Przedmiot specjalizacyjny 2.1
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3600-7-HE4-PS2.1 |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.9
|
Nazwa przedmiotu: | Przedmiot specjalizacyjny 2.1 |
Jednostka: | Wydział Orientalistyczny |
Grupy: |
Orientalistyka - studia stacjonarne |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | języki obce |
Założenia (opisowo): | Wymagana znajomość języka hebrajskiego na poziomie minimum C1 oraz znajomość języka angielskiego pozwalająca na lekturę tekstów akademickich. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Wykład bądź ćwiczenia mające pogłębić wiedzę określoną kierunkiem studiów w Zakładzie Hebraistyki oraz ukazać jej praktyczne zastosowania. Zajęcia, w zależności od prowadzącego, obejmują szeroko pojęte kwestie związane z językoznawstwem (w tym glottodydaktyką) i literaturoznawstwem hebrajskim (klasycznym i współczesnym); teorią przekładu (w tym praktycznymi stronami pracy pisemnego tłumacza języka hebrajskiego); filozofią i religią żydowską oraz kulturoznawstwem, w tym kulturą materialną Izraela odniesioną do historii (biblijnej i nowożytnej). |
Pełny opis: |
Szczegółowe tematy i związany z nim harmonogram spotkań ustala prowadzący zajęć w danym cyklu zgodnie ze swoim obszarem specjalizacji oraz z uwzględnieniem aktualnych potrzeb i zainteresowań studentów. |
Literatura: |
Szczegółową literaturę ustala prowadzący zajęć w danym cyklu. |
Efekty uczenia się: |
Po ukończeniu kursu osoba uczestnicząca w nim: Wiedza - Ma rozszerzoną wiedzę o wybranych problemach kultury żydowskiej i izraelskiej (z zakresu kultury i literatury lub języka lub filozofii i religii lub historii i zagadnień społeczno-politycznych) K_W03 - Ma szczegółowa wiedzę o stanie badań w zakresie wybranej problematyki judaizmu i Izraela i ośrodkach badawczych w Polsce i na świecie K_W05 - Zna i rozumie rodzimą tradycję naukową (metody analizy, interpretacji i wartościowania) Izraela K_W07 Umiejętności - Umie samodzielnie zdobywać wiedzę i poszerzać umiejętności badawcze oraz rozwijać zdolności pozwalające na osiągniecie kariery zawodowej K_U03 - Potrafi zanalizować najważniejsze zjawiska z zakresu historii/ sytuacji społeczno-politycznej/ językowej/ kulturowej Izraela K_U11 - Posiada pogłębioną umiejętność prezentacji zagadnień szczegółowych z zakresu problematyki kulturowej judaizmu i Izraela w języku polskim oraz w języku hebrajskim z uwzględnieniem tradycji intelektualnej Izraela K_U18 - Potrafi biegle korzystać z zaawansowanych narzędzi elektronicznych i internetowych w języku polskim i w języku hebrajskim K_U21 Kompetencje społeczne: - Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osob K_K01 - Potrafi odpowiednio określić cele i sposoby ich osiągnięcia w zakresie działalności naukowej, zawodowej i społecznej K_K04 - Rozumie i docenia wartość własnej tradycji i spuścizny kulturowej oraz Izraela K_K08 |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena końcowa w oparciu o prace cząstkowe, kontrolę obecności, ocenę ciągłą. |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (zakończony)
Okres: | 2025-02-17 - 2025-06-08 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 20 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Maria Piekarska-Baronet | |
Prowadzący grup: | Maria Piekarska-Baronet | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Tryb prowadzenia: | w sali |
|
Skrócony opis: |
Przedmiot w cyklu 2024/2025 poświęcony jest analizie współczesnego Izraela z perspektywy kulturoznawczej. Osoby uczestniczące w kursie poznają podstawowe kategorie badań kulturoznawczych i stosowanych w tym obszarze metodologii, specyfikę kulturoznawczych badan izraelskich, oraz prace izraelskich badaczy, zwłaszcza poświęcone trzem kategoriom wiodącym w lokalnej praktyce kulturoznawczej: przestrzeni, pamięci oraz władzy/konfliktu. Efektem końcowym kursu jest poznanie narzędzi i rozwiniecie kompetencji niezbędnych do samodzielnej pracy badawczej w dyscyplinie nauk o kulturze i religii w kontekście współczesnego Izraela. |
|
Pełny opis: |
Po skupieniu się w semestrze zimowym na kategorii przestrzeni w badaniach kulturoznawczych - podstawach teoretycznych zwrotu przestrzennego oraz ich zastosowaniu do izraelskich narracji przestrzennych - semestr letni poświęcony będzie kategorii pamięci. Rozpoczynając od rozpatrzenia tzw. "memory boom" w latach 80. oraz zmapowaniu współczesnego obszaru badań nad pamięcią, przejdziemy do kategorii pamięci w kulturze żydowsko-izraelskiej. Szczegółowe zagadnienia: - kultura pamięci jiszuwu - deklarowane odrzucenie diaspory a faktyczna kontynuacja praktyk; - konstrukcja nowej pamięci narodowej; - rekursywność praktyk pamięci w młodym państwie; - rozwój pamięci Zagłady na przykładzie pierwszych upamiętnień; - postpamięć - drugie i trzecie pokolenie. Współczesna pamięć Zagłady - prywatyzacja i instrumentalizacja; - upamiętnienia poległych - pamięć publiczna a pamięć prywatna; - izraelska architektura pamięci - formy upamiętnień, gmachy muzealne, formy pomnikowe i rzeźby; - pamięć wspólnot religijnych i religijno-narodowych; - pamięć wojny 1948 vs pamięć Nakby, porównania Zagłada-Nakba w dyskursie akademickim; - upamiętnienia Nakby w Izraelu - Hok ha-Nakba i oddolne kontrpraktyki; - izraelski aktywizm pamięciowy; - współczesne izraelskie "miejsca pamięci" w rozumieniu Nory (dyskusja). |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa (Szczegółowy wybór literatury i materiałów na konkretne spotkania przekazywany będzie osobom uczestniczącym w kursie w trakcie semestru): Teoria: A. Erll, Kultura pamięci. Wprowadzenie, Warszawa 2018 [2011]. P. Majewski, M. Napiórkowski (red.), Antropologia pamięci. Zagadnienia i wybór tekstów, Warszawa 2018. P. Nora, “Between Memory and History”, Representations 26, 7-25, 1989. O.J. Dwyer and D.H. Alderman, “Memorial landscapes: analytic questions and metaphors”. GeoJournal 73, 165-178, 2008. A. Rigney, “Plenitude, scarcity and the circulation of cultural memory”, Journal of European Studies 35(1), 11-28, 2005. M. Saryusz-Wolska, R. Traba, (red.), Modi memorandi. Leksykon kultury pamięci, Warszawa 2014. B. Szacka, Czas przeszły, pamięć, mit, Warszawa 2006. A. Szpociński, “Miejsca pamięci (lieux de memoire)”. Teksty Drugie 4, 11-20, 2008. Izrael: O. Almog, “Andartot le-chalalej milchama be-jisrael: nitu’ach semiologi”, Megamot 2, 179-210, 1992. A. Ben-Amos and T. Hofman, ""Banu leszachrer et Majdanek": masa'ot Cahal le-Polin we-gijus zikaron ha-Szoa", Sociologia jisraelit, Bet(2), 331–54, 2011. J.T. Baumel, ““In everlasting memory”: Individual and communal Holocaust commemoration in Israel”. Israel Affairs 1(3), 146-170, 1995. Y. Gutman, Memory Activism. Reimagining the Past for the Future in Israel-Palestine, Nashville 2017. A.H. Sa’di, and L. Abu-Lughod (eds), Nakba. Palestine, 1948, and the Claims of Memory, New York 2007. I. Shamir, Hancacha we-zikaron. Darka szel ha-chewra ha-jisra’elit be-jicuw nofej ha-zikaron, Tel Aviv 1996. I. Shamir, Sochne’j hancacha be-tarbut ha-zikaron ha-jisra’elit, Tel Awiw 2000. E. Schiller and G. Barkai (eds), „U-we-damam ha-boker ja’ale.” Zikaron we-hancacha be-jizra’el. Ariel, 2005. T. Sorek, Palestinian Commemoration in Israel. Calendars, Monuments and Martyrs, Stanford 2015. Y.H. Yerushalmi, Zachor: żydowska historia i żydowska pamięć, Warszawa 2014 [1983]. J. Young, The Texture of Memory: Holocaust Memorials and Meanings. New Haven 1993. Y. Zerubavel, Recovered Roots: Collective Memory and the Making of Israeli National Tradition, Chicago 1995. I. Zertal, Naród i śmierć: zagłada w dyskursie i polityce Izraela, Kraków 2010. |
|
Uwagi: |
Wymagana znajomość języka hebrajskiego oraz angielskiego na poziomie umożliwiającym czytanie tekstów naukowych z dyscypliny nauk o kulturze i religii. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Fizyki.