Ewolucja biologiczna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3700-AL-EB-qZS |
Kod Erasmus / ISCED: |
13.0
|
Nazwa przedmiotu: | Ewolucja biologiczna |
Jednostka: | Wydział "Artes Liberales" |
Grupy: |
Przedmioty dla studentów studiów I stopnia r.akad. 2023/24 semestr zimowy Przedmioty do wyzwania kierunkowego "Zwierzęta i środowisko" - I stopień Artes Liberales Przedmioty oferowane przez Kolegium Artes Liberales |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Założenia (opisowo): | Biologia na poziomie licealnym – poziom podstawowy. |
Skrócony opis: |
Zajęcia mają na celu zaznajomienie studentów nie specjalizujących się w dziedzinie nauk biologicznych z teorią ewolucji i historią życia na Ziemi. Poruszane też będą zaganienia związane z odbiorem społecznym teorii ewolucji i jej krytyką. |
Pełny opis: |
Wykład ma za zadanie przedstawić podstawy współczesnego ewolucjonizmu w ujęciu dostępnym dla osób bez specjalistycznego przygotowania w dziedzinie biologii. Uzupełnieniem wykładu będzie lista samodzielnych lektur, które dyskutowane będą na kolejnych zajęciach. Tematyka wykładu obejmuje następujące zagadnienia: • podstawowe pojęcia: próba zdefiniowania terminu „życie”, pojęcie metabolizmu, informacji genetycznej i jej replikacji oraz ekspresji • znaczenie pojęcia „ewolucja” w naukach biologicznych na tle potocznych znaczeń tego słowa • historia poglądów na pochodzenie i ewolucję życia od starożytności do Darwina • podstawy teorii ewolucji Darwina, historia jej powstania i wczesnej recepcji • metody badania ewolucji i dowody wspierające teorię ewolucji • współczesny ewolucjonizm jako kontynuacja teorii Darwina (syntetyczna teoria ewolucji, ewolucja molekularna) • zagadnienie powstania życia (biogenezy) • przegląd dziejów ewolucji życia na Ziemi • ewolucja człowieka i przyszłość naszego gatunku • znaczenie ewolucji dla nauk przyrodniczych: ewolucja jako przedmiot badań i jako narzędzie badawcze, ekologia w biologii molekularnej, ekologia ewolucyjna, medycyna ewolucyjna, psychologia ewolucyjna • percepcja teorii ewolucji w społeczeństwie – spór ewolucjonizmu z kreacjonizmem (historia i nurty współczesne), stosunek różnych religii do teorii ewolucji, najczęstsze błędy i nieporozumienia w odbiorze teorii ewolucji. Ewolucja biologiczna w kulturze. |
Literatura: |
Richard Dawkins „The greatest show on Earth: The evidence for evolution” i „Selfish gene” (fragments) Jerry A. Coyne „Why evolution is true” |
Efekty uczenia się: |
Student po ukończeniu zajęć: -Ma podstawową wiedzę o miejscu i roli nauk humanistycznych, społecznych, ścisłych i przyrodniczych w kulturze dawnej i współczesnej -Rozumie zależności pomiędzy dyscyplinami humanistycznymi oraz naukami ścisłymi i przyrodniczymi w kontekście filozoficznym i społecznym -Zna najnowszee osiągnięcia metod badań interdyscyplinarnych w naukach humanistycznych, społecznych, ścisłych i przyrodniczych -Rozumie potrzebę nieustannego kształcenia po ukończeniu studiów -Zdaje sobie sprawę z dynamiki rozwoju naukowego, kulturowego i społecznego oraz śledzi nowe metody i paradygmaty badawcze |
Metody i kryteria oceniania: |
Kontrola obecności (maksymalnie 3 nieobecności w semestrze) Egzamin pisemny |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Paweł Golik | |
Prowadzący grup: | Paweł Golik | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Fizyki.