Dzieje narodu żydowskiego od starożytności do Haskali
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3600-7-HE1-DNZ(Z) |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Dzieje narodu żydowskiego od starożytności do Haskali |
Jednostka: | Wydział Orientalistyczny |
Grupy: |
Orientalistyka - studia stacjonarne |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Założenia (opisowo): | Wykład przedstawia ogólny zarys historii Izraela i Żydów z perspektywy lektury tekstów źródłowych. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Historia starożytnego Izraela jest najlepiej znana z narracji zawartych w Biblii Hebrajskiej (Stary Testament). Tam jednak nazwa „Izrael” obejmuje szeroką gamę podmiotów społecznych i politycznych na przestrzeni wielu stuleci. Kolejne traumatyczne doświadczenia niewoli i wygnania potęgowały proces powstawania żydowskiej diaspory we wszystkich częściach starożytnego świata. Aż do czasów Haskali (żydowskiego oświecenia), broniąc swojej integralności i tożsamości, Żydzi starali się nie mieszać z otaczającymi ich kulturami. Doświadczenie procesów historycznych pokazuje, że zachowali swoją tożsamość jako naród zjednoczony wspólną historią, a nie tylko religią i jej zasadami. Dlatego dziś, pomimo zróżnicowania form judaizmu, idea jednego narodu wywodzącego się z własnej wspólnej historii łączy wszystkich Żydów żyjących w rozproszeniu na świecie z tymi, którzy powrócili do Izraela. |
Pełny opis: |
Wykład obejmuje w porządku chronologicznym następujące zagadnienia: 1) Ogólne wprowadzenie do tekstów źródłowych: Biblii, apokryfów, dokumentów epigraficznych i literatury rabinicznej. Ludy i ziemie dziejów biblijnych. Geografia i archeologia biblijna. Metody krytycznej lektury tekstów źródłowych. 2) Pięcioksiąg: Prahistoria biblijna (Rdz 1-11); Historia Patriarchów (Rdz 12-50); Wyjście z Egiptu; Zawarcie przymierza i droga do Kanaanu. Osadnictwo izraelskie w Kanaanie (Joz - Sdz). Religia i kultura kananejska. 3) Powstanie i podział królestwa (1-2 Sm , 1 Krl). Życie codzienne w starożytnym Izraelu. Kult religijny publiczny i prywatny w starożytnym Izraelu. Wielcy prorocy VIII w. p.n.e. 4) Próby reform i upadek monarchii Izraela i Judy. judzkiego. Historia deuteronomistyczna. Literatura okresu niewoli babilońskiej. 5) Powrót i odbudowa - okres Perski. Powygnaniowa społeczność żydowska. Edukacja i formacja religijna. 6) Hellenizacja i okres rzymski. Powstanie Machabejskie . Dynastia hasmonejska i herodiańska. Pierwsza i druga wojna żydowska. Rozwój diaspory. 7) Średniowiecze: Żydzi w chrześcijańskiej Europie (Aszkenazi). Żydzi w średniowiecznym świecie arabskojęzycznym . Punkt zwrotny: wypędzenie z Hiszpanii . Średniowieczny mistycyzm żydowski 8) Okres nowożytny (XVI-XVIII wiek): Judaizm i nauka w epoce odkryć . Historia chasydyzmu (początki i rozwój). Żydzi i judaizm we nowożytnym Nowym Świecie (Ameryka Środkowa i Północna) i Ameryce Północnej. Żydzi w Imperium Osmańskim . |
Literatura: |
The Cambridge History of Ancient Judaism, t. III i IV, Cambridge 1999-2006. M. Liverani, Israel’s history and the history of Israel, London 2005 M. Goodman, Rzym i Jerozolima [Rome and Jerusalem], Warszawa 2007; Jewsih Daily Life in Roman Palestine, ed. C. Hezser, Oxford 2010; J. Magness, The Archaeology of the Holy Land : From the Destruction of Solomon's Temple to the Muslim Conquest, Cambridge - New York 2012. B. Wellman, History of the Jews: an Enthralling Guide from Ancient Times to the Present. EH Jolen, 2023. A.T. Levenson (ed.), The Wiley-Blackwell History of Jews and Judaism. Wiley 2012. |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA - ma uporządkowaną wiedzę szczegółową o historii Żydów i Izraela [K_W06]. - ma uporządkowaną wiedzę szczegółową o zagadnieniach społeczno-kulturowych Izraela w zakresie środowiska naturalnego, sytuacji etnicznej, demograficznej i politycznej [K_W09]. - zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji różnych wytworów kultury właściwe dla wybranych teorii i szkół badawczych w zakresie studiów nad kulturą oraz literaturoznawstwa, religioznawstwa i historii [K_W18]. UMIEJĘTNOŚCI - potrafi wskazać źródła różnic kulturowych w Izraelu i w diasporze żydowskiej [K_U02]. - potrafi zastosować wiedzę z zakresu historii Izraela i Żydów do analizy i interpretowania wydarzeń współczesnego świata [K_U04]. - potrafi zastosować wiedzę z zakresu problematyki społeczno-kulturowej w typowych sytuacjach profesjonalnych [K_U09]. - posiada umiejętność prezentacji zagadnień szczegółowych z zakresu problematyki kulturowej judaizmu i Izraela w języku polskim oraz w języku hebrajskim z uwzględnieniem tradycji intelektualnej judaizmu i Izraela [K_U21]. KOMPETENCJE SPOŁECZNE - rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie [K_K01]. - ma świadomość odmienności kulturowej i jej źródeł religijnych, filozoficznych, obyczajowych i historycznych oraz jej znaczenia dla rozumienia współczesnego świata [K_K05]. - widzi potrzebę prowadzenia dialogu międzykulturowego [K_K06]. - ma świadomość znaczenia kultury Izraela w kulturze światowej [K_K07]. |
Metody i kryteria oceniania: |
Końcowa ocena zaliczająca jest średnią obliczoną na podstawie ocen z egzaminu końcowego (testu), eseju lub referatu oraz obecności i aktywności na zajęciach. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 20 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Marek Baraniak | |
Prowadzący grup: | Marek Baraniak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
|
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
|
Tryb prowadzenia: | w sali |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2025/26" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-10-01 - 2026-01-25 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 20 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Marek Baraniak | |
Prowadzący grup: | Marek Baraniak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
|
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
|
Tryb prowadzenia: | w sali |
|
Skrócony opis: |
Historia starożytnego Izraela jest najlepiej znana z narracji zawartych w Biblii Hebrajskiej (Stary Testament). Tam jednak nazwa „Izrael” obejmuje szeroką gamę podmiotów społecznych i politycznych na przestrzeni wielu stuleci. Kolejne traumatyczne doświadczenia niewoli i wygnania potęgowały proces powstawania żydowskiej diaspory we wszystkich częściach starożytnego świata. Aż do czasów Haskali (żydowskiego oświecenia), broniąc swojej integralności i tożsamości, Żydzi starali się nie mieszać z otaczającymi ich kulturami. Doświadczenie procesów historycznych pokazuje, że zachowali swoją tożsamość jako naród zjednoczony wspólną historią, a nie tylko religią i jej zasadami. Dlatego dziś, pomimo zróżnicowania form judaizmu, idea jednego narodu wywodzącego się z własnej wspólnej historii łączy wszystkich Żydów żyjących w rozproszeniu na świecie z tymi, którzy powrócili do Izraela. |
|
Pełny opis: |
Wykład obejmuje w porządku chronologicznym następujące zagadnienia: 1) Ogólne wprowadzenie do tekstów źródłowych: Biblii, apokryfów, dokumentów epigraficznych i literatury rabinicznej. Ludy i ziemie dziejów biblijnych. Geografia i archeologia biblijna. Metody krytycznej lektury tekstów źródłowych. 2) Pięcioksiąg: Prahistoria biblijna (Rdz 1-11); Historia Patriarchów (Rdz 12-50); Wyjście z Egiptu; Zawarcie przymierza i droga do Kanaanu. Osadnictwo izraelskie w Kanaanie (Joz - Sdz). Religia i kultura kananejska. 3) Powstanie i podział królestwa (1-2 Sm , 1 Krl). Życie codzienne w starożytnym Izraelu. Kult religijny publiczny i prywatny w starożytnym Izraelu. Wielcy prorocy VIII w. p.n.e. 4) Próby reform i upadek monarchii Izraela i Judy. judzkiego. Historia deuteronomistyczna. Literatura okresu niewoli babilońskiej. 5) Powrót i odbudowa - okres Perski. Powygnaniowa społeczność żydowska. Edukacja i formacja religijna. 6) Hellenizacja i okres rzymski. Powstanie Machabejskie . Dynastia hasmonejska i herodiańska. Pierwsza i druga wojna żydowska. Rozwój diaspory. 7) Średniowiecze: Żydzi w chrześcijańskiej Europie (Aszkenazi). Żydzi w średniowiecznym świecie arabskojęzycznym . Punkt zwrotny: wypędzenie z Hiszpanii . Średniowieczny mistycyzm żydowski 8) Okres nowożytny (XVI-XVIII wiek): Judaizm i nauka w epoce odkryć . Historia chasydyzmu (początki i rozwój). Żydzi i judaizm we nowożytnym Nowym Świecie (Ameryka Środkowa i Północna) i Ameryce Północnej. Żydzi w Imperium Osmańskim . |
|
Literatura: |
The Cambridge History of Ancient Judaism, t. III i IV, Cambridge 1999-2006. M. Liverani, Israel’s history and the history of Israel, London 2005 M. Goodman, Rzym i Jerozolima [Rome and Jerusalem], Warszawa 2007; Jewsih Daily Life in Roman Palestine, ed. C. Hezser, Oxford 2010; J. Magness, The Archaeology of the Holy Land : From the Destruction of Solomon's Temple to the Muslim Conquest, Cambridge - New York 2012. B. Wellman, History of the Jews: an Enthralling Guide from Ancient Times to the Present. EH Jolen, 2023. A.T. Levenson (ed.), The Wiley-Blackwell History of Jews and Judaism. Wiley 2012. |
|
Uwagi: |
Końcowa ocena zaliczająca jest średnią obliczoną na podstawie ocen z egzaminu końcowego (testu), eseju lub referatu oraz obecności i aktywności na zajęciach. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Fizyki.