Nauczyciel w szkole - życie codzienne
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2300-OSM/SJ-NSZ/1 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Nauczyciel w szkole - życie codzienne |
Jednostka: | Wydział Pedagogiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
8.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Skrócony opis: |
Realizowane w trakcie seminarium zajęcia mają prowadzić do przygotowania i napisania przez każdego uczestnika seminarium pracy dyplomowej. Praca ta obejmować będzie zagadnienia związane z funkcjonowaniem nauczyciela w szkole ze wszystkimi jej problemami wpisującymi się jej codzienność. Studenci będą mogli uczynić przedmiotem swoich badań doświadczenia nauczycieli związane z tak ważnymi kwestiami, jak chociażby: relacje w zespołach (np. uczniowskich, klasowych, nauczycielskich, środowiskowych), wiedza nauczyciela, kompetencje nauczyciela, rozwój zawodowy nauczyciela i jego uwarunkowania, wartości w pracy nauczyciela, warunki życia i pracy nauczycieli. Uczestnicy seminarium dokonają wyboru tematu pracy w porozumieniu z promotorem. W pracy magisterskiej autor powinien się wykazać znajomością literatury źródłowej, sprawnością analityczną oraz interpretacyjną, a także zdolnością prowadzenia logicznego wywodu. Przygotowywane prace magisterskie będą miały charakter empiryczny. |
Pełny opis: |
W ramach seminarium studenci zostaną zapoznani z zasadami opracowania, konstrukcji i pisania pracy magisterskiej. W trakcie seminarium studenci zdobędą nową i pogłębią posiadaną wiedzę z zakresu, którego dotyczy praca magisterska, poznają zasady konstruowania pracy analityczno-empirycznej, nauczą się w sposób systematyczny korzystać literatury przedmiotu. Studenci zapoznają się z etycznymi aspektami prowadzenia badań pedagogicznych oraz przygotowywania i pisania pracy magisterskiej. Tematyka seminarium koncentruje się na nauczycielu i szkole jako miejscu doświadczania siebie przez nauczyciela i świata społecznego. Badania prowadzone przez uczestników seminarium poświęcone będą tak ważnym tematom, jak: relacje w zespołach (np. uczniowskich, klasowych, nauczycielskich, środowiskowych), wiedza nauczyciela, kompetencje nauczyciela, rozwój zawodowy nauczyciela i jego uwarunkowania, wartości w pracy nauczyciela, warunki życia i pracy nauczycieli. Uczestnicy seminarium dokonają wyboru tematu pracy w porozumieniu z promotorem. W pracy magisterskiej autor powinien się wykazać znajomością literatury źródłowej, sprawnością analityczną oraz interpretacyjną, a także zdolnością prowadzenia logicznego wywodu. Przygotowywane prace magisterskie będą miały charakter empiryczny – ich podstawą będą badania zaprojektowane przez studentów pod kierunkiem promotora. Student ma obowiązek uczestniczenia w seminarium, terminowego wywiązywania się ze wszystkich zobowiązań oraz informowania promotora na bieżąco o poczynionych postępach, a także ewentualnych opóźnieniach w przygotowaniu pracy magisterskiej. Ogólne cele realizacji przedmiotu: • zapoznanie ze źródłami informacji na temat teorii i praktyki badania naukowego w pedagogice oraz rozwijanie umiejętności korzystania z nich; • zapoznanie z zasadami projektowania i prowadzenia badań w pedagogice, zwłaszcza badań dotyczących nauczyciela i szkoły; • rozwijanie kompetencji badawczych, tj. samodzielnego projektowania i realizowania założonego cyklu postępowania badawczego; • rozwijanie świadomości samooceny własnych kompetencji badawczych; • • rozwijanie wrażliwości na temat etycznego wymiaru w pedagogicznych badaniach naukowych. |
Literatura: |
Lista pozycji literatury jest każdorazowo dobierana do tematu przygotowywanej przez Studenta/kę pracy dyplomowej. Wśród polecanej literatury z zakresu badań pedagogicznych znajdują się między innymi takie pozycje, jak: Babbie E., Badania społeczne w praktyce, Warszawa 2004. Ferguson G. A., Takane Y., Analiza statystyczna w psychologii i pedagogice, Warszawa 1997. Flick U., Projektowanie badań jakościowych, Warszawa 2011. Frankfort-Nachmias Ch., Nachmias D., Metody badawcze w naukach społecznych, Poznań 2001. Hammersley M., Atkinson P., Metody badań terenowych, Poznań 2000. Krüger H.-H., Wprowadzenie w teorie i metody badawcze nauk o wychowaniu, Gdańsk 2005. Palka S. (red.), Podstawy metodologii badań w pedagogice, Gdańsk 2009. Rubacha K., Metodologia badań nad edukacją, Warszawa 2008. Silverman D., Prowadzenie badań jakościowych, Warszawa 2010. |
Efekty uczenia się: |
Student/ka: - zna i rozumie pojęcia oraz koncepcje, związane z podejmowanym przez siebie tematem badań; - charakteryzuje orientacje badawcze, strategie, metody, techniki i narzędzia badawcze stosowane w pedagogice; - identyfikuje i opisuje etapy procesu badawczego; - zna zasady pisania tekstów akademickich; Umiejętności Student/ka: - samodzielnie poszukuje informacji, korzystając z różnych źródeł wiedzy; - prezentuje projekt badań własnych, posługując się argumentacją wybranej perspektywy teoretycznej; - konstruuje na piśmie część teoretyczną pracy w oparciu o analizę literatury pedagogicznej oraz innych dyscyplin; - samodzielnie projektuje cykl postępowania badawczego oraz prezentuje to w formie pisemnej; - analizuje i prezentuje w formie pisemnego raportu wyniki przeprowadzonych badań własnych; - wykazuje się umiejętnością poszanowania praw autorskich. Kompetencje Student/ka: - dokonuje oceny własnych kompetencji z perspektywy podejmowania działań pedagogicznych; - ma świadomość konieczności dokształcania się i doskonalenia umiejętności samodzielnego uczenia się; - ma świadomość istnienia etycznego wymiaru w badaniach naukowych. |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody oceniania: I semestr przygotowana koncepcja pracy magisterskiej (temat, teza, plan, zawartość treściowa) wraz z bibliografią – procentowy wpływ na ogólną ocenę: 100% II semestr 1) przygotowane założenia teoretyczne pracy magisterskiej w postaci pierwszej (tzw. teoretycznej) części pracy – procentowy wpływ na ogólną ocenę: 60% 2) przygotowany plan badań wraz z narzędziami badawczymi – procentowy wpływ na ogólną ocenę: 40% III semestr 1) przeprowadzenie badań i złożenie raportu z badań – procentowy wpływ na ogólną ocenę:100% IV semestr przedstawienie ostatecznej wersji pracy magisterskiej – procentowy wpływ na ogólną ocenę: 100% |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SEM-DYP
|
Typ zajęć: |
Seminarium dyplomowe, 60 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Madalińska-Michalak | |
Prowadzący grup: | Joanna Madalińska-Michalak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-06-08 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SEM-DYP
|
Typ zajęć: |
Seminarium dyplomowe, 60 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Madalińska-Michalak | |
Prowadzący grup: | Joanna Madalińska-Michalak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Fizyki.