Podstawy Funkcjonowania w Świecie Naukowym - warsztaty
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1700-SZD-PFSN |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Podstawy Funkcjonowania w Świecie Naukowym - warsztaty |
Jednostka: | Szkoła Doktorska Nauk Ścisłych i Przyrodniczych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Skrócony opis: |
1. Etyka - 6 godzin, (P. Łuków, J. Różyńska, K. Kuś, E. Kaczmarek) 2. Wnioski grantowe - 6 godzin, (Michał Tomza) 3. Transfer wiedzy - 2 godziny, (Piotr Wasylczyk/UOTT) 4. Prezentacje naukowe - 6 godzin, (Piotr Wasylczyk) 5. Publikacje naukowe - 6 godzin, (Piotr Wasylczyk) |
Pełny opis: |
Etyka W czasie zajęć studenci poznają kluczowe pojęcia i standardy z zakresu etyki badań naukowych i rzetelności w nauce oraz nabywają umiejętności identyfikowania i poszukiwania rozwiązań problemów etycznych pojawiających się w badaniach naukowych. Wnioski grantowe Celem tej części kursu jest omówienie najważniejszych zewnętrznych źródeł finansowania grantów oraz ogólnych zasad ubiegania się o granty. Omówione zostaną krajowe i międzynarodowe agencje grantowe, rodzaje grantów oraz ogólne zasady ubiegania się o finansowanie projektu badawczego. Szczególna uwaga zostanie zwrócona na granty finansowane przez Narodowe Centrum Nauki oraz Komisję Europejską. W trakcie zajęć zostanie przedstawiony i przeanalizowany proces wnioskowania i oceny grantu, w tym: budowanie CV, przygotowanie wniosku, jego ocena i rozmowa z panelem ekspertów oraz raportowanie i ocena końcowa. Przedstawione zostaną szczegółowe zasady ubiegania się o wybrane granty NCN i ERC. Transfer wiedzy Podczas zajęć uczestnicy dowiadują się, na czym polega ochrona własności intelektualnej, jakie zasoby wiedzy można prawnie chronić i w jaki sposób. Uczą się rozpoznawać potencjalnie wartościowe pomysły i poznają sposoby postępowania z nimi. Prezentacje naukowe Zajęcia przygotowują uczestników do prezentacji badań naukowych (koncepcji, wyników) w formie wystąpień na konferencjach, seminariach, spotkaniach z dziennikarzami czy inwestorami. Podczas zajęć uczestnicy uczą się jak mówić (na konferencji naukowej, na spotkaniu z firmą zainteresowaną współpracą z naukowcami, podczas rozmowy kwalifikacyjnej) w sposób zrozumiały i ciekawy o trudnych rzeczach, w szczególności o badaniach naukowych i nauce. Ramowa struktura zajęć: 1. Wstęp, czyli kilka mitów na temat prezentacji naukowych 2. Cel, czyli po co mi to 3. Plan 4. Projekt 5. Jak zaczynać (i jak kończyć) 6. Slajdy i rekwizyty, czyli dodatki 7. Przed widownią, czyli Twoje pięć minut 8. Plakaty, czyli prezentacja w dwóch wymiarach Publikacje naukowe Zajęcia przygotowują uczestników do pisania i publikowania artykułów, głównie w czasopismach naukowych. Przedstawiony będzie rynek publikacji naukowych, widziany z różnych perspektyw (autora, redaktora, właściciela wydawnictwa, czytelnika) oraz proces „od wyników do publikacji” ze szczególnym uwzględnieniem elementów sprawiających najwięcej trudności. Ramowa struktura zajęć: 1. Publish or perish, czyli publikuj albo giń? 2. Co, po co i jak pisać, czyli sens i cel 3. Od pomysłu do artykułu, czyli proces 4. Przygotowanie artykułu, czyli i ty zostaniesz pisarzem 5. Przygotowanie do wysłania, czyli zanim klikniesz submit 6. Recenzje, czyli jak przeżyć odrzucenie 7. Działania okołopublikacyjne, czyli kiedy opadną emocje |
Efekty uczenia się: |
Etyka Po ukończeniu zajęć student/studentka zna i rozumie: - podstawowe pojęcia etyki badań naukowych i rzetelności badawczej (scientific integrity), - najważniejsze zasady etyczne prowadzenia badań naukowych, - relacje między wymogami metodologicznymi a etycznymi w badaniach naukowych, - znaczenie standardów etycznych dla zaufania społecznego dla nauki i naukowców, - standardy etyczne w prowadzeniu badan naukowych z udziałem człowieka, - uczciwego uzyskiwania i wykorzystania danych badawczych, - podstawowe standardy etyki publikacji naukowych. Po ukończeniu zajęć student/studentka potrafi: - zidentyfikować podstawowe standardy etyczne w badaniach naukowych, - stosować standardy etyczne do konkretnych przypadków, - identyfikować problemy etyczne występujące w procesie badan naukowych, - budować zaufanie do pracowników naukowych i nauki. Po ukończeniu zajęć student/studentka jest gotowy/gotowa do: - kształtowania swoich zachowań zgodnie ze standardami etyki badań naukowych i rzetelności badawczej, - współpracy z innymi badaczami mającej na celu realizację standardów etycznych badań naukowych, - podejmowania wysiłków mających na celu budowanie zaufania do pracowników naukowych i nauki. Wnioski grantowe Student/studentka wie: - czym są granty badawcze, - jakie są typy grantów, - jak wygląda proces przygotowania wniosków oraz ich oceny. Student/studentka potrafi: - wybrać odpowiednią agencję i program grantowy, - przygotować wniosek grantowy. Transfer wiedzy Student/studentka wie: - czym jest własność intelektualna i jak można ją chronić, - gdzie można się natknąć na wartą ochrony własność intelektualną w pracy naukowej i jak wtedy postępować, - jakie są podstawowe ścieżki transferu wiedzy z uczelni do przemysłu. Student//studentka potrafi: - przeanalizować strukturę prostego patentu i wskazać jego istotne części, - przygotować krótki opis wynalazku do zgłoszenia patentowego. Prezentacje naukowe Student/studentka wie: - jakie są cele prezentacji naukowych i jak można je osiągnąć, - jakie są najczęstsze błędy popełnianie podczas przygotowania i prezentowania wystąpień na konferencjach naukowych, seminariach itp. i jak ich unikać, - jak przeanalizować cel i sens swojej prezentacji, a potem wykorzystać uzyskaną wiedzę, w celu przygotowania i wygłoszenia skutecznego wystąpienia, - jak przygotować profesjonalny plakat na konferencję naukową. Student/studentka potrafi: - przeanalizować prezentację naukową, wskazać jej części, strukturę, słabe i mocne strony, - przygotować prezentację naukową, uwzględniając jej czas, miejsce prezentowania i grono słuchaczy, - przedstawić przed widownią swoje wystąpienie w jak najlepszy sposób. Publikacje naukowe Student/studentka wie: - czemu służą publikacje naukowe, jak wygląda publikacyjny ekosystem, w którym funkcjonują naukowcy, - jak wygląda proces przygotowania publikacji: od wyników badań do działań „post-publikacyjnych”, - na co zwrócić uwagę przygotowując tekst publikacji, list do redaktora, odpowiedzi na recenzje. Student/studentka potrafi: - zidentyfikować jakość czasopisma naukowego, - przygotować szkielet artykułu do czasopisma, - napisać profesjonalny abstrakt artykułu. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT WAR
WAR
WAR
WAR
WAR
WAR
WAR
WAR
ŚR WAR
WAR
CZ WAR
WAR
WAR
WAR
WAR
WAR
WAR
WAR
PT |
Typ zajęć: |
Warsztaty, 26 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Piotr Wasylczyk | |
Prowadzący grup: | Maria Górna, Emilia Kaczmarek, Katarzyna Kuś, Grzegorz Litwinienko, Paweł Płatek, Joanna Różyńska, Michał Tomza, Piotr Wasylczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Warsztaty - Zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Fizyki.