Chemia analityczna A - laboratorium
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1200-1CHANALAL3 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Chemia analityczna A - laboratorium |
Jednostka: | Wydział Chemii |
Grupy: |
Przedmioty minimum programowego dla studentów 3-go semestru (S1-CH) |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Własności pierwiastków i ich związków. Identyfikacja kationów i anionów. Równowagi reakcji chemicznych: kwas-zasada, wytrącanie osadów, utlenianie-redukcja, kompleksowanie. Stała równowagi reakcji. Zalecany przedmiot, którego realizacja ułatwi studentowi naukę: Podstawy Chemii Analitycznej z drugiego semestru. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Zajęcia laboratoryjne mają na celu prezentację klasycznych metod analizy ilościowej wykorzystywanych w praktyce w wielu laboratoriach pomiarowych związanych między innymi z ochroną środowiska. Indywidualnie wykonywane są oznaczenia miareczkowe wykorzystujące reakcje: kwas-zasada, strącanie osadów, utleniania-redukcji oraz kompleksowania. Nabyte umiejętności manualne są niezbędne w pracy laboratoryjnej każdego chemika. Zajęcia stanowią płynne powiązanie z laboratorium „Wstęp do analizy instrumentalnej” prowadzonych w semestrze letnim- IV. |
Pełny opis: |
W trakcie zajęć laboratoryjnych wszyscy studenci wykonują ćwiczenia wstępne: • podstawy techniki laboratoryjnej: odmierzanie cieczy, ogrzewanie roztworów, strącanie osadów i ich przemywanie oraz sączenie, prażenie osadów, technika miareczkowania, prowadzenie dziennika laboratoryjnego, • kalibrowanie kolb i pipety, • wykonanie odważki substancji wzorcowej Na2CO3 na wadze analitycznej. Studenci realizujący program na poziomie A wykonują następujące ćwiczenia: • Przygotowanie roztworu ok. 0.2 mol/l HCl i nastawienie jego miana na odważkę Na2CO3 wobec buforu porównawczego. Oznaczanie NaOH. • pH-metryczne oznaczanie mieszaniny CO3 2- i HCO3- . Przygotowanie roztworu ok. 0.2 mol/l HCl i nastawianie jego miana. Miareczkowanie próbkiwęglanów i wodorowęglanów mianowanym roztworem HCl, obliczenie wyniku na podstawie wykreślonej krzywej miareczkowania. • Przygotowanie mianowanego roztworu 0.05 mol/l AgNO3 z odważki wysuszonej soli. Miareczkowanie próbki zawierającej jony Cl- metodą Mohra. • Przygotowanie roztworu ok. 0.05 mol/l EDTA i nastawianie jego miana na odważkę wyprażonego ZnO. Kompleksometryczne oznaczanie mieszaniny jonów Ca2+ i Mg2+ |
Literatura: |
1. Przepisy analityczne wywieszone w gablocie pracowni. 2. A. Cygański „ Chemiczne metody analizy ilościowej”, WNT, 1992. 3. A. Cygański „ Metody elektroanalityczne”, WNT, 1991. 4. J. Minczewski, Z. Marczenko „Chemia Analityczna”, PWN, 1985. 5. A. Hulanicki „ Reakcje kwasów i zasad w chemii analitycznej”, PWN, 1979. 6. Wykład kursowy „ Podstawy Chemii Analitycznej” |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: student pozna: • podstawowe składniki materii i ich własności, własności pierwiastków chemicznych, podstawowe pojęcia i prawa chemiczne, symbolikę, nomenklaturę i notację chemiczną, rozumie zapis reakcji chemicznych, • podstawy chemii analitycznej w zakresie metod analizy ilościowej oraz podstawy chemii nieorganicznej, • podstawowe zasady bezpieczeństwa i higieny pracy w stopniu wystarczającym do pracy w laboratorium chemicznym oraz będzie dysponował uporządkowaną wiedzę na temat zasad i norm etycznych związanych z działalnością naukową i dydaktyczną. Umiejętności: Student będzie potrafił: • zastosować poznane prawa chemii w analizie wybranych problemów chemicznych, • posługiwać się metodami rachunku różniczkowego do rozwiązywania wybranych problemów chemicznych, • przeprowadzić analizę ilościową substancji nieorganicznych, • planować i wykonywać podstawowe badania, doświadczenia i obserwacje oraz krytycznie oceniać wyniki, • wypowiadać się na tematy dotyczące problemów chemicznych. Ma przekonanie o wadze zachowania się w sposób profesjonalny, przestrzega zasad etyki zawodowej. Student będzie miał świadomość zakresu posiadanej przez siebie wiedzy i umiejętności oraz rozumiał potrzebę podnoszenia kompetencji zawodowych i osobistych. Kompetencje społeczne: student • będzie potrafił pracować w zespole i mieć świadomość odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania oraz przekonanie o wadze zachowania się w sposób profesjonalny i konieczności przestrzegania zasad etyki zawodowej. • zrozumie potrzebę podnoszenia kompetencji zawodowych i osobistych. |
Metody i kryteria oceniania: |
Na ocenę końcową składają się: - ocena wiedzy teoretycznej (cztery krótkie pisemne kolokwia dopuszczające do wykonania ćwiczeń) - ocena z uzyskanych wyników oznaczeń ilościowych |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT LAB
ŚR CZ LAB
PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 45 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Kowalska | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Kińska, Joanna Kowalska, Monika Sadowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN WT LAB
ŚR CZ LAB
PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 45 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Kowalska | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Kińska, Joanna Kowalska, Monika Sadowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Fizyki.