Europejski Fundusz Społeczny w Polsce
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2103-ORP-L-D6EFSP |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.0
|
Nazwa przedmiotu: | Europejski Fundusz Społeczny w Polsce |
Jednostka: | Wydział Nauk Politycznych i Studiów Międzynarodowych |
Grupy: |
ORGANIZOWANIE RYNKU PRACY - DZIENNE I STOPNIA 6 semestr 3 rok - przedmioty obowiązkowe |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Od studentów oczekuje się podstawowej wiedzy z zakresu prawa oraz instytucji Unii Europejskiej. Studenci powinni posiadać wiedzę na temat problemów społecznych występujących w Polsce oraz podmiotów publicznych i niepublicznych działających w obszarze rynku pracy. |
Skrócony opis: |
Warsztat ma na celu przedstawienie usystematyzowanych podstawy wiedz na temat funkcjonowania programów współfinansowanych ze środków budżetu Unii Europejskiej w obszarze rynku pracy. W trakcie zajęć główny nacisk zostanie położony na wyposażenie studentów w umiejętności i wiedzę praktyczną, związane z tworzeniem projektów współfinansowanych ze środków europejskich oraz pisaniem wniosków o dofinansowanie. Podczas zajęć studenci uzyskają wiedzę praktyczna na temat form działalności komercyjnej i niekomercyjnej w obszarze usług rynku pracy, która może być wspierana ze środków europejskich. |
Pełny opis: |
W trakcie zajęć studenci poznają podstawowe pojęcia i terminy związane z funkcjonowaniem polityki strukturalnej Unii Europejskiej oraz zdobywają wiedzę na temat ładu instytucjonalnego związanego z wdrażaniem funduszy strukturalnych w Polsce, z uwzględnieniem podmiotów, które mogą realizować projekty dofinansowane z budżetu UE. W trakcie zajęć zostaną wskazane podstawowe efekty interwencji funduszy strukturalnych oraz dobre praktyki w tym zakresie. W wyniku ukończonych zajęć studenci znają obszary wsparcia oraz zakres interwencji na rynku pracy, którego mogą być wspierane ze środków budżetu Unii Europejskiej. Zajęcia rozwijają podstawowe umiejętności studentów w zakresie realizacji projektów dofinansowywanych ze środków Unii Europejskiej w obszarze rynku pracy. Po ukończeniu przedmiotu studenci powinni szczegółowo wskazywać czynniki warunkujące prawidłowe tworzenia wniosków o dofinansowanie, z uwzględnieniem znajomości technik zarządzania projektowego wykorzystywanych do określania celów, harmonogramu oraz tworzenia budżetu projektowego. Podczas poszczególnych zajęć studenci zostaną zapoznani z budową wniosku o dofinansowanie oraz będą pracować w grupach projektowych nad jego przygotowaniem. W trakcie zajęć zostaną scharakteryzowane podstawowe kategorie związane z budową wniosku o dofinansowanie, takie jak kryteria oceny formalnej i merytorycznej oraz podstawowe pojęcia związane z tworzeniem budżetu projektów (koszty kwalifikowane i niekwalifikowane, wkład własny i inne). |
Literatura: |
Barcz J., Górka M., Wyrozumska A., Instytucje i prawo Unii Europejskiej. Podręcznik dla kierunków prawa, zarządzania i administracji, Warszawa 2017. Borowska K., Zastosowanie metody Project Cycle Management w zarządzaniu projektami współfinansowanymi ze środków unijnych, [w:] Hereditas mercaturz. Księga pamiątkowa dedykowana śp. prof. Stanisławowi Miklaszewskiemu, (red.) P. Czubik, Z. Mach, Instytut Multimedialny, Kraków 2012. Grablewska-Aagten A., Metodyki zarządzania projektami współfinansowanymi ze źródeł Europejskiego Funduszu Społecznego stosowane przez organizacje pozarządowe, ”Nowoczesne Systemy Zarządzania” Zeszyt 12(2017) Grant Thorton, Dotacje unijne z nowej perspektywy na starcie, wrzesień 2023, https://grantthornton.pl/publikacja/unijne-dotacje-uruchamiane-z-duzym-opoznieniem/ Grucza B. (red), Poradnik ABC zarządzania projektami miękkimi, Ministerstwo Rozwoju Regionalnego, Warszawa 2012 Mering T., Wspólnotowa polityka spójności społecznej i gospodarczej – ewolucja i perspektywy, [w:] Anioł W., Duszczyk M., Zawadzki P. W. (red.), Europa Socjalna. Iluzja czy rzeczywistość?, Aspra-Jr, Warszawa 2011. [książka dostępna również w formie e-booka http://www.e-bookowo.pl/nauka/europa-socjalna.html] Moroń E., Piekot T., Zarzeczny G., Maziarz M., Prosto o konkursach Funduszy Europejskich. Poradnik efektywnego pisania, Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju, Warszawa, 201-. Plata-Nalborski K., Projekty z dotacją. Podręcznik konsultanta, wnioskodawcy i beneficjentów, Wydawnictwo Helion, 2017. Świstak M., Polityka regionalna Unii Europejskiej jako polityka publiczna, Warszawa 2020. Akty prawne i dokumenty związane z wdrażaniem polityki strukturalnej w Polsce Informacje i materiały dostępne na stronach: https://www.funduszeeuropejskie.gov.pl/strony/o-funduszach/fundusze-2021-2027/ https://www.rozwojspoleczny.gov.pl/ |
Efekty uczenia się: |
Student/ka po zakończeniu kursu: 1) ma wiedzę o zasadach realizacji projektów dofinansowanych z budżetu UE w obszarze rynku pracy - KW07; 2) potrafi przygotować w zespole założenia do wniosku o dofinansowanie projektu z funduszy strukturalnych UE w obszarze rynku pracy - KU05, KU08; 3) jest gotów do wyszukiwania informacji o aktualnych zasadach realizacji programów dofinansowanych ze środków UE i dostrzega szanse na realizację projektów rozwojowych w obszarze rynku pracy – K_K01; 4) jest gotów do przygotowywania projektów społecznych z wykorzystaniem finansowania UE z uwzględnieniem znajomości technik zarządzania projektowego wykorzystywanych do określania celów, harmonogramu oraz tworzenia budżetu projektowego (K_K03). |
Metody i kryteria oceniania: |
1) Przygotowanie projektu grupowego (zespoły max. do 4 osób)– przedstawienie założeń do wniosku o dofinansowanie w ramach konkursu na dotacje ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego. Projekt należy przygotować pisemnie oraz przedstawić go na zajęciach pod koniec semestru (70% całości oceny); 2) Aktywność na zajęciach (30%) 3) Obecności Warunkiem zaliczenia konwersatorium jest obecność na zajęciach (możliwa jest jedna nieobecność w trakcie semestru) oraz aktywny w nich udział. W przypadku przekroczenia liczby możliwych nieobecności, istnieje konieczność zaliczenia zajęć na dyżurze. Nieobecność na ponad połowie spotkań prowadzi do niezaliczenia zajęć. |
Praktyki zawodowe: |
Praktyki zawodowe nie są wymagane |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT WAR
WAR
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Warsztaty, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Tomasz Mering | |
Prowadzący grup: | Tomasz Mering | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Warsztaty - Zaliczenie na ocenę |
|
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Tryb prowadzenia: | w sali |
|
Skrócony opis: |
Warsztat ma na celu przedstawienie usystematyzowanych podstawy wiedz na temat funkcjonowania programów współfinansowanych ze środków budżetu Unii Europejskiej w obszarze rynku pracy. W trakcie zajęć główny nacisk zostanie położony na wyposażenie studentów w umiejętności i wiedzę praktyczną, związane z tworzeniem projektów współfinansowanych ze środków europejskich oraz pisaniem wniosków o dofinansowanie. Podczas zajęć studenci uzyskają wiedzę praktyczna na temat form działalności komercyjnej i niekomercyjnej w obszarze usług rynku pracy, która może być wspierana ze środków europejskich. |
|
Pełny opis: |
W trakcie zajęć studenci poznają podstawowe pojęcia i terminy związane z funkcjonowaniem polityki strukturalnej Unii Europejskiej oraz zdobywają wiedzę na temat ładu instytucjonalnego związanego z wdrażaniem funduszy strukturalnych w Polsce, z uwzględnieniem podmiotów, które mogą realizować projekty dofinansowane z budżetu UE. W trakcie zajęć zostaną wskazane podstawowe efekty interwencji funduszy strukturalnych oraz dobre praktyki w tym zakresie. W wyniku ukończonych zajęć studenci znają obszary wsparcia oraz zakres interwencji na rynku pracy, którego mogą być wspierane ze środków budżetu Unii Europejskiej. Zajęcia rozwijają podstawowe umiejętności studentów w zakresie realizacji projektów dofinansowywanych ze środków Unii Europejskiej w obszarze rynku pracy. Po ukończeniu przedmiotu studenci powinni szczegółowo wskazywać czynniki warunkujące prawidłowe tworzenia wniosków o dofinansowanie, z uwzględnieniem znajomości technik zarządzania projektowego wykorzystywanych do określania celów, harmonogramu oraz tworzenia budżetu projektowego. Podczas poszczególnych zajęć studenci zostaną zapoznani z budową wniosku o dofinansowanie oraz będą pracować w grupach projektowych nad jego przygotowaniem. W trakcie zajęć zostaną scharakteryzowane podstawowe kategorie związane z budową wniosku o dofinansowanie, takie jak kryteria oceny formalnej i merytorycznej oraz podstawowe pojęcia związane z tworzeniem budżetu projektów (koszty kwalifikowane i niekwalifikowane, wkład własny i inne). |
|
Literatura: |
Barcz J., Górka M., Wyrozumska A., Instytucje i prawo Unii Europejskiej. Podręcznik dla kierunków prawa, zarządzania i administracji, Warszawa 2017. Borowska K., Zastosowanie metody Project Cycle Management w zarządzaniu projektami współfinansowanymi ze środków unijnych, [w:] Hereditas mercaturz. Księga pamiątkowa dedykowana śp. prof. Stanisławowi Miklaszewskiemu, (red.) P. Czubik, Z. Mach, Instytut Multimedialny, Kraków 2012. Grablewska-Aagten A., Metodyki zarządzania projektami współfinansowanymi ze źródeł Europejskiego Funduszu Społecznego stosowane przez organizacje pozarządowe, ”Nowoczesne Systemy Zarządzania” Zeszyt 12(2017) Grant Thorton, Dotacje unijne z nowej perspektywy na starcie, wrzesień 2023, https://grantthornton.pl/publikacja/unijne-dotacje-uruchamiane-z-duzym-opoznieniem/ Grucza B. (red), Poradnik ABC zarządzania projektami miękkimi, Ministerstwo Rozwoju Regionalnego, Warszawa 2012 Mering T., Wspólnotowa polityka spójności społecznej i gospodarczej – ewolucja i perspektywy, [w:] Anioł W., Duszczyk M., Zawadzki P. W. (red.), Europa Socjalna. Iluzja czy rzeczywistość?, Aspra-Jr, Warszawa 2011. [książka dostępna również w formie e-booka http://www.e-bookowo.pl/nauka/europa-socjalna.html] Moroń E., Piekot T., Zarzeczny G., Maziarz M., Prosto o konkursach Funduszy Europejskich. Poradnik efektywnego pisania, Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju, Warszawa, 201-. Plata-Nalborski K., Projekty z dotacją. Podręcznik konsultanta, wnioskodawcy i beneficjentów, Wydawnictwo Helion, 2017. Świstak M., Polityka regionalna Unii Europejskiej jako polityka publiczna, Warszawa 2020. Akty prawne i dokumenty związane z wdrażaniem polityki strukturalnej w Polsce Informacje i materiały dostępne na stronach: https://www.funduszeeuropejskie.gov.pl/strony/o-funduszach/fundusze-2021-2027/ https://www.rozwojspoleczny.gov.pl/ |
|
Uwagi: |
brak |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-17 - 2025-06-08 |
Przejdź do planu
PN WT WAR
WAR
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Warsztaty, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Tomasz Mering | |
Prowadzący grup: | Tomasz Mering | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Warsztaty - Egzamin |
|
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Tryb prowadzenia: | w sali |
|
Skrócony opis: |
Warsztat ma na celu przedstawienie usystematyzowanych podstawy wiedz na temat funkcjonowania programów współfinansowanych ze środków budżetu Unii Europejskiej w obszarze rynku pracy. W trakcie zajęć główny nacisk zostanie położony na wyposażenie studentów w umiejętności i wiedzę praktyczną, związane z tworzeniem projektów współfinansowanych ze środków europejskich oraz pisaniem wniosków o dofinansowanie. Podczas zajęć studenci uzyskają wiedzę praktyczna na temat form działalności komercyjnej i niekomercyjnej w obszarze usług rynku pracy, która może być wspierana ze środków europejskich. |
|
Pełny opis: |
W trakcie zajęć studenci poznają podstawowe pojęcia i terminy związane z funkcjonowaniem polityki strukturalnej Unii Europejskiej oraz zdobywają wiedzę na temat ładu instytucjonalnego związanego z wdrażaniem funduszy strukturalnych w Polsce, z uwzględnieniem podmiotów, które mogą realizować projekty dofinansowane z budżetu UE. W trakcie zajęć zostaną wskazane podstawowe efekty interwencji funduszy strukturalnych oraz dobre praktyki w tym zakresie. W wyniku ukończonych zajęć studenci znają obszary wsparcia oraz zakres interwencji na rynku pracy, którego mogą być wspierane ze środków budżetu Unii Europejskiej. Zajęcia rozwijają podstawowe umiejętności studentów w zakresie realizacji projektów dofinansowywanych ze środków Unii Europejskiej w obszarze rynku pracy. Po ukończeniu przedmiotu studenci powinni szczegółowo wskazywać czynniki warunkujące prawidłowe tworzenia wniosków o dofinansowanie, z uwzględnieniem znajomości technik zarządzania projektowego wykorzystywanych do określania celów, harmonogramu oraz tworzenia budżetu projektowego. Podczas poszczególnych zajęć studenci zostaną zapoznani z budową wniosku o dofinansowanie oraz będą pracować w grupach projektowych nad jego przygotowaniem. W trakcie zajęć zostaną scharakteryzowane podstawowe kategorie związane z budową wniosku o dofinansowanie, takie jak kryteria oceny formalnej i merytorycznej oraz podstawowe pojęcia związane z tworzeniem budżetu projektów (koszty kwalifikowane i niekwalifikowane, wkład własny i inne). |
|
Literatura: |
Barcz J., Górka M., Wyrozumska A., Instytucje i prawo Unii Europejskiej. Podręcznik dla kierunków prawa, zarządzania i administracji, Warszawa 2017. Borowska K., Zastosowanie metody Project Cycle Management w zarządzaniu projektami współfinansowanymi ze środków unijnych, [w:] Hereditas mercaturz. Księga pamiątkowa dedykowana śp. prof. Stanisławowi Miklaszewskiemu, (red.) P. Czubik, Z. Mach, Instytut Multimedialny, Kraków 2012. Grablewska-Aagten A., Metodyki zarządzania projektami współfinansowanymi ze źródeł Europejskiego Funduszu Społecznego stosowane przez organizacje pozarządowe, ”Nowoczesne Systemy Zarządzania” Zeszyt 12(2017) Grant Thorton, Dotacje unijne z nowej perspektywy na starcie, wrzesień 2023, https://grantthornton.pl/publikacja/unijne-dotacje-uruchamiane-z-duzym-opoznieniem/ Grucza B. (red), Poradnik ABC zarządzania projektami miękkimi, Ministerstwo Rozwoju Regionalnego, Warszawa 2012 Mering T., Wspólnotowa polityka spójności społecznej i gospodarczej – ewolucja i perspektywy, [w:] Anioł W., Duszczyk M., Zawadzki P. W. (red.), Europa Socjalna. Iluzja czy rzeczywistość?, Aspra-Jr, Warszawa 2011. [książka dostępna również w formie e-booka http://www.e-bookowo.pl/nauka/europa-socjalna.html] Moroń E., Piekot T., Zarzeczny G., Maziarz M., Prosto o konkursach Funduszy Europejskich. Poradnik efektywnego pisania, Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju, Warszawa, 201-. Plata-Nalborski K., Projekty z dotacją. Podręcznik konsultanta, wnioskodawcy i beneficjentów, Wydawnictwo Helion, 2017. Świstak M., Polityka regionalna Unii Europejskiej jako polityka publiczna, Warszawa 2020. Akty prawne i dokumenty związane z wdrażaniem polityki strukturalnej w Polsce Informacje i materiały dostępne na stronach: https://www.funduszeeuropejskie.gov.pl/strony/o-funduszach/fundusze-2021-2027/ https://www.rozwojspoleczny.gov.pl/ |
|
Uwagi: |
brak |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Fizyki.