Uniwersytet Warszawski, Wydział Fizyki - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Strategie przedsiębiorstw międzynarodowych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2104-M-D3STRP-MPH
Kod Erasmus / ISCED: 14.6 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0312) Politologia i wiedza o społeczeństwie Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Strategie przedsiębiorstw międzynarodowych
Jednostka: Wydział Nauk Politycznych i Studiów Międzynarodowych
Grupy: Stosunki Międzynarodowe - DZIENNE II STOPNIA 1 semestr 2 rok - przedmioty dla specjalności MPH
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

Celem zajęć jest zapoznanie studentów ze specyfiką działalności przedsiębiorstw międzynarodowych (korporacji transnarodowych) w środowisku międzynarodowym ze szczególnym uwzględnieniem planowania strategicznego.

Pełny opis:

Celem zajęć jest zapoznanie studentów ze specyfiką działalności przedsiębiorstw międzynarodowych (korporacji transnarodowych) w środowisku międzynarodowym ze szczególnym uwzględnieniem planowania strategicznego. Omawiane tematy obejmować będą proces planowania strategicznego (uwarunkowania, wybory strategiczne i ich konsekwencje) oraz rolę i znaczenie przedsiębiorstw międzynarodowych w gospodarce światowej. Poruszone zostaną także problemy związane z aktywnością przedsiębiorstw zagranicznych w Polsce oraz możliwości działania polskich podmiotów za granicą. W trakcie zajęć omawiane będą zarówno kwestie i problemy teoretyczne, jak i praktyczne oraz wykorzystywane będą wszelkie metody efektywnego uczenia się

i zapamiętywania (analiza przykładów, debaty, dyskusje itp.).

Literatura:

Literatura podstawowa:

• Griffin R., Management, Houghton Mifflin Company; 2008 (Griffin… this addition is AVAILABLE IN THE FACULTY’s LIBRARY) or 12th edition 2016 (online).

• Stonehouse G., D. Campbell, J. Hamill, T. Purdie, Global and Transnational Business, John Wiley and Sons Ltd., (second edition) 2005 (Stonehouse… this addition is AVAILABLE IN THE FACULTY’s LIBRARY).

• UNCTAD, World Investments Report 2022 and other selected editions https://unctad.org/system/files/official-document/wir2022_overview_en.pdf

• UNCTAD, World Investment Prospects Survey 2014-2016, http://unctad.org/en/PublicationsLibrary/webdiaeia2015d4_en.pdf

• UN, World Economic Situation and Prospects 2022, United Nations, 2022, https://www.un.org/development/desa/dpad/publication/world-economic-situation-and-prospects-2022/

• WEF, The Global Competitiveness Report, World Economic Forum, 2022, https://www.weforum.org/reports/

• Polish Investment and Trade Agency - https://www.paih.gov.pl/en

• FDI in Polnad - https://www.ceicdata.com/en/indicator/poland/foreign-direct-investment

Lektury uzupełniające:

• Gilpin R., Global Political Economy: Understanding the International Economic Order, Princeton University Press, 2001.

• Graham E., Fighting the Wrong Enemy: Antiglobal Activists and Multinational Enterprises, Institute for International Economics, 2000.

• Grazia Ietto-Gillies, Transnational Corporations and International Production: Concepts, Theories and Effects, Second Edition Second, revised edition Edition, Edward Elgar Pub; Second, revised edition edition 2012.

• Griffin R., Pustay M., International Business: A Managerial Perspective, Prentice Hall; 6 edition edition 2009.

• Johnson G., Whittington R., Exploring Strategy: Text and Cases, 2017.

• Kaczmarek B., Glinkowska B., Zarządzanie Międzynarodowe i Internacjonalizacja Przedsiębiorstw. Teoria I Praktyka, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2016.

• Klein N., No Logo: No Space, No Choice, No Jobs, Pikador, 2002.

• Lowe P., Transnational Corporations in the Global Economy: The Growth & Impacts of TNCs in the 21st Century, 2 edition 2015.

• Obłój K., Praktyka strategii firmy. Jak zarządzać przeszłością, radzić sobie z teraźniejszością i tworzyć przyszłość, Poltext, 2017.

• Puranam P., Vanneste B., Corporate Strategy: Tools for Analysis and Decision-Making, 2016.

• Vernon R., In the Hurricane's Eye: The Troubled Prospects of Multinational Enterprises, Harvard University Press, 2001.

• Wąsowska A., Ciszewska-Mlinaric M., Obłój K., Strategia korporacji, Wolters Kluwer, 2015.

Dodatkowe artykuły z periodyków będą przesyłane na bieżąco na maila.

Materiały z Internetu dotyczące działalności wybranych przedsiębiorstw

Efekty uczenia się:

Po zakończeniu kursu student/ka powinien/powinna:

• rozumieć podstawowe teorie i problemy z zakresu funkcjonowania korporacji w środowisku międzynarodowym;

• posiąść podstawową wiedzę z zakresu aktywności korporacji i ich strategii;

• uzyskać swobodę w wyszukiwaniu oraz analizowaniu informacji dotyczących korporacji międzynarodowych

• rozwinąć umiejętność analitycznego i krytycznego myślenia;

• rozwinąć zdolność do formułowania przemyślanych konkluzji;

• rozwinąć zdolność wypowiadania się oraz prezentowania swoich myśli na forum publicznym (poprzez udział w dyskusjach i debatach podczas zajęć oraz dzięki przygotowywaniu i przedstawianiu prezentacji na dany temat);

• rozwinąć zdolność do przeprowadzania analiz oraz przygotowywania raportów;

• zwiększyć swoją orientację w zakresie przyszłej kariery zawodowej.

S3_W01, S3_W03, S3_W06, S3_W07, S3_U02, S3_U04, S3_U05, S3_U06, S3_K01, S3_K02, S3_K03, S3_K04

Metody i kryteria oceniania:

WARUNKI ZALICZENIA PRZEDMIOTU:

• obecność oraz aktywny udział w zajęciach

• studium przypadku/raport (praca indywidualna lub w parach)

• projekt grupowy (praca w grupach)

• różne formy zaangażowania studentów w ramach zajęć online

KRYTERIA ZALICZENIA PRZEDMIOTU:

1. Obecność na zajęciach (możliwe dwie nieobecności w czasie semestru)

2. Aktywność podczas zajęć i przygotowanie do zajęć (możliwe krótkie testy sprawdzające znajomość lektur)

3. Studium przypadku - opracowanie i prezentacja wybranego przypadku funkcjonowania przedsiębiorstw w globalnym środowisku (dla chętnych)

4. Projekt grupowy – na który będą składać się dwie części:

a. projekt w wersji pisemnej (do 10 stron + przypisy i bibliografia)

b. prezentacja projektu podczas zajęć (do 15 min.)

5. Test w połowie semestru

Praktyki zawodowe:

brak

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-01-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Aleksandra Jarczewska
Prowadzący grup: Aleksandra Jarczewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Pełny opis:

Celem zajęć jest zapoznanie studentów ze specyfiką działalności przedsiębiorstw międzynarodowych (korporacji transnarodowych) w środowisku międzynarodowym ze szczególnym uwzględnieniem planowania strategicznego. Omawiane tematy obejmować będą proces planowania strategicznego (uwarunkowania, wybory strategiczne i ich konsekwencje) oraz rolę i znaczenie przedsiębiorstw międzynarodowych w gospodarce światowej. Poruszone zostaną także problemy związane z aktywnością przedsiębiorstw zagranicznych w Polsce oraz możliwości działania polskich podmiotów za granicą. W trakcie zajęć omawiane będą zarówno kwestie i problemy teoretyczne, jak i praktyczne oraz wykorzystywane będą wszelkie metody efektywnego uczenia się

i zapamiętywania (analiza przykładów, debaty, dyskusje itp.).

Literatura:

Literatura podstawowa:

• Griffin R., Podstawy zarządzania organizacjami, PWN, 2017 (Griffin… podręcznik dostępny bibliotece Wydziału i BUW) (strony należy dopasować do tematów). http://han.buw.uw.edu.pl/han/libra/https/libra.ibuk.pl/book/184844 (BUW online)

• Malara Z., Przedsiębiorstwo w gospodarce globalnej, PWE, 2012. (BUW online)

• Pierścionek Z., Zarządzanie strategiczne w przedsiębiorstwie, PWE, 2011. (BUW online)

• Stonehouse G., D. Campbell, J. Hamill, T. Purdie, Global and Transnational Business, John Wiley and Sons Ltd., 2005 (Stonehouse… podręcznik dostępny bibliotece Wydziału).

• UNCTAD, World Investments Reports 2018 – Investments and New Industrial Policies, http://unctad.org/en/PublicationsLibrary/wir2018_en.pdf

• UNCTAD, World Investment Prospects Survey 2014-2016, http://unctad.org/en/PublicationsLibrary/webdiaeia2015d4_en.pdf

• UN, World Economic Situation and Prospects 2018, United Nations, 2018, https://www.un.org/development/desa/dpad/wp-content/uploads/sites/45/publication/WESP2018_Full_Web-1.pdf

• WEF, The Global Competitiveness Report, World Economic Forum, 2017-18, http://www3.weforum.org/docs/GCR2017-2018/05FullReport/TheGlobalCompetitivenessReport2017%E2%80%932018.pdf

• Polska Agencja Inwestycji i Handlu - https://www.paih.gov.pl/pl

Lektury uzupełniające:

• Gilpin R., Global Political Economy: Understanding the International Economic Order, Princeton University Press, 2001.

• Graham E., Fighting the Wrong Enemy: Antiglobal Activists and Multinational Enterprises, Institute for International Economics, 2000.

• Grazia Ietto-Gillies, Transnational Corporations and International Production: Concepts, Theories and Effects, Second Edition Second, revised edition Edition, Edward Elgar Pub; Second, revised edition edition 2012.

• Griffin R., Pustay M., International Business: A Managerial Perspective, Prentice Hall; 6 edition edition 2009.

• Johnson G., Whittington R., Exploring Strategy: Text and Cases, 2017.

• Kaczmarek B., Glinkowska B., Zarządzanie Międzynarodowe i Internacjonalizacja Przedsiębiorstw. Teoria I Praktyka, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2016.

• Klein N., No Logo: No Space, No Choice, No Jobs, Pikador, 2002.

• Lowe P., Transnational Corporations in the Global Economy: The Growth & Impacts of TNCs in the 21st Century, 2 edition 2015.

• Obłój K., Praktyka strategii firmy. Jak zarządzać przeszłością, radzić sobie z teraźniejszością i tworzyć przyszłość, Poltext, 2017.

• Puranam P., Vanneste B., Corporate Strategy: Tools for Analysis and Decision-Making, 2016.

• Vernon R., In the Hurricane's Eye: The Troubled Prospects of Multinational Enterprises, Harvard University Press, 2001.

• Wąsowska A., Ciszewska-Mlinaric M., Obłój K., Strategia korporacji, Wolters Kluwer, 2015.

Dodatkowe artykuły z periodyków będą przesyłane na bieżąco na maila.

Materiały z Internetu dotyczące działalności wybranych przedsiębiorstw

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (w trakcie)

Okres: 2024-10-01 - 2025-01-26
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Aleksandra Jarczewska
Prowadzący grup: Aleksandra Jarczewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Pełny opis:

Celem zajęć jest zapoznanie studentów ze specyfiką działalności przedsiębiorstw międzynarodowych (korporacji transnarodowych) w środowisku międzynarodowym ze szczególnym uwzględnieniem planowania strategicznego. Omawiane tematy obejmować będą proces planowania strategicznego (uwarunkowania, wybory strategiczne i ich konsekwencje) oraz rolę i znaczenie przedsiębiorstw międzynarodowych w gospodarce światowej. Poruszone zostaną także problemy związane z aktywnością przedsiębiorstw zagranicznych w Polsce oraz możliwości działania polskich podmiotów za granicą. W trakcie zajęć omawiane będą zarówno kwestie i problemy teoretyczne, jak i praktyczne oraz wykorzystywane będą wszelkie metody efektywnego uczenia się

i zapamiętywania (analiza przykładów, debaty, dyskusje itp.).

Literatura:

Literatura podstawowa:

• Griffin R., Podstawy zarządzania organizacjami, PWN, 2017 (Griffin… podręcznik dostępny bibliotece Wydziału i BUW) (strony należy dopasować do tematów). http://han.buw.uw.edu.pl/han/libra/https/libra.ibuk.pl/book/184844 (BUW online)

• Malara Z., Przedsiębiorstwo w gospodarce globalnej, PWE, 2012. (BUW online)

• Pierścionek Z., Zarządzanie strategiczne w przedsiębiorstwie, PWE, 2011. (BUW online)

• Stonehouse G., D. Campbell, J. Hamill, T. Purdie, Global and Transnational Business, John Wiley and Sons Ltd., 2005 (Stonehouse… podręcznik dostępny bibliotece Wydziału).

• UNCTAD, World Investments Reports 2018 – Investments and New Industrial Policies, http://unctad.org/en/PublicationsLibrary/wir2018_en.pdf

• UNCTAD, World Investment Prospects Survey 2014-2016, http://unctad.org/en/PublicationsLibrary/webdiaeia2015d4_en.pdf

• UN, World Economic Situation and Prospects 2018, United Nations, 2018, https://www.un.org/development/desa/dpad/wp-content/uploads/sites/45/publication/WESP2018_Full_Web-1.pdf

• WEF, The Global Competitiveness Report, World Economic Forum, 2017-18, http://www3.weforum.org/docs/GCR2017-2018/05FullReport/TheGlobalCompetitivenessReport2017%E2%80%932018.pdf

• Polska Agencja Inwestycji i Handlu - https://www.paih.gov.pl/pl

Lektury uzupełniające:

• Gilpin R., Global Political Economy: Understanding the International Economic Order, Princeton University Press, 2001.

• Graham E., Fighting the Wrong Enemy: Antiglobal Activists and Multinational Enterprises, Institute for International Economics, 2000.

• Grazia Ietto-Gillies, Transnational Corporations and International Production: Concepts, Theories and Effects, Second Edition Second, revised edition Edition, Edward Elgar Pub; Second, revised edition edition 2012.

• Griffin R., Pustay M., International Business: A Managerial Perspective, Prentice Hall; 6 edition edition 2009.

• Johnson G., Whittington R., Exploring Strategy: Text and Cases, 2017.

• Kaczmarek B., Glinkowska B., Zarządzanie Międzynarodowe i Internacjonalizacja Przedsiębiorstw. Teoria I Praktyka, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2016.

• Klein N., No Logo: No Space, No Choice, No Jobs, Pikador, 2002.

• Lowe P., Transnational Corporations in the Global Economy: The Growth & Impacts of TNCs in the 21st Century, 2 edition 2015.

• Obłój K., Praktyka strategii firmy. Jak zarządzać przeszłością, radzić sobie z teraźniejszością i tworzyć przyszłość, Poltext, 2017.

• Puranam P., Vanneste B., Corporate Strategy: Tools for Analysis and Decision-Making, 2016.

• Vernon R., In the Hurricane's Eye: The Troubled Prospects of Multinational Enterprises, Harvard University Press, 2001.

• Wąsowska A., Ciszewska-Mlinaric M., Obłój K., Strategia korporacji, Wolters Kluwer, 2015.

Dodatkowe artykuły z periodyków będą przesyłane na bieżąco na maila.

Materiały z Internetu dotyczące działalności wybranych przedsiębiorstw

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Fizyki.
ul. Pasteura 5, 02-093 Warszawa tel: +48 22 5532 000 https://www.fuw.edu.pl/ kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-7 (2024-10-21)