Kwantowe podstawy elektroniki
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1100-KPE |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Kwantowe podstawy elektroniki |
Jednostka: | Wydział Fizyki |
Grupy: |
Fizyka, I stopień; przedmioty do wyboru Inżynieria nanostruktur; przedmioty do wyboru Nanoinzynieria; przedmioty do wyboru Nanoinżynieria; przedmioty dla III roku |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Kierunek podstawowy MISMaP: | fizyka |
Założenia (opisowo): | Wykład wykorzystuje pojęcia i bazuje na informacjach oraz technikach rachunkowych wchodzących w skład następujących przedmiotów w ich podstawowym zakresie (I - III rok studiów): - mechanika kwantowa - elektrodynamika klasyczna - wstęp do optyki i fizyki ciała stałego |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem wykładu jest opis działania podstawowych urządzeń elektronicznych na poziomie mikroskopowym. Tok wykładu koncentrować się będzie wokół zagadnień związanych z budową i funkcjonowaniem diod, tranzystorów i laserów półprzewodnikowych. W wykładzie omówione będą zagadnienia związane z budową i działaniem diod Schottky'ego i tunelowych, złączy p-n, tranzystorów polowych MOS i HEMT, diod elektroluminescencyjnych i laserów półprzewodnikowych oraz detektorów promieniowania elektromagnetycznego. |
Pełny opis: |
Program wykładu obejmuje następujące zagadnienia: - Struktura pasmowa i gęstość stanów półprzewodników domieszkowanych - Statystyka elektronów i dziur w półprzewodnikach - Przewodnictwo elektronów i dziur w półprzewodnikach jedno- i wielodolinowych - Ruchliwość i mechanizmy rozpraszania, krawędź ruchliwości - Złącze p-n - Tunelowanie, złącze tunelowe - Tranzystory polowe - Oddziaływanie promieniowania z materią - Zasada działania lasera - Emisja światła w złączach p-n - Lasery półprzewodnikowe - Kwantowe lasery kaskadowe - Detektory promieniowania elektromagnetycznego |
Literatura: |
J. Ginter, Wstęp do fizyki atomu, cząsteczki i ciała stałego F. Kaczmarek, Wstęp do fizyki laserów W. Marciniak, Przyrządy półprzewodnikowe i układy scalone P. S. Kiriejew, Fizyka półprzewodników I. Białynicki - Birula, M. Cieplak, J. Kamiński, Teoria kwantów D. L. Pulfrey, Understanding Modern Transistors and Diodes. C. Cohen - Tannoudji, B, Diu, F. Laloe, Quantum mechanics A. Haken, Światło. Fale, fotony, atomy. H. K. Henisch, Semiconductor Contacts S. M. Sze, Physics of Semiconductor Devices K.K. Ng, Complete Guide to Semiconductor Devices G. Bastard, Wave mechanics applied to semiconductor heterostructures S. Tiwari, Compound Semiconductor Physics A. V. Kavokin, J. J. Baumberg, G. Malpuech, F. P. Laussy, Microcavities P. Meystre, M. Sargent III, Elements of Quantum Optics W. W. Chow, S. W. Koch, Semiconductor - Laser Fundamentals S. Hooker, Colin Webb, Laser Physics B. E. A. Saleh, M. C. Teich, Fundamentals of Photonics M. Grundmann, The Physics of Semiconductors C. Jacoboni, Theory of Electron Transport in Semiconductors |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: Wykład rozszerza wiedzę ogólną w zakresie elektroniki i mechaniki kwantowej, podkreśla jej znaczenie dla postępu nauk ścisłych i przyrodniczych oraz rozwoju ludzkości (K_W01), pogłębia wiedzę szczegółową w zakresie elektroniki, fizyki ciała stałego, mechaniki kwantowej i technologii półprzewodnikowych (K_W05), nawiązuje do aktualnych tendencji rozwojowych w tych dziedzinach (K_W06). Umiejętności: Studenci nabywają umiejętności zastosowania metod mechaniki kwantowej, fizyki statystycznej i elektrodynamiki w rozwiązywaniu problemów dotyczących działania urządzeń elektronicznych (K_U01), rozwijają umiejętności posługiwania się literaturą fachową (K_U04), dokonywania syntezy metod i idei z różnych obszarów fizyk (K_U05). Kompetencje społeczne: Studenci pogłębiają rozumienie potrzeby uczenia się przez całe życie (K_K01), współdziałania w grupie (K_K02), odpowiedniego określania priorytetów służących realizacji postawionego celu, tzn. zaliczenia tego wykładu (K_K03), rozwijają rozumienie znaczenia uczciwości intelektualnej w działaniach własnych i innych osób (K_K04); mają świadomość problemów etycznych w kontekście rzetelności badawczej (plagiat czy autoplagiat). |
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin ustny |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-06-18 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jerzy Łusakowski | |
Prowadzący grup: | Jerzy Łusakowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.