Człowiek i biosfera
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1400-111CB |
Kod Erasmus / ISCED: |
13.3
|
Nazwa przedmiotu: | Człowiek i biosfera |
Jednostka: | Wydział Biologii |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe, OCHRONA ŚRODOWISKA, I rok, I stopień |
Punkty ECTS i inne: |
1.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Wprowadzenie do współczesnych zagrożeń środowiska i mechanizmów antropopresji, skutkujących globalnymi, regionalnymi i lokalnymi zmianami w środowisku i przyrodzie. Konwersatorium ma formułę dyskusji panelowych w oparciu o lektury czytane przez wszystkich uczestniczących studentów. Główne poruszane tematy: antropocen jako epoka wykładniczego wzrostu wskaźników zagrożenia środowiska, skutki wykorzystania paliw kopalnych, kurczenie się zasobów, odpady i zanieczyszczenia, zaburzenie cykli biogeochemicznych, wymieranie gatunków, zmiany klimatu, świadomość społeczna i dostęp do informacji w zakresie stanu środowiska. |
Pełny opis: |
Przedmiot ma za zadanie wprowadzić studentów w problematykę współczesnych zagrożeń środowiska i zapoznać ich z głównymi mechanizmami antropopresji, skutkującej globalnymi, regionalnymi i lokalnymi zmianami w środowisku i przyrodzie. Przedmiot trwa pół semestru i jest prowadzony jako konwersatorium, w oparciu o lektury czytane przez wszystkich studentów i dyskutowane na zajęciach. Podstawową lekturą są rozdziały książki M. Popkiewicza „Świat na Rozdrożu”, uzupełnione artykułami popularnonaukowymi. Spotkania odbywają się co dwa tygodnie i trwają dwie godziny akademickie. Każde spotkanie ma formułę dyskusji panelowej, w której kilkoro studentów dyskutuje na temat zadanej tezy lub problemu – w oparciu o przeczytaną zadaną lekturę oraz odwołując się do własnej wiedzy, przekonań i doświadczeń. Pierwsza część spotkania poświęcona jest na przedstawienie stanowisk przez uczestników panelu, w drugiej części do dyskusji włączani są pozostali studenci („publiczność”). Osoby prowadzące konserwatorium (moderatorzy dyskusji) starają się aktywizować wszystkich uczestników do czynnej wymiany poglądów, kierując się przekonaniem, że rozmowa i otwarta dyskusja jest najlepszym kluczem do znalezienia rozwiązań trudnych problemów. Chcemy też pokazać, że efektywne działanie w dziedzinie ochrony środowiska i przyrody wymaga zrozumienia i odpowiedniego zaadresowania nie tylko skutków, ale przede wszystkim problemów na styku przyroda – cywilizacja, a także odwagi w zadawaniu trudnych pytań i szukaniu prawdziwych odpowiedzi. Główne dyskutowane tematy to: antropocen jako epoka wykładniczego wzrostu wskaźników zagrożenia środowiska, skutki eksploatacji i wykorzystania paliw kopalnych, kurczenie się zasobów nieodnawialnych i odnawialnych, odpady i zanieczyszczenia, zaburzenie cykli biogeochemicznych i eutrofizacja, antropogeniczne wymieranie gatunków, zmiany klimatu, świadomość społeczna i dostęp do rzetelnej informacji w zakresie stanu środowiska. W przypadku dużej liczby studentów wprowadzany jest podział na dwie grupy (w pierwszej i w drugiej połowie semestru). |
Literatura: |
Popkiewicz M. 2011. Świat na Rozdrożu. 2012. Wyd. Sonia Draga. Artykuły popularnonaukowe przekazane przez prowadzącego. www.naukaoklimacie.pl, www.naukadlaprzyrody.pl |
Efekty uczenia się: |
K_W05 Zna globalne problemy środowiskowe. K_W06 Opisuje aktualne problemy cywilizacyjne związane z koniecznością godzenia rozwoju gospodarczego z wymogami ochrony środowiska i identyfikuje najważniejsze zagrożenia stanu środowisk wodnych, lądowych i atmosfery. K_U06 Analizuje przyczyny zagrożeń środowiska i różnorodności biologicznej. K_U08 Potrafi rozpoznać i wyjaśnić, na podstawie różnych źródeł, podstawowe problemy związane z gospodarowaniem zasobami naturalnymi. K_U12 Potrafi przygotować i zaprezentować zagadnienia związane z ochroną środowiska. K_K02 Wykazuje potrzebę poszerzania i stałego aktualizowania wiedzy z zakresu o środowisku. K_K03 Potrafi odpowiednio określić priorytety służące rozwiązaniu problemów w zakresie ochrony środowiska i przyrody. K_K04 Rozumie konieczność stosowania zasad zrównoważonego rozwoju w życiu codziennym oraz gospodarce. K_K05 Potrafi współpracować w grupie podczas wykonywania zadań badawczych i prawidłowo rozstrzygać dylematy związane z wykonywaną pracą. |
Metody i kryteria oceniania: |
zaliczenie na ocenę |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-01-29 |
![]() |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Wiktor Kotowski | |
Prowadzący grup: | Ewa Jabłońska, Wiktor Kotowski, Łukasz Kozub | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
![]() |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Wiktor Kotowski | |
Prowadzący grup: | Ewa Jabłońska, Wiktor Kotowski, Łukasz Kozub | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.