Kultura popularna: konteksty polityczne
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2300-KPKP-OG |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Kultura popularna: konteksty polityczne |
Jednostka: | Wydział Pedagogiczny |
Grupy: |
Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim Przedmioty ogólnouniwersyteckie społeczne Przedmioty ogólnouniweryteckie Wydziału Pedagogicznego |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | ogólnouniwersyteckie |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Tematyka: 1. Znaczenie pojęć: kultura popularna, kultura masowa, kultura nowoczesna, ponowoczesność i postmodernizm. 2. Praktyki kulturowe i ich badanie. 3. Uczestnictwo w kulturze, edukacja i kapitał kulturowy. 4. Mediatyzacja i globalizacja. 5. Zróżnicowania kulturowe. 6. Polityka kulturalna 7. Moda, zmienność i przygodność 8. Subkultury i alternatywy kulturowe. 9. Utowarowienie kultury |
Pełny opis: |
1. Pojęcie kultury popularnej w kontekście historycznym; krytyka kultury masowej; nowoczesność – ponowoczesność, modernizm – postmodernizm. 2. Co ludzie robią z kulturą, odbiorca kultury jako jej (współ)twórca; kultura przyjemności, urozrywkowienie i karnawalizacja; wielozmysłowość wydarzenia kulturalnego. Badania aktywności kulturalnej. 3. Modele uczestnictwa w kulturze; koncepcja habitusu i kapitału kulturowego wg Pierre’a Bourdieu – podziały klasowe i różnice w stylach życia; kapitał kulturowy a socjalizacja i edukacja. 4. Rola mediów w ekspansji kultury popularnej; procesy globalizacyjne a rozwój mediów elektronicznych, popkultura w internecie, wielokulturowość. 5. Czynniki zróżnicowań kulturowych: wiek i pokoleniowość, płeć, tożsamość kulturowa, swojskość i obcość, miasto – wieś. 6. Rozrywka jako wehikuł ideologii, cenzura, polityka kulturalna w warunkach dyktatury i demokracji. 7. Moda jako wyznacznik statusu, fenomen mód masowych, snobizm i antysnobizm, moda młodzieżowa i jej ekspansja, ekspresje „modne” i „niemodne” – muzyka, sztuki audiowizualne, literatura, teatr. Moda jako element i znak zmiany społecznej. 8. Kategoria subkulturowości. Rola subkultur w procesie kształtowania się współczesnej kultury popularnej. Subkultury a kultura alternatywna. 9. Komercjalizacja. Wolny rynek i jego uwarunkowania polityczne. |
Literatura: |
Ch. Barker, Studia kulturowe. Teoria i praktyka, Kraków 2005; D. Bell, Kulturowe sprzeczności kapitalizmu, Warszawa 2014; P. Bourdieu, Dystynkcja, Społeczna krytyka władzy sądzenia, Warszawa 2005; J. Baudrillard, Symulakry i symulacja, Warszawa 2005; W. Burszta, W. Kuligowski, Dlaczego kościotrup nie wstaje. Ponowoczesne pejzaże kultury, Warszawa 1999; G. Castaldo, Ziemia obiecana. Kultura rocka 1954-1994, Kraków 1997; T. Edensor, Tożsamość narodowa, kultura popularna i życie codzienne, Kraków 2004; J. Jarniewicz, All You Need Is Love. Sceny z życia kontrkultury, Kraków 2016; A. Kłoskowska, Kultura masowa. Krytyka i obrona, Warszawa 1980; M. Krajewski, Kultury kultury popularnej, Poznań 2003; J. Fiske, Zrozumieć kulturę popularną, Kraków 2010; J. Heath, A. Potter, Bunt na sprzedaż. Dlaczego kultury nie da się zagłuszyć, Warszawa 2010 Cz. Miłosz [red.] Kultura masowa, Kraków 2002; M. Pęczak, Subkultury w PRL. Opór, kreacja, imitacja, Warszawa 2013; N. Postman, Zabawić się na śmierć. Dyskurs publiczny w epoce show biznesu, Warszawa 2006; T. Szlendak, K. Olechnicki, Nowe praktyki kulturowe Polaków. Megaceremoniały i subświaty, Warszawa 2017; |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: - Student poznaje podstawowe pojęcia określające specyfikę kultury współczesnej; - zna podstawowe koncepcje teoretyczne dot. kultury popularnej; - zna podstawowe metody badań kulturowych; - zna mechanizmy przemian kultury popularnej; - zna czynniki zróżnicowań kulturowych. Umiejętności: - potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną w samodzielnie realizowanej pracy analitycznej; - potrafi samodzielnie napisać tekst o charakterze naukowym. Postawy: - przejawia zainteresowanie poznawaną problematyką - aktywnie uczestniczy w dyskusjach seminaryjnych |
Metody i kryteria oceniania: |
Aktywność na zajęciach Praca pisemna – esej na wybrany indywidualnie i skonsultowany z prowadzącym temat |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SEM
|
Typ zajęć: |
Seminarium, 30 godzin, 20 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Mirosław Pęczak | |
Prowadzący grup: | Mirosław Pęczak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Seminarium, 30 godzin, 20 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Mirosław Pęczak | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Seminarium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Fizyki.