Statystyka
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1400-111STA1 |
Kod Erasmus / ISCED: |
11.2
|
Nazwa przedmiotu: | Statystyka |
Jednostka: | Wydział Biologii |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe, BIOLOGIA, I rok, I stopień Przedmioty obowiązkowe, BIOTECHNOLOGIA, I rok, I stopień Przedmioty obowiązkowe, OCHRONA ŚRODOWISKA, I rok, I stopień Przedmioty obowiązkowe, OCHRONA ŚRODOWISKA, II rok, I stopień |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Przedmiot stanowi wprowadzenie do statystyki dla studentów biologii. Są omawiane zagadnienia podstawowe związane z opisem statystycznym, testami istotności, przedziałami ufności i badaniem związku pomiędzy cechami. Na zajęciach są prezentowane najbardziej popularne i podstawowe testy statystyczne używane w doświadczalnictwie i badaniach z różnych dziedzin biologii. Na podstawie prostych testów statystycznych jest omawiana ich konstrukcja i sposób interpretacji wyników. Studenci są wprowadzani w podstawowe techniki analizy danych i ich opracowania za pomocą programów komputerowych. Są poruszane takie zagadnienia jak dobór odpowiedniego testu do schematu doświadczalnego, oraz istotność statystyczna a znaczenie merytoryczne wyników testowania. |
Pełny opis: |
Przedmiot obejmuje następujące zagadnienia: - Elementarne pojęcia rachunku prawdopodobieństwa: zdarzenia i ich prawdopodobieństwa. - Zmienne losowe, rozkłady prawdopodobieństwa, rozkład dwumianowy, rozkład normalny, standardyzacja zmiennej. - Populacje i próby. Charakterystyki prób i odpowiadające im statystyki: średnia, wariancja, odchylenie standardowe, kwantyle. - Podstawowe pojęcia związane ze statystycznymi testami istotności: hipoteza zerowa i alternatywna, statystyka testu, wartości krytyczne, poziom istotności, p-wartość, błędy I i II rodzaju. Znaczenie liczebności próby, istotność statystyczna a znaczenie merytoryczne wyników testowania. - Test dla frakcji i dla różnicy frakcji wraz z odpowiadającymi przedziałami ufności. - Parametryczne i nieparametryczne testy dla miar położenia. Test znaków, test t dla prób połączonych, test t dla prób niezależnych, test sumy rang. Znaczenie założeń testów parametrycznych. - Przedziały ufności: cel ich wyznaczania, współczynnik ufności. Związek przedziałów ufności z odpowiednimi testami istotności. - Problem wielokrotnego testowania, poziom istotności w skali pojedynczego testu (porównania) i w skali rodziny testów (całego doświadczenia). - Zmienność między grupami a zmienność wewnątrz grup: analiza wariancji (ANOVA) w klasyfikacji pojedynczej. Efekty ustalone (model I), testy porównań wielokrotnych. Efekty losowe (model II). - Analiza frekwencji: testy zgodności chi-kwadrat. - Analiza związku pomiędzy cechami: test niezależności chi-kwadrat, korelacja liniowa Pearsona, korelacja rangowa Spearmana. Testy istotności i przedziały ufności w analizie korelacji. - Obliczenia statystyczne z wykorzystaniem komputera: Postać zbioru danych wymagana przez programy statystyczne, postać uzyskiwanych wyników. Proste analizy za pomocą oprogramowania komputerowego: opis statystyczny; testy dla dwóch prób - t, rangowe, permutacyjne; analiza wariancji i porównania wielokrotne, testy niezależności, korelacje. |
Literatura: |
Literatura zalecana : Aczel A. D. 2006. Statystyka w zarządzaniu. PWN Koronacki J., Mielniczuk J. 2006. Statystyka dla studentów kierunków technicznych i przyrodnicznych. WNT. Łomnicki A. 2003. Wprowadzenie do statystyki dla przyrodników. PWN. Petrie A., Sabin C. 2006. Statystyka medyczna w zarysie. Wydawnictwo Lekarskie PZWL. Watała C. 2002. Biostatystyka - wykorzystanie metod statystycznych w pracy badawczej w naukach biomedycznych. a-medica Press. |
Efekty uczenia się: |
Po ukończeniu przedmiotu student: - przedstawia podstawowe charakterystyki populacji - dostosowuje odpowiedni z poznanych testów statystycznych do schematu doświadczalnego - formułuje hipotezy statystyczne do badanych problemów - oblicza statystyki poznanych testów - interpretuje uzyskane wyniki testów istotności i przedziałów ufności - określa merytoryczne znaczenie uzyskanych wyników - przeprowadza analizy statystyczne przy pomocy komputera |
Metody i kryteria oceniania: |
3 sprawdziany śródsemestralne oceniane na punkty. Przedmiot zaliczają studenci, którzy zdobyli przynajmniej 60% maksymalnej sumy punków ze wszystkich sprawdzianów. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-06-18 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 45 godzin, 120 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Maciej Wódkiewicz | |
Prowadzący grup: | Łukasz Banasiak, Halina Galera, Ingeborga Jarzyna, Natalia Mętrak-Ruda, Maciej Wódkiewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 45 godzin, 120 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Maciej Wódkiewicz | |
Prowadzący grup: | Łukasz Banasiak, Halina Galera, Ingeborga Jarzyna, Natalia Mętrak-Ruda, Maciej Wódkiewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.