Zarządzanie laboratorium chemicznym
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1200-1CHMZLCH7 |
Kod Erasmus / ISCED: |
13.3
|
Nazwa przedmiotu: | Zarządzanie laboratorium chemicznym |
Jednostka: | Wydział Chemii |
Grupy: |
Przedmioty minimum programowego dla studentów 7-go semestru (S1-CHM) |
Punkty ECTS i inne: |
1.50
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Zapoznanie Słuchaczy z rolą akredytacji w systemie oceny zgodności oraz zasadami budowy, wdrożenia i utrzymywania systemu zarządzania laboratorium chemicznego opartego o wymagania normy ISO/IEC 17025 Ogólne wymagania dotyczące kompetencji laboratoriów badawczych i wzorcujących, umożliwiającego wykazanie kompetencji laboratorium do uzyskiwania ważnych wyników badań, wykazanie kompetencji laboratorium w sposób pozwalający na uzyskanie akredytacji krajowej jednostki akredytującej, uzyskania dzięki akredytacji możliwości wydawania raportów z badań powszechnie uznawanych w systemie oceny zgodności funkcjonującym w Europie i na Świecie. |
Pełny opis: |
Program zajęć obejmuje wykład dotyczący roli akredytacji w systemie oceny zgodności w ujęciu krajowym i europejskim. Dalsze wykłady obejmują tematy odnoszące się do ogólnych wymagań dotyczących kompetencji laboratorium w zakresie jego bezstronności i zarządzania informacjami wytworzonymi i uzyskanymi przy realizacji działalności laboratoryjnej (poufność informacji). Omówieniu podlega struktura organizacyjna kompetentnego laboratorium i zasoby niezbędne do realizacji działalności laboratoryjnej w obszarze, której laboratorium spełnia wymagania normy ISO/IEC 17025. Na tym etapie wyjaśniane są zagadnienia: kompetencji personelu, dostępu i wykorzystania w badaniach infrastruktury oraz środowiska pomieszczeń, stosowania wyposażenia, w tym w szczególności urządzeń pomiarowych oraz szczegółowe aspekty związane z ustanowieniem i wykazaniem spójności pomiarowej wyników pomiarów uzyskiwanych przez laboratorium w działalności laboratoryjnej. Przedstawiane są również możliwości stosowania przez kompetentne laboratorium wyrobów i usług dostarczanych z zewnątrz. W zakresie podejścia procesowego, prezentowane tematy obejmują wszystkie istotne działania kompetentnego laboratorium, poczynając od przeglądu zapytań ofert i umów, wyboru, weryfikacji i walidacji metod, pobierania próbek, aż do oceny niepewności pomiaru, potwierdzania ważności wyników i ich raportowania. Rozpatrywane są również algorytmy postępowania w przypadku raportowania stwierdzeń zgodności wyniku pomiaru z wymaganiami lub specyfikacjami, przedstawiania opinii i interpretacji oraz działania podejmowane w odniesieniu do przypadków prac niezgodnych z wymaganiami. W części programu odnoszącej się do systemu zarządzania laboratorium, wspierającego spełnienie wymagań ogólnych oraz dotyczących zasobów i procesów są przedstawiane oczekiwania normatywne w zakresie ustanowienia i udokumentowania sytemu, prowadzenia i zachowywania zapisów oraz są omawiane zasady wykorzystania audytów wewnętrznych przeglądów zarządzania i rozpatrywania ryzyk oraz szans dla wspierania i doskonalenia działalności laboratoryjnej. Wszystkie tematy objęte programem są przedstawiane z uwzględnieniem wymagań i warunków akredytacji, umożliwiających kompetentnym laboratoriom ubieganie się o akredytację krajowej jednostki akredytującej. Na wszystkich zajęciach po wykładzie prowadzone są warsztaty umożliwiające praktyczne wykorzystanie zdobytej wiedzy w budowaniu i ocenie systemu zarządzania laboratorium. Analizowane są różne sytuacje audytowe, w których Słuchacze mają stwierdzić zgodności, niezgodności, elementy do doskonalenia oraz zaproponować potencjalne przyczyny niezgodności, korekcje i działania korygujące. Na wykładach na bieżąco oceniana jest aktywność słuchaczy w rozwiązywaniu stawianych przez wykładowcę problemów, co jest brane od uwagę przy wystawianiu ocen końcowych z przedmiotu. Forma: Wykład (z warsztatami) – obecność obowiązkowa (możliwość jednej usprawiedliwionej nieobecności) |
Literatura: |
1.Norma PN-EN ISO/IEC 17025:2018-02 Ogólne wymagania dotyczące kompetencji laboratoriów badawczych i wzorcujących 2.Materiały własne PCA 3.Dokumenty EA i ILAC dostępne na stronie internetowej www.pca.gov.pl (dotyczące akredytacji laboratoriów badawczych i wzorcujących) |
Efekty uczenia się: |
Znajomość roli akredytacji w zapewnieniu wysokiego stopnia ochrony zdrowia, bezpieczeństwa, środowiska naturalnego i konsumentów. Umiejętność praktycznego wykorzystania normy PN-EN ISO/IEC 17025:2018-02 w działaniach laboratorium i w przeprowadzaniu audytów. Umiejętność rozróżniania zgodności, niezgodności, elementów do doskonalenia oraz formułowania niezgodności, proponowania potencjalnych przyczyn niezgodności, korekcji i działań korygujących do niezgodności. |
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin pisemny Obecność na zajęciach obowiązkowa (możliwość jednej usprawiedliwionej nieobecności) |
Praktyki zawodowe: |
brak |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Kęsik | |
Prowadzący grup: | Anna Kęsik | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Kęsik | |
Prowadzący grup: | Anna Kęsik | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Fizyki.