Kultura krajów regionu w kontekście europejskim – Niemcy
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3224-D5EURNIEM |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Kultura krajów regionu w kontekście europejskim – Niemcy |
Jednostka: | Instytut Studiów Interkulturowych Europy Środkowo-Wschodniej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Zajęcia mają na celu zapoznanie studentów z głównymi problemami historii kultury Niemiec na tle wydarzeń kulturowych Europy. |
Pełny opis: |
Zajęcia zamykają blok poświęcony historii i współczesności kultury Niemiec. Ich celem jest wskazanie i analiza relacji miedzy kulturą Niemiec a kulturami krajów europejskich oraz usytuowanie wybranej kultury na mapie zjawisk i procesów kulturowych kształtujących współcześnie oblicza kultury europejskiej. Materiałem analizowanym w ramach zajęć są zarówno zjawiska i procesy związane z tożsamością i różnorodnością kulturową, formy więzi i działań społecznych oraz nurty ideowe i związane z nimi praktyki instytucjonalizacji, kontestacji i emancypacji jak i reprezentacje literackie i artystyczne tych zjawisk i procesów. Poszczególne ujęcia łączy wykorzystanie teorii i kategorii antropologicznych. Student rozwija swoje umiejętności badawcze, uczy się samodzielnie zdobywać wiedzę, korzystając ze wsparcia opiekuna naukowego. Omówione zostaną następujące problemy: 1. Dziedzictwo luteranizmu i kalwinizmu – Max Weber „Etyka protestancka i duch kapitalizmu” 2. Faustyzm i romantyzm niemiecki w kontekście europejskim – na przykładzie interpretacji filmowej 3. Republika weimarska i mit Berlina – na przykładzie „Berlin Alexanderplatz” 4. Problem I wojny światowej w pamięci niemieckiej i europejskiej (na przykładzie „Na zachodzie bez zmian”) 5. Znaczenie „Heimat“ dla niemieckiej tożsamości a problem ojczyzn w Europie Środkowo-Wschodniej 6. Nazizm a inne totalitaryzmy XX wieku 7. Niemiecka polityka i problemy pamięci (na przykładzie badań i opracowań m.in. Haralda Welzera) 8. Zimna wojna (i jej obrazy filmowe; Berlin jako "miasto szpiegów") 9. Relacje polsko-niemieckie ze szczególnym uwzględnieniem polsko-niemieckich miejsc pamięci (na przykładzie Gdańska) 10. Relacje między RFN a NRD na przykładzie kultury filmowej 11. Kultura materialna (i popularna) NRD na tle innych państw 12. Upadek muru berlińskiego – jako teatr polityki i historii (na przykładzie m.in. filmów pozjednoczeniowych) 13. Krajobraz niemiecki po zjednoczeniu – obrazy transformacji politycznej/ relacje francusko-niemieckie 14. Współczesność niemiecka (kulturalna, językowa, literacka, filmowa) 15. Zaliczenie na ocenę Nakład pracy studenta: Uczestnictwo w zajęciach w sali – 30 godzin (1 ECTS) Przygotowanie do zajęć - 30 godzin (1 ECTS) Przygotowanie do zaliczenia ustnego – 30 godzin (2 ECTS) Zajęcia prowadzone są przez wykładowcę z uwzględnieniem prezentacji multimedialnej i różnych materiałów audiowizualnych. Przedmiot realizowany jest z wykorzystaniem i odwołaniem do materiałów audiowizualnych (filmu) w interpretacji przedstawianych problemów. Prezentacja problemów kultury poprzez film i media audiowizualne. |
Literatura: |
Literatura do zajęć zostanie przedstawiona na pierwszych zajęciach. Studenci otrzymują przed każdymi zajęciami wiadomość od prowadzącego wraz z lekturą. Lektury uzupełniające: Brzezińska Marta, Spektakl-granica-ekran. Mur berliński w filmie niemieckim, Centrum Studiów Niemieckich i Europejskich im. W.Brandta, Wrocław 2014 Brzezińska-Pająk Marta, Kompromitacja, słabość, tandeta? Kultura materialna NRD w filmie po 1990 roku na wybranych przykładach, „Studia Litteraria et Historica”, 2020(9) Glaser Hermann, Kultura RFN. Zarys historii 1945-1989, Oficyna Naukowa, 2002 Gwóźdź Andrzej, Kino na biegunach. Filmy niemieckie i ich historie 1949-1991, Słowo/obraz terytoria, Gdańsk 2018 Kino niemieckie w dialogu pokoleń i kultur, red. Andrzej Gwóźdź, Rabid, Kraków 2004 Polacy i Niemcy. Historia-kutura-polityka,Poznańska Biblioteka Niemiecka,Wydawnictwo Poznańskie, Poznań 2003 Pamięć zbiorowa i kulturowa. Współczesna perspektywa niemiecka, Saryusz-Wolska Magdalena, Universitas, Kraków 2009 Słownik współczesnej kultury krajów języka niemieckiego, Wydawnictwo Nauka i Innowacje, Poznań 2019 oraz Poznań 2021 (2 tomy). |
Efekty uczenia się: |
Efekty uczenia się: Wiedza: absolwent zna i rozumie: - w stopniu podstawowym specyfikę różnych modeli kultury w ujęciu antropologicznym, procesy ich transformacji i wzajemne powiązania oraz emanacje w sferze symbolicznej i semiotycznej, a więc w przestrzeni kultury Niemiec (K1_W03) na tle kontekstu europejskiego. - w podstawowym stopniu kontekst europejski i globalny procesów kulturowych – potrafi zastosować tę wiedzę w odniesieniu do kultury Niemiec na każdym etapie ich rozwoju (K1_W05) na tle kontekstu europejskiego. - w podstawowym stopniu szeroko rozumiany kontekst interkulturowy; ma wiedzę o człowieku jako podmiocie konstruującym wytwory kulturowe, ma świadomość zasad ich funkcjonowania i wynikających stąd różnic w postrzeganiu życia społecznego przez przedstawicieli różnych narodowości w kontekście Niemiec i Europy (K1_W07) Umiejętności: absolwent potrafi: - wyszukać, selekcjonować, analizować i wykorzystywać potrzebne mu informacje z różnych źródeł (K1_U01) - formułować i analizować problemy badawcze, dobierać metody i narzędzia badawcze, oraz prowadzić pod kierunkiem opiekuna naukowego proste badania z zakresu kulturoznawstwa i dyscyplin pokrewnych, dotyczących Niemiec (K1_U02) - rozwijać swoje umiejętności badawcze, samodzielnie zdobywać wiedzę, korzystając ze wsparcia opiekuna naukowego; umiejętnie formułować myśli, prezentować wyniki badań w postaci wypowiedzi ustnej lub pisemnej (różnego typu) (K1_U03) - przeprowadzić krytyczną analizę wytworów kultury właściwych dla danej epoki w rozwoju Niemiec; rozpoznać różne rodzaje wytworów kultury Niemiec, przeprowadzić ich analizę, odróżniać różne perspektywy spojrzenia na rozwój kultury, mając świadomość istnienia różnic tożsamości kulturowych i kontekstu na tle innych państw (K1_U05) - samodzielnie przygotować wypowiedź pisemną i ustną, w języku polskim, na wybrane tematy z zakresu teorii kultury oraz problematyki Niemiec na tle europejskim, prezentować wyniki swojej pracy na forum grupy (K1_U08) Kompetencje społeczne: absolwent jest gotów do: - do krytycznej oceny posiadanej wiedzy, ciągłego dokształcania się i uzupełniania zdobytej wiedzy (K1_K01) - efektywnego komunikowania się i życia w społeczeństwie, w tym również w społeczeństwie odmiennym kulturowo od własnego, podejmowania pracy w grupie, radzenia sobie w typowych sytuacjach zawodowych, do weryfikacji swoich poglądów na drodze rzeczowej dyskusji oraz oceny posiadanej wiedzy (K1_K02) |
Metody i kryteria oceniania: |
1. Organizacja zajęć Warunkiem dopuszczenia do zaliczenia przedmiotu jest obowiązkowa obecność na zajęciach. W przypadku zajęć o wymiarze 30 godzin w semestrze dopuszczalne jest opuszczenie 2 zajęć bez usprawiedliwienia w semestrze. Zajęcia prowadzone będą w formie konwersatorium i dyskusji (dyskusja otwarta i w grupach) na temat zadanych lektur lub materiału zaprezentowanego przez prowadzącego. Aktywny udział w dyskusji oznacza merytoryczne uczestnictwo w dyskusji podczas co najmniej 50% zajęć. Do każdego tematu prowadzący przedmiot proponuje studentom lekturę w formie tekstowej lub (i) wizualnej. Lektury są zapewniane studentom przez prowadzącego zajęcia. Struktura zajęć: - wprowadzenie prowadzącej (informacyjne, problemowe) wraz z prezentacją i materiałami - analiza tekstów i / lub nagrań filmowych (wspólnie z grupą pod kierunkiem prowadzącego z elementami np. burzy mózgów) - otwarta dyskusja w ramach grupy zajęciowej i podsumowanie. 2. Metody oceniania Przedmiot kończy się zaliczeniem na ocenę w formie ustnej (losowane pytania), sprawdzającym znajomość lektur oraz wiadomości przedstawiane w toku zajęć. Przewidziana jest także prezentacja (lub inna wypowiedź ustna) na temat zadany przez prowadzącego. Ostateczny termin prezentacji stanowi data wyznaczona przez prowadzącego na pierwszych lub drugich zajęciach. Osoby nieobecne na tych zajęciach zobowiązane są do zasięgnięcia informacji u prowadzącego zajęcia. Bieżąca rejestracja merytorycznej aktywności studentów. 3. Kryteria oceniania Na końcową ocenę składają się: zaliczenie ustne (60 %), prezentacja (20%) oraz aktywność na zajęciach (20 %) - (aktywność podnosi ocenę końcową). Aktywny udział w dyskusji oznacza merytoryczne uczestnictwo w dyskusji podczas co najmniej 50% zajęć. 4. Skala ocen: 0%-49% - 2 50%-60% - 3 61%-70% - 3+ 71%-80% - 4 81%-90% - 4+ 91%-100% - 5 Dodatkowa wiedza - 5+ |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ KON
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marta Brzezińska-Pająk | |
Prowadzący grup: | Marta Brzezińska-Pająk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT KON
|
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marta Brzezińska-Pająk | |
Prowadzący grup: | Marta Brzezińska-Pająk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Fizyki.