Uniwersytet Warszawski, Wydział Fizyki - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Kultura popularna: konteksty polityczne

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2300-KPKP-OG
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Kultura popularna: konteksty polityczne
Jednostka: Wydział Pedagogiczny
Grupy: Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim
Przedmioty ogólnouniwersyteckie społeczne
Przedmioty ogólnouniweryteckie Wydziału Pedagogicznego
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

ogólnouniwersyteckie

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Tematyka:

1. Znaczenie pojęć: kultura popularna, kultura masowa, kultura nowoczesna, ponowoczesność i postmodernizm.

2. Praktyki kulturowe i ich badanie.

3. Uczestnictwo w kulturze, edukacja i kapitał kulturowy.

4. Mediatyzacja i globalizacja.

5. Zróżnicowania kulturowe.

6. Polityka kulturalna

7. Moda, zmienność i przygodność

8. Subkultury i alternatywy kulturowe.

9. Utowarowienie kultury

Pełny opis:

1. Pojęcie kultury popularnej w kontekście historycznym; krytyka kultury masowej; nowoczesność – ponowoczesność, modernizm – postmodernizm.

2. Co ludzie robią z kulturą, odbiorca kultury jako jej (współ)twórca; kultura przyjemności, urozrywkowienie i karnawalizacja; wielozmysłowość wydarzenia kulturalnego. Badania aktywności kulturalnej.

3. Modele uczestnictwa w kulturze; koncepcja habitusu i kapitału kulturowego wg Pierre’a Bourdieu – podziały klasowe i różnice w stylach życia; kapitał kulturowy a socjalizacja i edukacja.

4. Rola mediów w ekspansji kultury popularnej; procesy globalizacyjne a rozwój mediów elektronicznych, popkultura w internecie, wielokulturowość.

5. Czynniki zróżnicowań kulturowych: wiek i pokoleniowość, płeć, tożsamość kulturowa, swojskość i obcość, miasto – wieś.

6. Rozrywka jako wehikuł ideologii, cenzura, polityka kulturalna w warunkach dyktatury i demokracji.

7. Moda jako wyznacznik statusu, fenomen mód masowych, snobizm i antysnobizm, moda młodzieżowa i jej ekspansja, ekspresje „modne” i „niemodne” – muzyka, sztuki audiowizualne, literatura, teatr. Moda jako element i znak zmiany społecznej.

8. Kategoria subkulturowości. Rola subkultur w procesie kształtowania się współczesnej kultury popularnej. Subkultury a kultura alternatywna.

9. Komercjalizacja. Wolny rynek i jego uwarunkowania polityczne.

Literatura:

Ch. Barker, Studia kulturowe. Teoria i praktyka, Kraków 2005;

D. Bell, Kulturowe sprzeczności kapitalizmu, Warszawa 2014;

P. Bourdieu, Dystynkcja, Społeczna krytyka władzy sądzenia, Warszawa 2005;

J. Baudrillard, Symulakry i symulacja, Warszawa 2005;

W. Burszta, W. Kuligowski, Dlaczego kościotrup nie wstaje. Ponowoczesne pejzaże kultury, Warszawa 1999;

G. Castaldo, Ziemia obiecana. Kultura rocka 1954-1994, Kraków 1997;

T. Edensor, Tożsamość narodowa, kultura popularna i życie codzienne, Kraków 2004;

J. Jarniewicz, All You Need Is Love. Sceny z życia kontrkultury, Kraków 2016;

A. Kłoskowska, Kultura masowa. Krytyka i obrona, Warszawa 1980;

M. Krajewski, Kultury kultury popularnej, Poznań 2003;

J. Fiske, Zrozumieć kulturę popularną, Kraków 2010;

J. Heath, A. Potter, Bunt na sprzedaż. Dlaczego kultury nie da się zagłuszyć, Warszawa 2010

Cz. Miłosz [red.] Kultura masowa, Kraków 2002;

M. Pęczak, Subkultury w PRL. Opór, kreacja, imitacja, Warszawa 2013; N. Postman, Zabawić się na śmierć. Dyskurs publiczny w epoce show biznesu, Warszawa 2006;

T. Szlendak, K. Olechnicki, Nowe praktyki kulturowe Polaków. Megaceremoniały i subświaty, Warszawa 2017;

Efekty uczenia się:

Wiedza:

- Student poznaje podstawowe pojęcia określające specyfikę kultury współczesnej;

- zna podstawowe koncepcje teoretyczne dot. kultury popularnej;

- zna podstawowe metody badań kulturowych;

- zna mechanizmy przemian kultury popularnej;

- zna czynniki zróżnicowań kulturowych.

Umiejętności:

- potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną w samodzielnie realizowanej pracy analitycznej;

- potrafi samodzielnie napisać tekst o charakterze naukowym.

Postawy:

- przejawia zainteresowanie poznawaną problematyką

- aktywnie uczestniczy w dyskusjach seminaryjnych

Metody i kryteria oceniania:

Aktywność na zajęciach

Praca pisemna – esej na wybrany indywidualnie i skonsultowany z prowadzącym temat

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-01-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Seminarium, 30 godzin, 20 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Mirosław Pęczak
Prowadzący grup: Mirosław Pęczak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2024-02-19 - 2024-06-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Seminarium, 30 godzin, 20 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Mirosław Pęczak
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Seminarium - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Fizyki.
ul. Pasteura 5, 02-093 Warszawa tel: +48 22 5532 000 https://www.fuw.edu.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)