Uniwersytet Warszawski, Wydział Fizyki - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Przedmiot specjalizacyjny 2.1

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3600-7-HE4-PS2.1
Kod Erasmus / ISCED: 08.9 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0229) Nauki humanistyczne (inne) Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Przedmiot specjalizacyjny 2.1
Jednostka: Wydział Orientalistyczny
Grupy: Orientalistyka - studia stacjonarne
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

języki obce
obowiązkowe
translatoria

Założenia (opisowo):

Wymagana znajomość języka hebrajskiego na poziomie minimum C1 oraz znajomość języka angielskiego pozwalająca na lekturę tekstów akademickich.

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Wykład bądź ćwiczenia mające pogłębić wiedzę określoną kierunkiem studiów w Zakładzie Hebraistyki oraz ukazać jej praktyczne zastosowania. Zajęcia, w zależności od prowadzącego, obejmują szeroko pojęte kwestie związane z językoznawstwem (w tym glottodydaktyką) i literaturoznawstwem hebrajskim (klasycznym i współczesnym); teorią przekładu (w tym praktycznymi stronami pracy pisemnego tłumacza języka hebrajskiego); filozofią i religią żydowską oraz kulturoznawstwem, w tym kulturą materialną Izraela odniesioną do historii (biblijnej i nowożytnej).

Pełny opis:

Szczegółowe tematy i związany z nim harmonogram spotkań ustala prowadzący zajęć w danym cyklu zgodnie ze swoim obszarem specjalizacji oraz z uwzględnieniem aktualnych potrzeb i zainteresowań studentów.

Literatura:

Szczegółową literaturę ustala prowadzący zajęć w danym cyklu.

Efekty uczenia się:

Po ukończeniu kursu osoba uczestnicząca w nim:

Wiedza

- Ma rozszerzoną wiedzę o wybranych problemach kultury żydowskiej i izraelskiej (z zakresu kultury i literatury lub języka lub filozofii i religii lub historii i zagadnień społeczno-politycznych) K_W03

- Ma szczegółowa wiedzę o stanie badań w zakresie wybranej problematyki judaizmu i Izraela i ośrodkach badawczych w Polsce i na świecie K_W05

- Zna i rozumie rodzimą tradycję naukową (metody analizy, interpretacji i wartościowania) Izraela K_W07

Umiejętności

- Umie samodzielnie zdobywać wiedzę i poszerzać umiejętności badawcze oraz rozwijać zdolności pozwalające na osiągniecie kariery zawodowej K_U03

- Potrafi zanalizować najważniejsze zjawiska z zakresu historii/ sytuacji społeczno-politycznej/ językowej/ kulturowej Izraela K_U11

- Posiada pogłębioną umiejętność prezentacji zagadnień szczegółowych z zakresu problematyki kulturowej judaizmu i Izraela w języku polskim oraz w języku hebrajskim z uwzględnieniem tradycji intelektualnej Izraela K_U18

- Potrafi biegle korzystać z zaawansowanych narzędzi elektronicznych i internetowych w języku polskim i w języku hebrajskim K_U21

Kompetencje społeczne:

- Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osob K_K01

- Potrafi odpowiednio określić cele i sposoby ich osiągnięcia w zakresie działalności naukowej, zawodowej i społecznej K_K04

- Rozumie i docenia wartość własnej tradycji i spuścizny kulturowej oraz Izraela K_K08

Metody i kryteria oceniania:

Ocena końcowa w oparciu o prace cząstkowe, kontrolę obecności, ocenę ciągłą.

Praktyki zawodowe:

nie dotyczy

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (zakończony)

Okres: 2025-02-17 - 2025-06-08
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin, 20 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Maria Piekarska-Baronet
Prowadzący grup: Maria Piekarska-Baronet
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Przedmiot w cyklu 2024/2025 poświęcony jest analizie współczesnego Izraela z perspektywy kulturoznawczej. Osoby uczestniczące w kursie poznają podstawowe kategorie badań kulturoznawczych i stosowanych w tym obszarze metodologii, specyfikę kulturoznawczych badan izraelskich, oraz prace izraelskich badaczy, zwłaszcza poświęcone trzem kategoriom wiodącym w lokalnej praktyce kulturoznawczej: przestrzeni, pamięci oraz władzy/konfliktu.

Efektem końcowym kursu jest poznanie narzędzi i rozwiniecie kompetencji niezbędnych do samodzielnej pracy badawczej w dyscyplinie nauk o kulturze i religii w kontekście współczesnego Izraela.

Pełny opis:

Po skupieniu się w semestrze zimowym na kategorii przestrzeni w badaniach kulturoznawczych - podstawach teoretycznych zwrotu przestrzennego oraz ich zastosowaniu do izraelskich narracji przestrzennych - semestr letni poświęcony będzie kategorii pamięci.

Rozpoczynając od rozpatrzenia tzw. "memory boom" w latach 80. oraz zmapowaniu współczesnego obszaru badań nad pamięcią, przejdziemy do kategorii pamięci w kulturze żydowsko-izraelskiej.

Szczegółowe zagadnienia:

- kultura pamięci jiszuwu - deklarowane odrzucenie diaspory a faktyczna kontynuacja praktyk;

- konstrukcja nowej pamięci narodowej;

- rekursywność praktyk pamięci w młodym państwie;

- rozwój pamięci Zagłady na przykładzie pierwszych upamiętnień;

- postpamięć - drugie i trzecie pokolenie. Współczesna pamięć Zagłady - prywatyzacja i instrumentalizacja;

- upamiętnienia poległych - pamięć publiczna a pamięć prywatna;

- izraelska architektura pamięci - formy upamiętnień, gmachy muzealne, formy pomnikowe i rzeźby;

- pamięć wspólnot religijnych i religijno-narodowych;

- pamięć wojny 1948 vs pamięć Nakby, porównania Zagłada-Nakba w dyskursie akademickim;

- upamiętnienia Nakby w Izraelu - Hok ha-Nakba i oddolne kontrpraktyki;

- izraelski aktywizm pamięciowy;

- współczesne izraelskie "miejsca pamięci" w rozumieniu Nory (dyskusja).

Literatura:

Literatura podstawowa (Szczegółowy wybór literatury i materiałów na konkretne spotkania przekazywany będzie osobom uczestniczącym w kursie w trakcie semestru):

Teoria:

A. Erll, Kultura pamięci. Wprowadzenie, Warszawa 2018 [2011].

P. Majewski, M. Napiórkowski (red.), Antropologia pamięci. Zagadnienia i wybór tekstów, Warszawa 2018.

P. Nora, “Between Memory and History”, Representations 26, 7-25, 1989.

O.J. Dwyer and D.H. Alderman, “Memorial landscapes: analytic questions and metaphors”. GeoJournal 73, 165-178, 2008.

A. Rigney, “Plenitude, scarcity and the circulation of cultural memory”, Journal of European Studies 35(1), 11-28, 2005.

M. Saryusz-Wolska, R. Traba, (red.), Modi memorandi. Leksykon kultury pamięci, Warszawa 2014.

B. Szacka, Czas przeszły, pamięć, mit, Warszawa 2006.

A. Szpociński, “Miejsca pamięci (lieux de memoire)”. Teksty Drugie 4, 11-20, 2008.

Izrael:

O. Almog, “Andartot le-chalalej milchama be-jisrael: nitu’ach semiologi”, Megamot 2, 179-210, 1992.

A. Ben-Amos and T. Hofman, ""Banu leszachrer et Majdanek": masa'ot Cahal le-Polin we-gijus zikaron ha-Szoa", Sociologia jisraelit, Bet(2), 331–54, 2011.

J.T. Baumel, ““In everlasting memory”: Individual and communal Holocaust commemoration in Israel”. Israel Affairs 1(3), 146-170, 1995.

Y. Gutman, Memory Activism. Reimagining the Past for the Future in Israel-Palestine, Nashville 2017.

A.H. Sa’di, and L. Abu-Lughod (eds), Nakba. Palestine, 1948, and the Claims of Memory, New York 2007.

I. Shamir, Hancacha we-zikaron. Darka szel ha-chewra ha-jisra’elit be-jicuw nofej ha-zikaron, Tel Aviv 1996.

I. Shamir, Sochne’j hancacha be-tarbut ha-zikaron ha-jisra’elit, Tel Awiw 2000.

E. Schiller and G. Barkai (eds), „U-we-damam ha-boker ja’ale.” Zikaron we-hancacha be-jizra’el. Ariel, 2005.

T. Sorek, Palestinian Commemoration in Israel. Calendars, Monuments and Martyrs, Stanford 2015.

Y.H. Yerushalmi, Zachor: żydowska historia i żydowska pamięć, Warszawa 2014 [1983].

J. Young, The Texture of Memory: Holocaust Memorials and Meanings. New Haven 1993.

Y. Zerubavel, Recovered Roots: Collective Memory and the Making of Israeli National Tradition, Chicago 1995.

I. Zertal, Naród i śmierć: zagłada w dyskursie i polityce Izraela, Kraków 2010.

Uwagi:

Wymagana znajomość języka hebrajskiego oraz angielskiego na poziomie umożliwiającym czytanie tekstów naukowych z dyscypliny nauk o kulturze i religii.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Fizyki.
ul. Pasteura 5, 02-093 Warszawa tel: +48 22 5532 000 https://www.fuw.edu.pl/ kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-5 (2025-06-04)