Wszechświat cząstek elementarnych dla humanistów
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1100-WCE-OG |
Kod Erasmus / ISCED: |
13.2
|
Nazwa przedmiotu: | Wszechświat cząstek elementarnych dla humanistów |
Jednostka: | Wydział Fizyki |
Grupy: |
Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim Przedmioty ogólnouniwersyteckie ścisłe Przedmioty ogólnouniwersyteckie Wydziału Fizyki |
Strona przedmiotu: | https://www.fuw.edu.pl/~zarnecki/WCE/ |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | ogólnouniwersyteckie |
Założenia (opisowo): | Wykład przeznaczony dla studentów wydziałów humanistycznych. Żadne przygotowanie nie jest wymagane. |
Skrócony opis: |
Wykład poświęcony jest cząstkom elementarnym i ich oddziaływaniom, z uwzględnieniem ich roli w powstaniu i budowie Wszechświata. |
Pełny opis: |
Wykład jest wstępem do burzliwie rozwijającej się, nowej dziedziny wiedzy jaką jest pogranicze fizyki cząstek elementarnych, astrofizyki i kosmologii. Wykład przeznaczony dla nieprzyrodników. Aparat matematyczny będzie ograniczony, aby uczynić wykład dostępnym dla szerszego grona słuchaczy. Program: 1. Ogólne informacje o Modelu Standardowym 2. Detekcja cząstek. Przyspieszacze i zderzacze cząstek. Wielkie eksperymenty 3. Hadrony, kwarki i leptony 4. Teoria oddziaływań podstawowych, Model Standardowy 5. Testy Modelu Standardowego i odkrycie cząstki Higgsa 6. Rozszerzenia Modelu Standardowego 7. Powstanie i budowa Wszechświata, ciemna materia i ciemna energia 8. Fale grawitacyjne Nakład pracy studenta: - wykład 30h - przygotowanie do wykładu 15h - przygotowanie do egzaminu 20h Razem: 65h Ostatnia aktualizacja: Aleksander Żarnecki, październik 2020 |
Literatura: |
1. Martinus J.G. Veltman, Facts and Mysteries in Elementary Particle Physics, World Scientific 2003 2. Frank Close, Kosmiczna Cebula - Kwarki i Wszechświat, PWN 1989 3. L. Lederman, D. Teresi, Boska cząstka, jeśli Wszechświat jest odpowiedzią, jak brzmi pytanie?, Prószyński i S-ka, Warszawa 2005 4. M. J. G. Veltman, The Higgs Boson, Scientific American 255:88-94,1986 (Issue no 5). 5. Y. Nambu, A Matter of Symmetry, Scientific American, May 1992, str. 37 |
Efekty uczenia się: |
Po ukończeniu przedmiotu student: WIEDZA - opisuje elementarne składniki materii, ich podstawowe cechy i oddziaływania zachodzące między nimi - rozumie różnicę między klasycznym i kwantowym opisem zjawisk fizycznych - wymienia główne sukcesy i problemy Modelu Standardowego - opisuje związki między fizyką cząstek a powstaniem i ewolucją Wszechświata UMIEJĘTNOŚCI i KOMPETENCJE - rozpoznaje procesy badane we współczesnych eksperymentach fizyki cząstek - potrafi ocenić rzetelność doniesień medialnych POSTAWY - wskazuje na kluczową rolę doświadczenia w rozwoju fizyki |
Metody i kryteria oceniania: |
Wymagania niezbędne do zaliczenia: obecność na wykładzie, 50% punktów z testów pisemnych. Obecność na wykładzie będzie weryfikowana poprzez krótkie testy udostępniane na platformie Kampus w trakcie wykładu. Punkty z testów wykładowych będą się też sumować (z wagą 0.5) z punktami testu końcowego. Lista pytań testowych będzie umieszczona na stronie wykładu. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Aleksander Żarnecki | |
Prowadzący grup: | Aleksander Żarnecki | |
Strona przedmiotu: | https://kampus-student2.ckc.uw.edu.pl/course/view.php?id=14454 | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Fizyki.