Uniwersytet Warszawski, Wydział Fizyki - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Fizykochemia nowych materiałów - laboratorium

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1200-2BLOK2-LAB2
Kod Erasmus / ISCED: 13.3 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0531) Chemia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Fizykochemia nowych materiałów - laboratorium
Jednostka: Wydział Chemii
Grupy: Fizykochemia nowych materiałów i nowoczesne techniki pomiarowe (S2-CH)
Punkty ECTS i inne: 6.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Kierunek podstawowy MISMaP:

chemia

Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

Celem wykonywanych na laboratorium ćwiczeń jest poznanie i zastosowanie przez studentów różnych metod otrzymywania i metod badawczych związanych z modyfikowaniem, wykorzystaniem, udoskonalaniem i projektowaniem właściwości fizykochemicznych oraz zastosowaniami wybranych klas nowych materiałów organicznych i nieorganicznych.

Pełny opis:

W trakcie zajęć studenci wybierają ćwiczenia spośród niżej wymienionych:

1) Zastosowanie techniki Mikroskopii sił Atomowych (AFM) i Skaningowej Mikroskopii Tunelowania (STM) do badania morfologii różnych materiałów. (2 pracownie)

3) Wpływ stanu utlenienia na widmo w podczerwieni polimeru przewodzącego

5) Synteza oraz porównanie zdolności sorpcyjnych wybranych materiałów względem Cs-137 (2 pracownie)

7) Badanie właściwości fizykochemicznych cieczy jonowych

9) Elektro-optyczny i optyczno-optyczny efekt Kerra

(2 pracownie)

10) Jak przewidywać teoretycznie właściwości optyczne nowych materiałów? (2 pracownie)

11) Zastosowanie spektrometrii masowej jonów wtórnych (SIMS) w badaniach powierzchni. Jonizacja materii i sposoby transportu jonów, rodzaje analizatorów mas, konstrukcja spektrometrów SIMS, interpretacja widm.

12) Zastosowanie rentgenowskiej spektroskopii fotoelektronów (XPS) w badaniach powierzchni: odziaływanie promieniowania z materią, wyznaczania energii wiązania elektronu, profilowanie głębokościowe, konstrukcja spektrometrów XPS, interpretacji spektrum XPS

13) Badanie fotoaktywności próbek półprzewodnikowych (2 pracownie)

14) Badanie wielkości nanostruktur za pomocą techniki dynamicznego rozpraszania światła.

Wybrane ćwiczenia muszą zająć w sumie 10 pracowni.

Literatura:

1) Skrypt „Fizykochemiczne metody badawcze w nano- i biotechnologii. Podstawy teoretyczne i ćwiczenia praktyczne” pod redakcją M. Szklarczyka

2) Materiały dostępne u prowadzących poszczególne ćwiczenia.

Efekty uczenia się:

Student zna:

a) podstawowe fizykochemiczne metody otrzymywania różnych materiałów i potrafi przeprowadzić syntezę,

b) techniki badawcze (metody optyczne, spektroskopowe, elektrochemiczne i inne), ich działanie, zastosowania i sposób interpretacji.

Student umie zaplanować prostą syntezę i badanie właściwości otrzymanej substancji.

K_W01, Ma rozszerzoną wiedzę o miejscu chemii w systemie nauk ścisłych i przyrodniczych, oraz o jej znaczenia dla rozwoju ludzkości.

K_W04, Zna aspekty budowy i działania nowoczesnej aparatury pomiarowej wspomagającej badania naukowe w chemii.

K_W07, Zna i rozumie, oraz potrafi samodzielnie wytłumaczyć, matematyczny opis podstawowych zjawisk i procesów chemicznych.

K_W10, Posiada dobrą orientację w aktualnych kierunkach rozwoju chemii i najnowszych odkryciach naukowych w danej specjalizacji chemicznej

K_U03, Potrafi zastosować odpowiednie metody, techniki i narzędzia badawcze w ramach danej specjalności chemicznej, konieczne dla wyjaśnienia postawionego problemu

K_U04, Posiada umiejętność samodzielnego planowania i wykonywania doświadczeń w ramach swojej specjalności chemicznej.

K_U05, Posiada umiejętność samodzielnego planowania i wykonywania badań teoretycznych w ramach swojej specjalności chemiczne.

K_U07, Potrafi w sposób krytyczny ocenić wyniki przeprowadzonych samodzielnie doświadczeń w ramach swojej specjalności chemicznej, a także przedyskutować błędy pomiarowe

K_U08, Posiada zaawansowaną wiedzę i umiejętności pozwalające na korzystanie z literatury fachowej, baz danych oraz innych źródeł informacji, oraz umiejętność oceny rzetelności pozyskanych informacji.

K_U10, Potrafi przedstawić wyniki badań własnych w postaci samodzielnie przygotowanego opracowania pisemnego (referatu, rozprawy) zawierającego opis i uzasadnienie celu pracy, przyjętą metodologię, wyniki, oraz przeprowadzić dyskusję ich znaczenia na tle innych podobnych badań.

K_U11, Potrafi dyskutować o miejscu chemii w systemie nauk ścisłych i przyrodniczych, oraz o jej znaczeniu dla rozwoju naszej cywilizacji

K_U13, Potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje profesjonalne umiejętności korzystając z różnych źródeł (pisanych i elektronicznych), w tym także obcojęzycznych.

K_U15, Posiada pogłębioną umiejętność przygotowania prac pisemnych w języku polskim i angielskim, na tematy dotyczące wybranych zagadnień chemicznych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także korzystając z różnych źródeł.

K_K01, Rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się. Potrafi samodzielnie wyszukiwać informacje w literaturze (także obcojęzycznej) oraz korzystać z rad ekspertów

K_K02, Potrafi pracować w zespole i ma świadomość odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania związane z pracą zespołową.

K_K03, Samodzielnie podejmuje i inicjuje proste działania badawcze.

K_K04, Ma przekonanie o wadze zachowania się w sposób profesjonalny, przestrzega zasad etyki zawodowej

Całkowity czas pracy studenta: 6*25 = 150 godzin.

W tym:

-udział w zajęciach: 60 godzin

-przygotowanie raportów: 50 godzin

-przygotowanie się do zajęć: 30 godzin

-konsultacje z prowadzącymi: 10 godzin

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie na ocenę na podstawie cząstkowych ocen uzyskanych za każde z wykonanych ćwiczeń.

Aby zaliczyć zajęcia trzeba odbyć wszystkie zaplanowane ćwiczenia.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-01-26
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 60 godzin, 24 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Kamila Zarębska
Prowadzący grup: Maciej Chotkowski, Anna Makowska, Dorota Nieciecka, Barbara Pałys, Magdalena Pecul-Kudelska, Kamil Polok, Marcin Strawski, Kamila Zarębska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2025/26" (w trakcie)

Okres: 2025-10-01 - 2026-01-25
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 60 godzin, 24 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Kamila Zarębska
Prowadzący grup: Anna Makowska, Dorota Nieciecka, Barbara Pałys, Magdalena Pecul-Kudelska, Magdalena Skompska, Marcin Strawski, Kamila Zarębska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Fizyki.
ul. Pasteura 5, 02-093 Warszawa tel: +48 22 5532 000 https://www.fuw.edu.pl/ kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.2.0.0-8 (2025-10-29)