Antropologia miasta. Edukacyjne spacery po Warszawie
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2300-AM-OG |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.9
|
Nazwa przedmiotu: | Antropologia miasta. Edukacyjne spacery po Warszawie |
Jednostka: | Wydział Pedagogiczny |
Grupy: |
Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim Przedmioty ogólnouniwersyteckie społeczne Przedmioty ogólnouniweryteckie Wydziału Pedagogicznego |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | ogólnouniwersyteckie |
Założenia (opisowo): | . |
Tryb prowadzenia: | w sali i w terenie |
Skrócony opis: |
Celem kursu jest przybliżenie problematyki relacji miasta i życia społecznego na przykładzie Warszawy. |
Pełny opis: |
W trakcie zajęć zastanowimy się, jak za sprawą urbanistyki i budownictwa zmienia się struktura społeczna i jakość życia mieszkańców. Poznamy m.in. Warszawę jurydyk, przemysłowe Powiśle czy pierwsze niebotyki w mieście. Zobaczymy, że architektura może być narzędziem propagandy, ale też formą oporu, a nawet żartu z władzy. Zastanowimy się, jakie argumenty przemawiają za burzeniem lub nieburzeniem jednych gmachów, a jakie za odbudową lub nieodbudowywaniem innych. Poszukamy inspiracji innymi miastami w Warszawie. Nauczymy się odróżniać style i detale architektoniczne. |
Literatura: |
Literatura: Zahorski A., Drozdowski M. M., Sołtan T., Historia Warszawy, Wydawnictwo Bellona, Warszawa 2017. Zieliński J., Atlas dawnej architektury ulic i placów Warszawy, 15 tomów, Towarzystwo opieki nad zabytkami w Łodzi, Łódź 1996-. Mika G., Od wielkich idei do wielkiej płyty. Burzliwe dzieje warszawskiej architektury, Wydawnictwo Skarpa Warszawska, Warszawa 2017. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: Student - ma podstawową wiedzę z zakresu historii Warszawy; - „umiejscawia w czasie” i scharakteryzuje style architektoniczne; - odróżnia detale architektoniczne. Umiejętności: - przejawia umiejętność krytycznego myślenia: stawiania pytań, podważania oczywistości, spoglądania z więcej niż jedna perspektyw; - potrafi interpretować dzieło architektury; - dostrzega walory artystyczne otaczającej przestrzeni miejskiej. Postawy: - ma świadomość wpływu przestrzeni na życie społeczne; - podejmuje namysł nad relacją człowiek – otoczenie miejskie; - ma szacunek wobec dziedzictwa kulturowego. |
Metody i kryteria oceniania: |
Obecność, aktywność, krótka praca pisemna. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Fizyki.