji społecznych – student: 1. Rozumie, że pedagog (nauczyciel) powinien posiadać wiedzę o rozwoju i potrzebach biologicznych w różnych okresach życia i wykorzystywać ją w praktyce. 2. Ma świadomość, że może mieć wpływ na samopoczucie, zdrowie oraz efekty uczenia się swoich wychowanków/uczniów 3. Wyraża gotowość do wprowadzania zmian w swoim stylu życia w kierunku prozdrowotnym i tworzenia pozytywnych wzorców dla dzieci i młodzieży. |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie kolokwium końcowego. Zasady zaliczenia podane na pierwszym wykładzie. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Fizyki.