Uniwersytet Warszawski, Wydział Fizyki - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Antropologia kulturowa

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2300-NJ-MSPP-AK-K
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Antropologia kulturowa
Jednostka: Wydział Pedagogiczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: (brak danych)
Skrócony opis:

Założeniem kursu jest zapoznanie studentów z zagadnieniami wiedzy o kulturze z perspektywy antropologicznej. Studenci uzyskują wiedzę i kompetencje do dostrzegania oraz analizowania zjawisk kulturowych, w których pojawiają się pewne prawidłowości jak również dostrzegania ich specyfiki, znaczenia oraz kontekstu.

Pełny opis:

Antropologia kulturowa w ramach kursu rozumiana jest jako nauka o zjawiskach kulturowych i społecznych, których podstawą jest funkcjonowanie człowieka w ramach grupy oraz sposobów w jaki ta grupa człowieka kształtuje za pomocą kultury. W ramach kursu studenci zapoznają się z podstawowymi założeniami antropologii, historią dyscypliny, głównymi pojęciami. Zajęcia maja także za zadanie dostarczyć wiedzy z zakresu dyscyplin powiązanych z antropologią, przy uwzględnieniu ich specyfiki. Na zajęcia będzie składało się omówienie następujących tematów:

1. Historia antropologii, badania inności jako podstawa antropologii.

2. Podstawowe pojęcia i metody badań antropologicznych.

3. Co to jest kultura?

4. Kulturowe relacje grupowe w płaszczyźnie poziomej i pionowej (relacje międzygrupowe i relacje klasowe).

5. Kultura ludowa, kultura popularna, kultura masowa, kultura wysoka.

6. Historia społeczna i antropologia.

7. Tożsamości grupowe (tożsamości narodowe, etniczne).

8. Płeć kulturowa.

9. Media społecznościowe i kultura.

10. Polityka i kultura.

11. Antropologia i wychowanie.

12. Opór kulturowy, bunty i rewolucje.

Literatura:

Barker C., (2005) Studia kulturowe. Teoria i praktyka, Wyd. UJ, Kraków.

Burszta J. W., (1998) Antropologia kultury. Tematy, teorie, interpretacje, Wydawnictwo Zyski S-ka, Warszawa.

Eriksen T. H., (2009) Małe miejsca, wielkie sprawy. Wprowadzenie do antropologii społecznej i kulturowej, Volumen, Warszawa.

Jawłowska A, (2004) Kultura alternatywna –przeszłość czy kontynuacje?, „Kultura Współczesna”, nr 3.

Mencwel A. red., (2005) Antropologia kultury. Zagadnienia i wybór tekstów, Wyd. Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa.

Rice P., Salzman P. C, (2009) Myśleć jak antropolog, GWP, Sopot.

Sulima R., (2000) Antropologia codzienności, Wydawnictwa Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.

Turner V., (2010) Proces rytualny: struktura i antystruktura, PIW, Warszawa.

Bauman Z., (2000) Globalizacja, PIW, Warszawa.

Bernard A., (2006) Antropologia, PIW, Warszawa.

Burszta J. W., (2009) Od mowy magicznej do szumów popkultury, Academica Wydawnictwo SWPS, Warszawa.

Drozda J. (2015), Opór kulturowy, WN Katedra Gdańsk.

Eliade M. (1974) Sacrum, mit, historia. Wybór esejów, PIW, Warszawa

Graeber D., (2018) Dług. Pierwsze pięć tysięcy lat, Wyd. Krytyka Polityczna Warszawa.

Kempny M., Nowicka E., red. (2004) Badanie kultury. Elementy teorii antropologicznej. Kontynuacje, Wyd. PWN, Warszawa.

Efekty uczenia się:

W zakresie wiedzy student zna i rozumie:

- podstawowe pojęcia antropologiczne

- znaczenie kultury w wychowaniu i kształtowaniu postaw

- modele grupowych relacji kulturowych

W zakresie umiejętności student potrafi:

- student potrafi dostrzec i zanalizować procesy oraz prawidłowości społeczno-kulturowe na różnych etapach wychowania.

- analizować wpływ nowych mediów na kulturę

- rozpoznać relacje tożsamościowe oparte na kulturze

W zakresie kompetencji społecznych student jest gotów do:

- interwencji w ramach zjawisk społecznych i kulturowych

- służy wiedzą ekspercką w obszarach relacji wychowania i kultury

- przełożenia wiedzy kulturowej na praktykę społeczną

Metody i kryteria oceniania:

- obecność na zajęciach

- aktywność w trakcie zajęć

- przygotowanie i zaprezentowanie pracy zaliczeniowej

Przedmiot zaliczany jest na podstawie ustnego kolokwium. Zaliczenie będzie opierało się na odpowiedzi na trzy pytania obejmujące zakres wykładu.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2024-02-19 - 2024-06-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 18 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Wiłkomirska
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Fizyki.
ul. Pasteura 5, 02-093 Warszawa tel: +48 22 5532 000 https://www.fuw.edu.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)