Uniwersytet Warszawski, Wydział Fizyki - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Podstawy Funkcjonowania w Świecie Naukowym - warsztaty

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1700-SZD-PFSN
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Podstawy Funkcjonowania w Świecie Naukowym - warsztaty
Jednostka: Szkoła Doktorska Nauk Ścisłych i Przyrodniczych
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: (brak danych)
Skrócony opis:

1. Etyka - 6 godzin, (P. Łuków, J. Różyńska, K. Kuś, E. Kaczmarek)

2. Wnioski grantowe - 6 godzin, (Michał Tomza)

3. Transfer wiedzy - 2 godziny, (Piotr Wasylczyk/UOTT)

4. Prezentacje naukowe - 6 godzin, (Piotr Wasylczyk)

5. Publikacje naukowe - 6 godzin, (Piotr Wasylczyk)

Pełny opis:

Etyka

W czasie zajęć studenci poznają kluczowe pojęcia i standardy z zakresu etyki badań naukowych i

rzetelności w nauce oraz nabywają umiejętności identyfikowania i poszukiwania rozwiązań

problemów etycznych pojawiających się w badaniach naukowych.

Wnioski grantowe

Celem tej części kursu jest omówienie najważniejszych zewnętrznych źródeł finansowania grantów

oraz ogólnych zasad ubiegania się o granty. Omówione zostaną krajowe i międzynarodowe agencje

grantowe, rodzaje grantów oraz ogólne zasady ubiegania się o finansowanie projektu badawczego.

Szczególna uwaga zostanie zwrócona na granty finansowane przez Narodowe Centrum Nauki oraz

Komisję Europejską. W trakcie zajęć zostanie przedstawiony i przeanalizowany proces wnioskowania i

oceny grantu, w tym: budowanie CV, przygotowanie wniosku, jego ocena i rozmowa z panelem

ekspertów oraz raportowanie i ocena końcowa. Przedstawione zostaną szczegółowe zasady

ubiegania się o wybrane granty NCN i ERC.

Transfer wiedzy

Podczas zajęć uczestnicy dowiadują się, na czym polega ochrona własności intelektualnej, jakie

zasoby wiedzy można prawnie chronić i w jaki sposób. Uczą się rozpoznawać potencjalnie

wartościowe pomysły i poznają sposoby postępowania z nimi.

Prezentacje naukowe

Zajęcia przygotowują uczestników do prezentacji badań naukowych (koncepcji, wyników) w formie

wystąpień na konferencjach, seminariach, spotkaniach z dziennikarzami czy inwestorami.

Podczas zajęć uczestnicy uczą się jak mówić (na konferencji naukowej, na spotkaniu z firmą

zainteresowaną współpracą z naukowcami, podczas rozmowy kwalifikacyjnej) w sposób zrozumiały i

ciekawy o trudnych rzeczach, w szczególności o badaniach naukowych i nauce.

Ramowa struktura zajęć:

1. Wstęp, czyli kilka mitów na temat prezentacji naukowych

2. Cel, czyli po co mi to

3. Plan

4. Projekt

5. Jak zaczynać (i jak kończyć)

6. Slajdy i rekwizyty, czyli dodatki

7. Przed widownią, czyli Twoje pięć minut

8. Plakaty, czyli prezentacja w dwóch wymiarach

Publikacje naukowe

Zajęcia przygotowują uczestników do pisania i publikowania artykułów, głównie w czasopismach

naukowych. Przedstawiony będzie rynek publikacji naukowych, widziany z różnych perspektyw

(autora, redaktora, właściciela wydawnictwa, czytelnika) oraz proces „od wyników do publikacji” ze

szczególnym uwzględnieniem elementów sprawiających najwięcej trudności.

Ramowa struktura zajęć:

1. Publish or perish, czyli publikuj albo giń?

2. Co, po co i jak pisać, czyli sens i cel

3. Od pomysłu do artykułu, czyli proces

4. Przygotowanie artykułu, czyli i ty zostaniesz pisarzem

5. Przygotowanie do wysłania, czyli zanim klikniesz submit

6. Recenzje, czyli jak przeżyć odrzucenie

7. Działania okołopublikacyjne, czyli kiedy opadną emocje

Efekty uczenia się:

Etyka

Po ukończeniu zajęć student/studentka zna i rozumie:

- podstawowe pojęcia etyki badań naukowych i rzetelności badawczej (scientific integrity),

- najważniejsze zasady etyczne prowadzenia badań naukowych,

- relacje między wymogami metodologicznymi a etycznymi w badaniach naukowych,

- znaczenie standardów etycznych dla zaufania społecznego dla nauki i naukowców,

- standardy etyczne w prowadzeniu badan naukowych z udziałem człowieka,

- uczciwego uzyskiwania i wykorzystania danych badawczych,

- podstawowe standardy etyki publikacji naukowych.

Po ukończeniu zajęć student/studentka potrafi:

- zidentyfikować podstawowe standardy etyczne w badaniach naukowych,

- stosować standardy etyczne do konkretnych przypadków,

- identyfikować problemy etyczne występujące w procesie badan naukowych,

- budować zaufanie do pracowników naukowych i nauki.

Po ukończeniu zajęć student/studentka jest gotowy/gotowa do:

- kształtowania swoich zachowań zgodnie ze standardami etyki badań naukowych i rzetelności

badawczej,

- współpracy z innymi badaczami mającej na celu realizację standardów etycznych badań naukowych,

- podejmowania wysiłków mających na celu budowanie zaufania do pracowników naukowych i nauki.

Wnioski grantowe

Student/studentka wie:

- czym są granty badawcze,

- jakie są typy grantów,

- jak wygląda proces przygotowania wniosków oraz ich oceny.

Student/studentka potrafi:

- wybrać odpowiednią agencję i program grantowy,

- przygotować wniosek grantowy.

Transfer wiedzy

Student/studentka wie:

- czym jest własność intelektualna i jak można ją chronić,

- gdzie można się natknąć na wartą ochrony własność intelektualną w pracy naukowej i jak wtedy

postępować,

- jakie są podstawowe ścieżki transferu wiedzy z uczelni do przemysłu.

Student//studentka potrafi:

- przeanalizować strukturę prostego patentu i wskazać jego istotne części,

- przygotować krótki opis wynalazku do zgłoszenia patentowego.

Prezentacje naukowe

Student/studentka wie:

- jakie są cele prezentacji naukowych i jak można je osiągnąć,

- jakie są najczęstsze błędy popełnianie podczas przygotowania i prezentowania wystąpień na

konferencjach naukowych, seminariach itp. i jak ich unikać,

- jak przeanalizować cel i sens swojej prezentacji, a potem wykorzystać uzyskaną wiedzę, w celu

przygotowania i wygłoszenia skutecznego wystąpienia,

- jak przygotować profesjonalny plakat na konferencję naukową.

Student/studentka potrafi:

- przeanalizować prezentację naukową, wskazać jej części, strukturę, słabe i mocne strony,

- przygotować prezentację naukową, uwzględniając jej czas, miejsce prezentowania i grono

słuchaczy,

- przedstawić przed widownią swoje wystąpienie w jak najlepszy sposób.

Publikacje naukowe

Student/studentka wie:

- czemu służą publikacje naukowe, jak wygląda publikacyjny ekosystem, w którym funkcjonują

naukowcy,

- jak wygląda proces przygotowania publikacji: od wyników badań do działań „post-publikacyjnych”,

- na co zwrócić uwagę przygotowując tekst publikacji, list do redaktora, odpowiedzi na recenzje.

Student/studentka potrafi:

- zidentyfikować jakość czasopisma naukowego,

- przygotować szkielet artykułu do czasopisma,

- napisać profesjonalny abstrakt artykułu.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)

Okres: 2024-02-19 - 2024-06-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Warsztaty, 26 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Piotr Wasylczyk
Prowadzący grup: Maria Górna, Emilia Kaczmarek, Katarzyna Kuś, Grzegorz Litwinienko, Paweł Płatek, Joanna Różyńska, Michał Tomza, Piotr Wasylczyk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie
Warsztaty - Zaliczenie
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Fizyki.
ul. Pasteura 5, 02-093 Warszawa tel: +48 22 5532 000 https://www.fuw.edu.pl/ kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-3 (2024-08-26)