Doświadczenia chemiczne w nauczaniu
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1200-2DOCHEM3P |
Kod Erasmus / ISCED: |
13.3
|
Nazwa przedmiotu: | Doświadczenia chemiczne w nauczaniu |
Jednostka: | Wydział Chemii |
Grupy: |
Przedmioty bloku pedagogicznego studia 2-go stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | uprawnienia pedagogiczne |
Wymagania (lista przedmiotów): | Laboratorium dydaktyki chemii 1200-2LDCH2P |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest wykształcenie u studentów umiejętności planowania, przygotowania i praktycznego oraz bezpiecznego wykonywania eksperymentów chemicznych przewidzianych w procesie realizacji programu nauczania chemii w szkole podstawowej i ponadpodstawowej. |
Pełny opis: |
Celem zajęć jest wykształcenie u studentek i studentów umiejętności planowania, przygotowania i praktycznego oraz bezpiecznego wykonywania eksperymentów chemicznych wykorzystywanych podczas realizacji programu nauczania chemii w szkole podstawowej i ponadpodstawowej. Ćwiczona będzie umiejętność poprawnego opisu obserwowanych zjawisk, formułowania wniosków oraz tworzenia notatek. Dla wielofunkcyjnych pochodnych węglowodorów studentki i studenci wykonają doświadczenia dotyczące białek i węglowodanów. Zapoznają się i wykonają samodzielnie doświadczenia uwzględniające reakcje redoks oraz ćwiczenia z elektrochemii, kinetyki i równowagi chemicznej. W opisach wykonywanych doświadczeń studentki i studenci uwzględnią zasady bezpieczeństwa pracy ze stosowanymi odczynnikami. Integralną część zajęć będzie stanowiło przygotowanie i przeprowadzenie pokazów chemicznych dla uczniów na różnych poziomach edukacji. |
Literatura: |
1. A. Galska-Krajewska, Krzysztof M. Pazdro, Dydaktyka chemii, Państwowe Wydawnictwa Naukowe, Warszawa 1990; 2. red. A. Burewicz, Hanna Gulińska, Dydaktyka chemii, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 1993, 2002 3.Z. Niraz, J. Soczewka, K. Wojciechowska Metodyka szkolnych doświadczeń chemicznych WSRP, 1984 4. A. Burewicz „Zestaw ćwiczeń laboratoryjnych dla przedmiotu dydaktyka chemii”, UAM, Poznań. 5. Chemia w szkole - czasopismo dla nauczycieli 6. Szkolne podręczniki do nauczania chemii |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: Student/studentka zna: - miejsce przedmiotu chemia jego cele i treści nauczania w zakresie szkoły podstawowej i ponadpodstawowej ze szczególnym uwzględnieniem wymaganych doświadczeń; - zasady bezpiecznej pracy w laboratorium chemicznym. Umiejętności: Student/ studentka potrafi: - bezpiecznie przeprowadzić doświadczenia przewidziane przez programy na poziomie edukacji podstawowej i ponadpodstawowej. - kierować pracą uczniów w szkolnym laboratorium chemicznym. - zorganizować szkolną pracownię chemiczną zgodnie z wymaganiami stawianymi przez Sanepid. - planować lekcje z wykorzystaniem doświadczenia chemicznego. - wspomóc uczniów w planowaniu ich pracy badawczej, zwłaszcza w przypadku metody naukowej i metody projektów edukacyjnych. - zachęcić uczniów do podejmowania prób badawczych. Kompetencje. Student/studentka: - dostosowuje sposób komunikacji do poziomu rozwojowego uczniów. - rozwija dociekliwość i stymuluje samodzielną pracę uczniów. - podkreśla ważność precyzji działania podczas pracy doświadczalnej. - dąży do rozwijania u uczniów ciekawości, aktywności i samodzielności poznawczej oraz logicznego i krytycznego myślenia. |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie na ocenę, na którą składają się: - jakość i terminowość oddawania raportów; - zaliczenie testu dot. budowy i właściwości związków biologicznie czynnych oraz chemii fizycznej, zgodnie z wymaganiami szczegółowymi zawartymi w podstawie programowej dla szkół ponadpodstawowych; - przygotowanie i poprowadzenie pokazów doświadczeń z okazji Dnia Dziecka w LDCh. Podczas zajęć będzie prowadzony rejestr obecności. Dopuszczalne są dwie nieobecności w ciągu semestru podlegające usprawiedliwieniu. Zaliczenie w terminie poprawkowym można uzyskać po zaliczeniu testu, raportów z ćwiczeń laboratoryjnych oraz przygotowaniu i poprowadzeniu pokazów doświadczeń. |
Praktyki zawodowe: |
Odbycie praktyk pedagogicznych w szkole podstawowej i liceum jest niezbędne do uzyskania uprawnień pedagogicznych. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR LAB
CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Makowska, Agnieszka Siporska | |
Prowadzący grup: | Anna Makowska, Agnieszka Siporska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-17 - 2025-06-08 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR LAB
CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Makowska, Agnieszka Siporska | |
Prowadzący grup: | Anna Makowska, Agnieszka Siporska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Fizyki.