Biologia rozwoju
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3900-1BR-N |
Kod Erasmus / ISCED: |
12.1
|
Nazwa przedmiotu: | Biologia rozwoju |
Jednostka: | Wydział Medyczny |
Grupy: |
Przedmioty podstawowe dla I roku studiów kierunku lekarskiego |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Zajęcia poświęcone tematyce biologii rozwoju człowieka. Poruszone będą zagadnienia takie jak: gametogeneza, zapłodnienie i rozwój przedimplantacyjny zarodków, implantacja zarodka w macicy, łożysko i błony płodowe, gastrulacja, organogeneza, mechanizm determinacji płci, teratogeneza. |
Pełny opis: |
Wykład: zagadnienia wstępne dotyczące rozwoju, gametogeneza, zapłodnienie i rozwój przedimplantacyjny, implantacja zarodka w macicy, gastrulacja, oddziaływania indukcyjne listków zarodkowych podczas gastrulacji, podstawy organogenezy i przykład szczegółowy: powstawanie kończyny, determinacja płci i rozwój fenotypu płciowego, teratogeneza. Laboratorium: gametogeneza – spermatogeneza, gametogeneza – oogeneza, zapłodnienie, rozwój przedimplantacyjny, implantacja zarodka i wczesny rozwój poimplantacyjny, późny rozwój poimplantacyjny, łożysko i błony płodowe. Zaliczenie i egzamin: pisemne |
Literatura: |
Wykłady: „Embriologia” T.W. Sadler „Embriologia” H. Bartel „Podstawy embriologii zwierząt i człowieka” C. Jura, J. Klag „Zarys organogenezy” Z. Bielańska-Osuchowska „Developmental Biology” S.F. Gilbert, M.J.F. Barresi Laboratorium: „Embriologia” T.W. Sadler „Embriologia” H. Bartel „Podstawy embriologii zwierząt i człowieka” C. Jura, J. Klag „Zarys organogenezy” Z. Bielańska-Osuchowska „Developmental Biology” S.F. Gilbert, M.J.F. Barresi “Essential Reproduction” M.H. Johnson |
Efekty uczenia się: |
Wykład: Wiedza: Student zna i rozumie: A.W1. mianownictwo embriologiczne A.W4. stadia rozwoju zarodka ludzkiego, budowę i czynność błon płodowych i łożyska, etapy rozwoju poszczególnych narządów oraz wpływ czynników szkodliwych na rozwój zarodka i płodu (teratogennych) B.W26. zasady prowadzenia badań naukowych służących rozwojowi medycyny Kompetencje społeczne: student jest gotów do K_K8. formułowania wniosków z własnych pomiarów lub obserwacji K_K13. uczenia się przez całe życie, w tym korzystania z najnowszej literatury fachowej (także obcojęzycznej) oraz z rad ekspertów Laboratorium: Wiedza: student zna i rozumie: A.W1. mianownictwo embriologiczne A.W4. stadia rozwoju zarodka ludzkiego, budowę i czynność błon płodowych i łożyska, etapy rozwoju poszczególnych narządów oraz wpływ czynników szkodliwych na rozwój zarodka i płodu (teratogennych) B.W26. zasady prowadzenia badań naukowych służących rozwojowi medycyny Umiejętności: student potrafi A.U1. obsługiwać mikroskop optyczny A.U2. rozpoznawać w obrazach mikroskopowych struktury odpowiadające narządom, tkankom, komórkom i strukturom komórkowym, opisywać i interpretować ich budowę oraz relacje między budową i funkcją A.U5. posługiwać się w mowie i w piśmie mianownictwem embriologicznym Kompetencje społeczne: student jest gotów do: K_K8. formułowania wniosków z własnych pomiarów lub obserwacji K_K13. uczenia się przez całe życie, w tym korzystania z najnowszej literatury fachowej (także obcojęzycznej) oraz z rad ekspertów |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykład: Egzamin będzie mieć formę testową, próg zaliczenia to 60%. Warunkiem dopuszczenia do egzaminu jest obecność na wykładach (obecność obowiązkowa, dozwolona jedynie 1 nieobecność) oraz zaliczenie laboratoriów. Laboratorium: Zaliczenie laboratorium odbywa się na podstawie: obecności (dozwolona jest jedynie 1 nieobecność na laboratorium) i kolokwium zaliczeniowego w formie testu (próg zaliczenia 60%). W czasie laboratoriów studenci wypełniają protokoły przygotowane przez prowadzących. W zakres kolokwium i egzaminu wchodzą wiadomości przekazane przez prowadzącego w czasie zajęć oraz zawarte w zaleconej przez prowadzącego literaturze. O ocenie z przedmiotu decyduje ocena z egzaminu pisemnego. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (zakończony)
Okres: | 2025-02-17 - 2025-06-08 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT LAB
LAB
LAB
LAB
LAB
LAB
ŚR LAB
LAB
LAB
LAB
LAB
LAB
CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Ajduk | |
Prowadzący grup: | Anna Ajduk, Agnieszka Lipińska-Opałka, Marek Maleszewski, Milena Pogonowska, Aneta Suwińska, Katarzyna Szczepańska, Agata Tomaszewska, Damian Warzecha | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Fizyki.