Praktikum z chemii ogólnej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1100-1BB26 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Praktikum z chemii ogólnej |
Jednostka: | Wydział Fizyki |
Grupy: |
Biofizyka; przedmioty dla I roku ESOO - Europejskie Studia Optyki Okularowej i Optometrii dla I roku ZFBM - Zastosowania fizyki w biologii i medycynie; Wariant B |
Punkty ECTS i inne: |
1.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Kierunek podstawowy MISMaP: | biologia |
Założenia (opisowo): | Znajomość materiału z chemii w zakresie liceum, zainteresowanie naukami przyrodniczymi. |
Pełny opis: |
Praktikum z chemii ogólnej to zajęcia rachunkowo-laboratoryjne stanowiące wprowadzenie do technik stosowanych podczas pracy w laboratorium chemicznym. Program praktikum obejmuje m.in., proste obliczenia chemiczne, analizę jakościową wybranych klas związków chemicznych, miareczkową analizę ilościową, pomiary pH i przygotowqanie roztoworów buforowych, obsługę podstawowych urządzeń laboratoryjnych (łaźnia wodna, waga, pH-metr, pipety miarowe). Program: 1. Analiza jakościowa kationów i anionów soli nieorganicznych. 2. Analiza jakościowa cz. II. Analiza związków nieorganicznych i prostych związków organicznych, procesy redoks, związki kompleksowe. 3. Miareczkowanie kompleksometryczne. 4. Miareczkowanie alkacymetryczne i potencjometryczne. 5. Przygotowanie i badanie właściwości roztworów buforowych. Zajęcia obejmują 7 spotkań: pracownię wstępną, 5 ćwiczeń oraz pracownię końcową na której odbywa się kolokwium z zadań rachunkowych. Za każde ćwiczenie można otrzymać maksymalnie 10 pkt (3 pkt wejściówka, 3 pkt praca na zajęciach, 4 pkt opis). Warunkiem zaliczenia ćwiczenia jest uzyskanie min. 1,5 pkt z wejściówki (warunek przystąpienia do części praktycznej) i 5 pkt z całości ćwiczenia. Za kolokwium można otrzymać maksymalnie 20 pkt. Warunkiem zaliczenia kolokwium jest uzyskanie co najmniej 10 pkt. Wymagane jest zaliczenie każdego ćwiczenia oraz zaliczenie kolokwium. Warunkiem zaliczenia pracowni jest uzyskanie 50% +1 pkt maksymalnej ilości punktów. Opis przygotowali Joanna Kowalska, Michał Kopciał, Przemysław Wanat, styczeń 2015 Literatura: |
Literatura: |
1. J. Minczewski, Z. Marczenko, "Chemia analityczna", PWN, Warszawa 2. Z. Galus, „Ćwiczenia rachunkowe z chemii analitycznej”, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa |
Efekty uczenia się: |
Wiedza 1. Student zna i rozumie pojęcia z zakresu chemii ogólnej i analitycznej (rozpuszczalność, iloczyn rozpuszczalności, aktywność jonów, stężenie molowe, stała trwałości kompleksu, reakcja jonowa, reakcja utleniania-redukcji, pH, iloczyn jonowy wody, itd.). 2. Student zna i rozumie pojęcie buforu, pojemności buforowej, zna postać równania Hendersona - Hasselbalcha, jego ograniczenia i zastosowanie, potrafi wymienić powszechnie stosowane bufory. 3. Student poznaje podstawowe techniki pracy związanej z chemią analityczną (analiza strąceniowa, pomiary pH-metryczne, miareczkowanie alkacymetryczne i kompleksometryczne). 4. Student zna i rozumie zagrożenia związane z pracą w laboratorium chemicznym oraz zasady bezpiecznej pracy i prawidłowej utylizacji odpadów. Umiejętności 1. Student potrafi posługiwać się w praktyce pojęciami z zakresu chemii analitycznej. Student potrafi poprawnie zapisać równania typowych reakcji przebiegających roztworach elektrolitów oraz reakcji redoks. Student potrafi wykonywać proste obliczenia chemiczne w zakresie stężeń molowych i procentowych, rozpuszczalności, stopnia dysocjacji elektrolitycznej, wartości pH roztworów kwasów i zasad oraz buforów. 2. Student potrafi wykryć podstawowe sole nieorganiczne i organiczne stosując analizę strąceniową oraz próby charakterystyczne. 3.Student potrafi przeprowadzić oznaczenie ilościowe przez miareczkowanie kompleksometryczne lub potencjometryczne. 4. Student potrafi obsługiwać pH-metr i pipety automatyczne. Student potrafi wybrać składniki buforujące nadające się do przygotowania buforu o danym pH. Student potrafi przygotować roztwór buforowy o odpowiednim pH i nastawić dokładne pH przy pomocy pH-metru. 4. Student umie przeprowadzać eksperymenty w sposób niezagrażający sobie i innym osobom znajdującym się w laboratorium, z zachowaniem zasad BHP. 5. Student nabywa umiejętność prowadzenia notatek i wyciągania wniosków z eksperymentu na ich podstawie, oraz stworzyć krótki opis doświadczenia zawierający przebieg eksperymentu, obserwacje i wynikające z nich wnioski. Postawy 1. Wyrobienie poczucia odpowiedzialności za jakość wykonywanych badań 2. Świadomość znaczenia obliczeń i metod chemicznych w diagnostyce środowiskowej i medycznej oraz eksperymentach biologicznych i biofizycznych |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie na ocenę |
Praktyki zawodowe: |
Brak |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN LAB
WT LAB
ŚR LAB
CZ LAB
PT LAB
|
Typ zajęć: |
Laboratorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marcin Warmiński | |
Prowadzący grup: | Kacper Szczepański, Kamil Ziemkiewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-17 - 2025-06-08 |
Przejdź do planu
PN LAB
WT LAB
ŚR LAB
CZ LAB
PT LAB
|
Typ zajęć: |
Laboratorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marcin Warmiński | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Fizyki.