Uniwersytet Warszawski, Wydział Fizyki - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Biologia rozwoju

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3900-1BR-N
Kod Erasmus / ISCED: 12.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0912) Medycyna Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Biologia rozwoju
Jednostka: Wydział Medyczny
Grupy: Przedmioty podstawowe dla I roku studiów kierunku lekarskiego
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Zajęcia poświęcone tematyce biologii rozwoju człowieka.

Poruszone będą zagadnienia takie jak: gametogeneza, zapłodnienie i rozwój przedimplantacyjny zarodków, implantacja zarodka w macicy, łożysko i błony płodowe, gastrulacja, organogeneza, mechanizm determinacji płci, teratogeneza.

Pełny opis:

Wykład: zagadnienia wstępne dotyczące rozwoju, gametogeneza, zapłodnienie i rozwój przedimplantacyjny, implantacja zarodka w macicy, gastrulacja, oddziaływania indukcyjne listków zarodkowych podczas gastrulacji, podstawy organogenezy i przykład szczegółowy: powstawanie kończyny, determinacja płci i rozwój fenotypu płciowego, teratogeneza.

Laboratorium: gametogeneza – spermatogeneza, gametogeneza – oogeneza, zapłodnienie, rozwój przedimplantacyjny, implantacja zarodka i wczesny rozwój poimplantacyjny, późny rozwój poimplantacyjny, łożysko i błony płodowe.

Zaliczenie i egzamin: pisemne

Literatura:

Wykłady:

„Embriologia” T.W. Sadler

„Embriologia” H. Bartel

„Podstawy embriologii zwierząt i człowieka” C. Jura, J. Klag

„Zarys organogenezy” Z. Bielańska-Osuchowska

„Developmental Biology” S.F. Gilbert, M.J.F. Barresi

Laboratorium:

„Embriologia” T.W. Sadler

„Embriologia” H. Bartel

„Podstawy embriologii zwierząt i człowieka” C. Jura, J. Klag

„Zarys organogenezy” Z. Bielańska-Osuchowska

„Developmental Biology” S.F. Gilbert, M.J.F. Barresi “Essential Reproduction” M.H. Johnson

Efekty uczenia się:

Wykład:

Wiedza: Student zna i rozumie:

A.W1. mianownictwo embriologiczne

A.W4. stadia rozwoju zarodka ludzkiego, budowę i czynność błon płodowych i łożyska, etapy rozwoju poszczególnych narządów oraz wpływ czynników szkodliwych na rozwój zarodka i płodu (teratogennych)

B.W26. zasady prowadzenia badań naukowych służących rozwojowi medycyny

Kompetencje społeczne: student jest gotów do

K_K8. formułowania wniosków z własnych pomiarów lub obserwacji

K_K13. uczenia się przez całe życie, w tym korzystania z najnowszej literatury fachowej (także obcojęzycznej) oraz z rad ekspertów

Laboratorium:

Wiedza: student zna i rozumie:

A.W1. mianownictwo embriologiczne

A.W4. stadia rozwoju zarodka ludzkiego, budowę i czynność błon płodowych i łożyska, etapy rozwoju poszczególnych narządów oraz wpływ czynników szkodliwych na rozwój zarodka i płodu (teratogennych)

B.W26. zasady prowadzenia badań naukowych służących rozwojowi medycyny

Umiejętności: student potrafi

A.U1. obsługiwać mikroskop optyczny

A.U2. rozpoznawać w obrazach mikroskopowych struktury odpowiadające narządom, tkankom, komórkom i strukturom komórkowym, opisywać i interpretować ich budowę oraz relacje między budową i funkcją

A.U5. posługiwać się w mowie i w piśmie mianownictwem embriologicznym

Kompetencje społeczne: student jest gotów do:

K_K8. formułowania wniosków z własnych pomiarów lub obserwacji

K_K13. uczenia się przez całe życie, w tym korzystania z najnowszej literatury fachowej (także obcojęzycznej) oraz z rad ekspertów

Metody i kryteria oceniania:

Wykład:

Egzamin będzie mieć formę testową, próg zaliczenia to 60%. Warunkiem dopuszczenia do egzaminu jest obecność na wykładach (obecność obowiązkowa, dozwolona jedynie 1 nieobecność) oraz zaliczenie laboratoriów.

Laboratorium:

Zaliczenie laboratorium odbywa się na podstawie: obecności (dozwolona jest jedynie 1 nieobecność na laboratorium) i kolokwium zaliczeniowego w formie testu (próg zaliczenia 60%). W czasie laboratoriów studenci wypełniają protokoły przygotowane przez prowadzących.

W zakres kolokwium i egzaminu wchodzą wiadomości przekazane przez prowadzącego w czasie zajęć oraz zawarte w zaleconej przez prowadzącego literaturze.

O ocenie z przedmiotu decyduje ocena z egzaminu pisemnego.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (zakończony)

Okres: 2025-02-17 - 2025-06-08
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Ajduk
Prowadzący grup: Anna Ajduk, Agnieszka Lipińska-Opałka, Marek Maleszewski, Milena Pogonowska, Aneta Suwińska, Katarzyna Szczepańska, Agata Tomaszewska, Damian Warzecha
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Fizyki.
ul. Pasteura 5, 02-093 Warszawa tel: +48 22 5532 000 https://www.fuw.edu.pl/ kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-5 (2025-06-04)