Wprowadzenie do matematyki I
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3800-KOG-WM1 |
Kod Erasmus / ISCED: |
11.101
|
Nazwa przedmiotu: | Wprowadzenie do matematyki I |
Jednostka: | Wydział Filozofii |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe, kognitywistyka, studia stacjonarne, pierwszego stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
5.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami i technikami matematycznymi, ważnymi z punktu widzenia studiów kognitywistycznych (w szczególności, przygotowuje do dalszych zajęć z zakresu statystyki matematycznej i obróbki danych). Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami i zagadnieniami rachunku prawdopodobieństwa. Ćwiczenie dostrzegania w otaczającej rzeczywistości zjawisk i procesów o charakterze losowym i opisywanie ich w terminach rachunku prawdopodobieństwa. |
Pełny opis: |
Wykład ma charakter podstawowy, obejmuje zagadnienia z matematyki, które są warunkiem dalszego opanowania technik matematycznych niezbędnych z punktu widzenia studiów kognitywistycznych, w szczególności elementarnych pojęć kombinatoryki, rachunku prawdopodobieństwa oraz rachunku zbiorów i teorii relacji. Zakres tematyczny dostosowany jest do programu studiów, przygotowując słuchaczy do zajmowania się zarówno teoretycznymi, jak i praktycznymi zagadnieniami (w szczególności statystyki, obróbki danych, programowania). Dostarcza także przykładów i uzupełnia się w naturalny sposób z wykładami z Logiki i Teorii Mnogości. Buduje sprawność w posługiwaniu się narzędziami matematycznymi, niezbędnymi zarówno dla osób zainteresowanych praktycznymi zastosowaniami, jak i dla osób mających zainteresowania teoretyczne. |
Literatura: |
- R. Stencel, J. Jakubowski, Rachunek prawdopodobieństwa dla (prawie) każdego, Script Warszawa - J. Stojanow, I. Mirazczijski, C. Ignatow, M. Tanuszew, Zbiór zadań z rachunku prawdopodobieństwa, PWN - Krych M. Analiza matematyczna część pierwsza, Prószyński i S-ka - A. Kołmogorow, A. Prochorow, I. Żurbieńko, Wstęp do rachunku prawdopodobieństwa, WSiP |
Efekty uczenia się: |
Zna pojęcie dowodu indukcyjnego [K_W05, K_W06, K_W09, K_W12, K_W14] - Zna podstawowe pojęcia kombinatoryczne [K_W05, K_W06, K_W09, K_W12, K_W14] - Zna podstawowe pojęcia rachunku zbiorów [K_W05, K_W06, K_W09, K_W12, K_W14] - Zna podstawowe pojęcia teorii relacji [K_W05, K_W06, K_W09, K_W12, K_W14] - Rozumie pojęcie klasycznego modelu prawdopodobieństwa [K_W05, K_W06, K_W09, K_W12, K_W14] - Rozumie pojęcie przestrzeni zdarzeń i prawdopodobieństwa (w wypadku skończonych przestrzeni zdarzeń) [K_W05, K_W06, K_W09, K_W12, K_W14] - Rozumie pojęcie niezależności zdarzeń i prawdopodobieństwa warunkowego [K_W05, K_W06, K_W09, K_W12, K_W14] - Zna twierdzenie Bayesa [K_W05, K_W06, K_W09, K_W12, K_W14] - Zna pojęcie zmiennej losowej, niezależności zmiennych losowych, wartości oczekiwanej i wariancji zmiennej losowej. [K_W05, K_W06, K_W09, K_W12, K_W14] Nabyte umiejętności: - Potrafi prowadzić proste dowody indukcyjne [K_U01, K_U03, K_U08, K_U09, K_U19] - Potrafi zastosować podstawowe pojęcia kombinatoryczne [K_U01, K_U02, K_U03, K_U08, K_U09, K_U19] - Potrafi zastosować podstawowe pojęcia rachunku zbiorów [K_U01, K_U02, K_U03, K_U08, K_U09, K_U19] - Potrafi zastosować podstawowe pojęcia teorii relacji [K_U01, K_U02, K_U03, K_U08, K_U09, K_U19] - Potrafi zastosować pojęcie klasycznego modelu prawdopodobieństwa [K_U01, K_U02, K_U03, K_U08, K_U09, K_U19] - Potrafi zastosować pojęcie przestrzeni zdarzeń i prawdopodobieństwa (w wypadku skończonych przestrzeni zdarzeń) [K_U01, K_U02, K_U03, K_U08, K_U09, K_U19] - Potrafi zastosować pojęcie niezależności zdarzeń i prawdopodobieństwa warunkowego [K_U01, K_U02, K_U03, K_U08, K_U09, K_U19] - Potrafi zastosować twierdzenie Bayesa [K_U01, K_U02, K_U03, K_U08, K_U09, K_U19] - Potrafi zastosować pojęcie zmiennej losowej, wartości oczekiwanej i wariancji zmiennej losowej [K_U01, K_U02, K_U03, K_U08, K_U09, K_U19] Nabyte kompetencje społeczne: - umie pracować w grupie [K_K03] - umie jasno komunikować trudne i abstrakcyjne zagadnienia [K_K07, K_K08] - umie selekcjonować i porządkować informacje uzyskane w procesie komunikacji [K_K02] - umie śledzić tok myślenia innych osób [K_K02] |
Metody i kryteria oceniania: |
a) Zaliczenie przedmiotu odbywa się na podstawie egzaminu pisemnego i pisemnych kolokwiów oraz kartkówek i zadań domowych. b) Składowe oceny końcowej i ich waga: egzamin 45%, kolokwium 25%, ocena z ćwiczeń 30% c) Warunki przystąpienia do egzaminu (np. zaliczenie ćwiczeń, można nie stawiać warunków): Zaliczenie ćwiczeń jest warunkiem dopuszczenia do egzaminu. d) Czy przystąpienie do egzaminu w terminie zerowym powoduje utratę prawa do przystąpienia do egzaminy w głównej sesji egzaminacyjnej: tak e) Semestralna liczba dopuszczalnych nieobecności zajęciach oraz w wypadkach, których to dotyczy, sposoby ich zaliczania: 2 f) Skala ocen: 5! – 90% pkt., 5 (bdb.) – od 80%, 4+ (db. plus) – od 75%, 4 (db.) – od 70%, 3+ (dst. plus) - od 60%, 3 – (dst.) od 50%, 2 – (ndst.) mniej niż 50% |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WYK
CW
CW
CW
CW
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 92 miejsc
Wykład, 30 godzin, 92 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Mikołaj Rotkiewicz | |
Prowadzący grup: | Mikołaj Rotkiewicz, Paweł Traczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN WYK
CW
CW
CW
CW
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 92 miejsc
Wykład, 30 godzin, 92 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Mikołaj Rotkiewicz | |
Prowadzący grup: | Waldemar Pałuba, Mikołaj Rotkiewicz, Paweł Traczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Fizyki.