Najnowsze badania w psychoterapii - metodologia, wyniki i perspektywy na przyszłość
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1600-SZD-SPEC-NBP-PS |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Najnowsze badania w psychoterapii - metodologia, wyniki i perspektywy na przyszłość |
Jednostka: | Wydział Psychologii |
Grupy: |
Blok zaawansowanych zajęc specjalizacyjnych w dyscyplinie psychologia |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Skrócony opis: |
Seminarium Stosowane metody dydaktyczne: dyskusja, prezentacja power-point, uczenie się z lektur |
Pełny opis: |
Seminarium poświęcone będzie metodologii i wynikom współczesnych badań nad psychoterapią w zakresie pięciu grup tematycznych: (1) badań nad procesem psychoterapii i jej efektami, (2) badań skupionych na pacjencie, (3) badań nad szkoleniem w psychoterapii, (4) badań nad synchronizacją w psychoterapii oraz (5) badań nad efektywnością psychoterapeutów. |
Literatura: |
Temat #1. Psychotherapy process-outcome research. Crits-Christoph P., Gibbons M. B. C. (2021). Psychotherapy process-outcome research: Advances in understanding causal connections. W: M. Barkham, W. Lutz & L. G. Castonguay (red.). Bergin and Garfield's handbook of psychotherapy and behavior change. John Wiley & Sons.Styła R. (2015). Shape of the self-concept clarity change during group psychotherapy predicts the outcome: an empirical validation of the theoretical model of the self-concept change. Frontiers in Psychology 6(1598). Temat #2. Patient-focused research. Lutz W., de Jong K., Rubel J. A., Delgadillo J. (2021). Measuring, predicting, and tracking change in psychotherapy. W: M. Barkham, W. Lutz & L. G. Castonguay (red.). Bergin and Garfield's handbook of psychotherapy and behavior change. John Wiley & Sons. Temat #3. Research on training in psychotherapy. Knox S., Hill C. E. (2021). Training and supervision in psychotherapy. W: M. Barkham, W. Lutz & L. G. Castonguay (red.). Bergin and Garfield's handbook of psychotherapy and behavior change. John Wiley & Sons. Temat #4. Research on synchrony in psychotherapy. Constantino M. J., Boswell, J. F., Coyne A. E. (2021). Patient, therapist and relational factors. W: M. Barkham, W. Lutz & L. G. Castonguay (red.). Bergin and Garfield's handbook of psychotherapy and behavior change. John Wiley & Sons.Atzil-Slonim, D., Soma, C. S., Zhang, X., Paz, A., & Imel, Z. E. (2023). Facilitating dyadic synchrony in psychotherapy sessions: Systematic review and meta-analysis. Psychotherapy Research, 33(7), 898-917. Temat #5. Therapists effects. Wampold B. E., Owen J. (2021). Therapist effects: history, Methods, Magnitude, and Characteristics of Effective Therapists. W: M. Barkham, W. Lutz & L. G. Castonguay (red.). Bergin and Garfield's handbook of psychotherapy and behavior change. John Wiley & Sons. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza | Zna i rozumie: WG_01 w stopniu umożliwiającym rewizję istniejących paradygmatów - światowy dorobek, obejmujący podstawy teoretyczne oraz zagadnienia ogólne i wybrane zagadnienia szczegółowe – właściwe dla danej dyscypliny w ramach nauk społecznych WG_02 - główne tendencje rozwojowe dyscyplin w ramach nauk społecznych, w których odbywa się kształcenie WG_03 - metodologię badań naukowych w obrębie dyscyplin naukowych z dziedziny nauk społecznych WK_01 - fundamentalne dylematy współczesnej cywilizacji z perspektywy nauk społecznych Umiejętności | Potrafi: UK_05 - posługiwać się językiem obcym na poziomie B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego z wykorzystaniem fachowej terminologii właściwej danej dyscyplinie w ramach nauk społecznych w stopniu umożliwiającym uczestnictwo w międzynarodowym środowisku naukowym i zawodowym Kompetencje społeczne | Jest gotów do: KO_01 - wypełniania zobowiązań społecznych badaczy i twórców KO_02 wypełniania zobowiązań społecznych i podejmowania działań na rzecz interesu publicznego, zwłaszcza w zakresie inicjowania działań na rzecz interesu publicznego KO_03 - myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy |
Metody i kryteria oceniania: |
Opis wymagań związanych z uczestnictwem w zajęciach, w tym dopuszczalnej liczby nieobecności podlegających usprawiedliwieniu: Obecność jest obowiązkowa. Dopuszczalna nieobecność na 2 h godzinach zajęć. Zasady zaliczania zajęć i przedmiotu (w tym zaliczania poprawkowego): Na podstawie obecności (warunek konieczny), testu jednokrotnego wyboru (10 pytań, max 50 punktów) oraz napisania projektu badawczego na zadany temat (6000-8000 znaków, max 50 punktów). Metody weryfikacji efektów uczenia się: Test i projekt badawczy Kryteria oceniania: Progi punktowe dla ocen – punkty (ocena) 96 – 100 (5,5), 89 – 95 (5,0), 82 – 88 (4,5), 75 – 81 (4,0), 68 – 74 (3,5), 60 – 67 (3,0). |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Fizyki.