Filmowe gatunki i cykle
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2300-FILM-GC-OG |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Filmowe gatunki i cykle |
Jednostka: | Wydział Pedagogiczny |
Grupy: |
Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim Przedmioty ogólnouniwersyteckie społeczne |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | ogólnouniwersyteckie |
Skrócony opis: |
Zajęcia poświęcone są problematyce gatunków i cykli filmowych w badaniach nad kinem. Przegląd teoretycznych i krytycznych teorii dotyczących kina gatunków będzie stanowił punkt wyjścia do analizy poszczególnych formuł gatunkowych (z uwzględnieniem diachronii i synchronii rozwojowej). Nacisk położony zostanie na amerykańskie kino głównego nurtu. |
Pełny opis: |
Gatunki filmowe są postrzegane jako istotny element kina amerykańskiego. Wraz z systemem gwiazd i „stylem zerowym” stanowiły filary klasycznego Hollywood. Wykorzystywanie znanych wątków, motywów, postaci i lokacji pozwalało zminimalizować koszty produkcji w nastawionym na zysk amerykańskim przemyśle filmowym. Dawało jednocześnie możliwość komunikowania się z publicznością. Traktując gatunek jako swego rodzaju markę, widzowie mogli wybrać produkt, który im najbardziej odpowiadał. Analiza tekstualna oraz podejście pragmatyczne pozwalają dostrzec i sproblematyzować te kwestie. Jednocześnie w refleksji nad gatunkami filmowymi istotne jest podejście rytualno-ideologiczne, które pozwala wydobyć hegemoniczny oraz pedagogiczny potencjał kina gatunków. Celem zajęć jest przybliżenie kategorii gatunków i cykli filmowych oraz sposobów ich problematyzacji w badaniach nad kinem. Refleksja teoretyczna będzie traktowana jako punkt wyjścia do zapoznania studentów_tek z wybranymi gatunkami filmowymi (western, film gangsterski, film noir, kino policyjne, science fiction, melodramat, komedia romantyczna i inne). Poruszone zostaną również kwestie zmian w kinie gatunków w okresie postklasycznym zarówno w kontekście kina amerykańskiego, jak i transnarodowego. Jak chociażby łączenie, mieszanie i hybrydyzacja gatunków, stosowanie konwencji gatunkowych w kinie niezależnym i artystycznym, rozróżnienie: gatunki—cykle, zjawisko medium concept cinema oraz gatunki transnarodowe. TREŚĆ ZAJĘĆ: Wprowadzenie do badań nad gatunkami i cyklami filmowymi (zajęcia w oparciu o dyskusję po przeczytaniu tekstów) Western Kino gangsterskie Film noir Melodramat Komedia romantyczna Kino policyjne Science fiction Horror Przemiany w kinie gatunków w okresie poklasycznym |
Literatura: |
(poniższe pozycje literaturowe stanowią bazę. Do poszczególnych zajęć wskazana zostanie literatura) • Altman Charles F., W stronę teorii gatunku filmowego, przeł. Alicja Helman, „Kino” 1987 nr 6, s. 18–22. • Altman Rick, Gatunki filmowe, przeł. Magdalena Zawadzka, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2012. • Grant Barry Keith (red.), Film Genre Reader IV, University of Texas Press, Austin 2012. • Helman Alicja (red.), Kino gatunków, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Jagiellońskiego, CMLXXI, Prace Historycznoliterackie, zeszyt 75. • Klein Amanda Ann, American Film Cycles: Reframing Genres, Screening Social Problems & Defining Subcultures, University of Texas Press, Austin 2012. • Klein Amanda Ann, R. Barton Palmer (red.), Cycles, Sequels, Spin-offs, Remakes, and Reboots: Multiplicities in Film & Television, University of Texas Press, Austin 2016. • Loska Krzysztof (red.), Kino gatunków wczoraj i dziś, Rabid, Kraków 1998. • Loska Krzysztof (red.), Wokół kina gatunków, Wydawnictwo Rabid, Kraków 2001. • Neale Steve, Genre and Hollywood, Routledge, London & New York 2009 (1999). |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA student_ka: • posiada ogólną wiedzę na temat filmowych gatunków i cykli, • zna podstawową terminologię dotyczącą kina gatunków, • posiada wiedzę na temat sposobów ich problematyzowania w filmoznawstwie. UMIEJĘTNOŚCI student_ka: • Potrafi na podstawowym poziomie rozpoznać i opisać wybrane gatunki i cykle filmowe, • Potrafi wskazać i zanalizować teksty filmowe w kontekście gatunkowym, • Posiada umiejętność umieszczenia gatunków filmowych i poszczególnych produkcji w szerszym kontekście społeczno-kulturowym. KOMPETENCJE SPOŁECZNE student_ka: • Rozumie edukacyjny wymiar refleksyjnego uczestnictwa w kulturze filmowej, • Rozumie znaczenie kina (również gatunkowego) w pejzażu kultury współczesnej, • Czynnie i świadomie uczestniczy w życiu kulturalnym. |
Metody i kryteria oceniania: |
(1)obecność na wszystkich zajęciach (dopuszczalne są dwie nieobecności); (2) aktywne uczestnictwo w zajęciach (merytoryczny udział w dyskusjach); (3) przygotowanie 20-minutowej prezentacji na wybrane zajęcia, która będzie stanowiła punkt wyjścia do dyskusji (indywidualnie lub w grupie, zależnie od liczby uczestników_czek zajęć). W ramach przygotowania do zajęć studenci_ki będą proszone o obejrzenie przynajmniej jednego filmu na każde spotkanie. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT KON
|
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Elżbieta Durys | |
Prowadzący grup: | Elżbieta Durys | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Elżbieta Durys | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Fizyki.