Procesy integracyjne w Europie
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 4003-EU-L11-PIE |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.1
|
Nazwa przedmiotu: | Procesy integracyjne w Europie |
Jednostka: | Centrum Europejskie |
Grupy: |
Europeistyka dzienne I stopnia I rok 1 semestr ZIMA, Centrum Europejskie |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Studenci powinni dysponować odpowiednią wiedzą z zakresu szkoły średniej w ramach przedmiotów: historia powszechna, historia Europy i wiedza o społeczeństwie (WOS). |
Skrócony opis: |
Celem konwersatorium jest zapoznanie studentów z genezą, przebiegiem, rezultatami i perspektywami procesów integracyjnych zachodzących w przeszłości i obecnie na kontynencie europejskim. |
Pełny opis: |
W ramach konwersatorium prezentowane i analizowane są najpierw w sposób skrótowy zagadnienia wprowadzające do badanej problematyki, dotyczące genezy idei jedności Europy oraz rozmaitych przedsięwzięć integracyjnych podejmowanych na naszym kontynencie na przestrzeni wieków. Zasadniczą część zajęć stanowi bardziej szczegółowa i dogłębna analiza zjawisk integracyjnych w okresie po II wojnie światowej, obejmująca badanie głównych instytucji, modeli, celów, stadiów i zwłaszcza poszczególnych etapów rozwoju oraz funkcjonowania Wspólnot Europejskich/Unii Europejskiej. Powyższe zagadnienia prezentowane są w ramach następujących grup tematycznych: 1. Geneza procesów integracyjnych w Europie. 2. Współczesne procesy integracyjne: - charakter instytucji integracji europejskiej, - stadia procesów integracyjnych, - modele integracji europejskiej, - główne etapy integracji europejskiej. - perspektywy rozwoju integracji europejskiej. Nakład pracy studenta: konwersatorium - 30 h przygotowanie do konwersatorium - 30 h razem - 60 h |
Literatura: |
- Adler-Nissen R., Opting out of the European Union: diplomacy, sovereignty and European integration, Cambridge 2014 - Barburska O., Jak jednoczyła się Europa – geneza integracji europejskiej [w:] Unia Europejska - istota, szanse, wyzwania, red. E. Latoszek, M. Proczek, A. Szczerba-Zawada, A. Masłoń- Oracz, K. Zajączkowski, Warszawa 2018, s. 13-50; dostęp: http://www.pecsa.edu.pl/sites/default/files/docs/AME2_ksiazka.pdf - Barburska O., Milczarek D., Historia integracji europejskiej w zarysie, Warszawa 2013 - Blair A., The European Union since 1945, Harlow 2010 - Borner S., Eigmuller M., European integration, processes of change and the national experience, Houndmills 2015 - Dinan D., Ever closer union. An Introduction to European Integration, Basingstoke 2010 - Europeistyka w zarysie, red. A. Z. Nowak, D. Milczarek, Warszawa 2006 - Gilbert M., European Integration. A Concise History, Lanham 2012 - Kelemen D., Menon A., Slapin J. B., The European Union: integration and enlargement, Abingdon 2015 - Krasuski J., Europa Zachodnia: Dzieje polityczne 1945-1993, Warszawa 1995 - Landuyt A., European integration between history and new challenges, Bologna 2014 - Łastawski K., Od idei do integracji europejskiej, Warszawa 2003 - Łastawski K., Historia integracji europejskiej, Warszawa 2011 - Marszałek A., Z historii europejskiej idei integracji międzynarodowej, Łódź 1996 - Milczarek D., Barburska O., Past and Present of European Integration. Poland's Perspective, Warsaw 2015 - Nadolski M., Z dziejów integracji europejskiej, Warszawa 2004 - Nadolski M., Idea integracji europejskiej w: Społeczeństwo i polityka. Zarys wykładu, red. K. A. Wojtaszczyk, W. Jakubowski, Warszawa 2001 - Nelsen B. F., Stubb A. C. G., The European Union: readings on the theory and practice of European integration, Boulder 2014 - Popowicz K., Historia integracji europejskiej, Warszawa 2006 - Wiaderny-Bidzińska K., Polityczna integracja Europy Zachodniej, Toruń-Warszawa 1999 - Wielecki K., Wprowadzenie do problematyki integracji europejskiej, Warszawa 1998 |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu procesu uczenia student powinien: w zakresie WIEDZY: • znać podstawowe składniki pojęcia Europy, • rozumieć, jaka była geneza idei zjednoczenia Europy, • posiadać wiedzę dotyczącą głównych etapów europejskich procesów integracyjnych, • znać zasadnicze uwarunkowania współczesnych zagadnień dotyczących funkcjonowania Unii Europejskiej, • rozumieć, jakie czynniki mogą określać przyszły kształt zjednoczonej Europy. w zakresie UMIEJĘTNOŚCI: • umieć wyjaśnić genezę współczesnych procesów integracyjnych w Europie, • umieć wskazać różnice pomiędzy różnymi modelami integracji europejskiej, • umieć opisać podstawowe instrumenty i mechanizmy procesów integracyjnych w wymiarze współczesnym i historycznym, • umieć dokonać analizy informacji naukowej oraz przekazów medialnych dotyczących aktualnych wydarzeń i zjawisk z zakresu funkcjonowania UE. w zakresie KOMPETENCJI SPOŁECZNYCH: • być samodzielnym w formułowaniu własnych opinii na temat działalności oraz kierunków rozwoju Unii Europejskiej, • być krytycznym w ocenie różnorodnych przekazów dotyczących wydarzeń w Europie, • pozostawać otwartym na nieustające i samodzielne poszukiwania wiedzy oraz informacji na temat historii i współczesności zjednoczonej Europy. |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie na ocenę. Na końcową ocenę studenta składa się ewaluacja następujących elementów: - jego aktywności podczas każdych zajęć i uczestniczenia w dyskusjach inicjowanych na zajęciach, - przygotowania przez niego prezentacji z wybranego zagadnienia. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR KON
KON
KON
CZ PT KON
KON
|
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Olga Barburska, Jadwiga Nadolska | |
Prowadzący grup: | Olga Barburska, Jadwiga Nadolska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN KON
KON
KON
WT ŚR CZ PT KON
KON
|
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Olga Barburska, Jadwiga Nadolska | |
Prowadzący grup: | Olga Barburska, Jadwiga Nadolska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Fizyki.