Uniwersytet Warszawski, Wydział Fizyki - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Najnowsze badania w psychoterapii - metodologia, wyniki i perspektywy na przyszłość

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1600-SZD-SPEC-NBP-PS
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Najnowsze badania w psychoterapii - metodologia, wyniki i perspektywy na przyszłość
Jednostka: Wydział Psychologii
Grupy: Blok zaawansowanych zajęc specjalizacyjnych w dyscyplinie psychologia
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Skrócony opis:

Seminarium

Stosowane metody dydaktyczne: dyskusja, prezentacja power-point, uczenie się z lektur

Pełny opis:

Seminarium poświęcone będzie metodologii i wynikom współczesnych badań nad psychoterapią w zakresie pięciu grup tematycznych: (1) badań nad procesem psychoterapii i jej efektami, (2) badań skupionych na pacjencie, (3) badań nad szkoleniem w psychoterapii, (4) badań nad synchronizacją w psychoterapii oraz (5) badań nad efektywnością psychoterapeutów.

Literatura:

Temat #1. Psychotherapy process-outcome research. Crits-Christoph P., Gibbons M. B. C. (2021).

Psychotherapy process-outcome research: Advances in understanding causal connections. W: M. Barkham, W. Lutz & L. G. Castonguay (red.). Bergin and Garfield's handbook of psychotherapy and behavior change. John Wiley & Sons.Styła R. (2015).

Shape of the self-concept clarity change during group psychotherapy predicts the outcome: an empirical validation of the theoretical model of the self-concept change. Frontiers in Psychology 6(1598).

Temat #2. Patient-focused research. Lutz W., de Jong K., Rubel J. A., Delgadillo J. (2021). Measuring, predicting, and tracking change in psychotherapy. W: M. Barkham, W. Lutz & L. G. Castonguay (red.). Bergin and Garfield's handbook of psychotherapy and behavior change. John Wiley & Sons.

Temat #3. Research on training in psychotherapy. Knox S., Hill C. E. (2021).

Training and supervision in psychotherapy. W: M. Barkham, W. Lutz & L. G. Castonguay (red.). Bergin and Garfield's handbook of psychotherapy and behavior change. John Wiley & Sons.

Temat #4. Research on synchrony in psychotherapy. Constantino M. J., Boswell, J. F., Coyne A. E. (2021).

Patient, therapist and relational factors. W: M. Barkham, W. Lutz & L. G. Castonguay (red.). Bergin and Garfield's handbook of psychotherapy and behavior change. John Wiley & Sons.Atzil-Slonim, D., Soma, C. S., Zhang, X., Paz, A., & Imel, Z. E. (2023).

Facilitating dyadic synchrony in psychotherapy sessions: Systematic review and meta-analysis. Psychotherapy Research, 33(7), 898-917.

Temat #5. Therapists effects. Wampold B. E., Owen J. (2021).

Therapist effects: history, Methods, Magnitude, and Characteristics of Effective Therapists. W: M. Barkham, W. Lutz & L. G. Castonguay (red.). Bergin and Garfield's handbook of psychotherapy and behavior change. John Wiley & Sons.

Efekty uczenia się:

Wiedza | Zna i rozumie:

WG_01 w stopniu umożliwiającym rewizję istniejących paradygmatów - światowy dorobek, obejmujący podstawy teoretyczne oraz zagadnienia ogólne i wybrane zagadnienia szczegółowe – właściwe dla danej dyscypliny w ramach nauk społecznych

WG_02 - główne tendencje rozwojowe dyscyplin w ramach nauk społecznych, w których odbywa się kształcenie

WG_03 - metodologię badań naukowych w obrębie dyscyplin naukowych z dziedziny nauk społecznych

WK_01 - fundamentalne dylematy współczesnej cywilizacji z perspektywy nauk społecznych

Umiejętności | Potrafi:

UK_05 - posługiwać się językiem obcym na poziomie B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego z wykorzystaniem fachowej terminologii właściwej danej dyscyplinie w ramach nauk społecznych w stopniu umożliwiającym uczestnictwo w międzynarodowym środowisku naukowym i zawodowym

Kompetencje społeczne | Jest gotów do:

KO_01 - wypełniania zobowiązań społecznych badaczy i twórców

KO_02 wypełniania zobowiązań społecznych i podejmowania działań na rzecz interesu publicznego, zwłaszcza w zakresie inicjowania działań na rzecz interesu publicznego

KO_03 - myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy

Metody i kryteria oceniania:

Opis wymagań związanych z uczestnictwem w zajęciach, w tym dopuszczalnej liczby nieobecności podlegających usprawiedliwieniu: Obecność jest obowiązkowa. Dopuszczalna nieobecność na 2 h godzinach zajęć.

Zasady zaliczania zajęć i przedmiotu (w tym zaliczania poprawkowego): Na podstawie obecności (warunek konieczny), testu jednokrotnego wyboru (10 pytań, max 50 punktów) oraz napisania projektu badawczego na zadany temat (6000-8000 znaków, max 50 punktów).

Metody weryfikacji efektów uczenia się: Test i projekt badawczy

Kryteria oceniania: Progi punktowe dla ocen – punkty (ocena) 96 – 100 (5,5), 89 – 95 (5,0), 82 – 88 (4,5), 75 – 81 (4,0), 68 – 74 (3,5), 60 – 67 (3,0).

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Fizyki.
ul. Pasteura 5, 02-093 Warszawa tel: +48 22 5532 000 https://www.fuw.edu.pl/ kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-7 (2025-06-25)