Uniwersytet Warszawski, Wydział Fizyki - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Problemy kultury krajów regionu (II) - Niemcy

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3224-D4PN
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Problemy kultury krajów regionu (II) - Niemcy
Jednostka: Instytut Studiów Interkulturowych Europy Środkowo-Wschodniej
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Skrócony opis:

Zajęcia stanowią kontynuację przedmiotu "Historia kultury krajów regionu - Niemcy" (I). Ich celem jest ukazanie specyfiki kultury Niemiec, czynników kształtujących jej swoistość oraz tych, które decydują o jej złożoności i niejednorodności przez pryzmat najistotniejszych w jej rozwoju problemów.

Pełny opis:

Celem zajęć jest ukazanie specyfiki kultury Niemiec, czynników kształtujących historycznie jej swoistość oraz tych, które decydują o jej złożoności i niejednorodności. Poszczególne aspekty kultury omawiane są przez pryzmat wybranych problemów, zjawisk i procesów społecznych, narodowotwórczych, etnolingwistycznych, literackich, artystycznych i ideologicznych, postrzeganych tu w wymiarze ich wpływu na kształt kultury. Wszystkie wymienione ujęcia spajać ma w ramach zajęć przyjęcie perspektywy antropologicznej jako źródła kategorii i metod opisu oraz analizy omawianych płaszczyzn kultury. Poruszane zagadnienia przedstawiane są również w kontekście problemów charakterystycznych dla całej Europy Środkowo-Wschodniej.

Student w trakcie zajęć rozwija swoje umiejętności badawcze, uczy się samodzielnie zdobywać wiedzę, korzystając ze wsparcia opiekuna naukowego.

Omówione zostaną następujące zagadnienia:

1. I wojna światowa w literaturze i filozofii (wybór)

2. Niemiecki ekspresjonizm filmowy a wojna i przed wojną (trauma i przepowiednia)

3. "Babilon Berlin" - Republika Weimarska w zwierciadle popkultury

4. Rok 1933 (w obliczu kryzysu – dyskusja o filmie „Kabaret”)

5. Sztuka totalitarna (nazistowska) - wybór zagadnień

6. Po katastrofie – dyskusja o przeszłości i winie w eseistyce i filozofii

7. Mur berliński i podział Niemiec w oparciu o źródła wizualne

8. Mity założycielskie NRD ("antyfaszyzm")

9. Mity założycielskie RFN ("cud gospodarczy")

10. Próby rozliczenia, relacje polsko-niemieckie (filmowe dialogi z przeszłością. Propozycja lektury filmowej, m.in. adaptacje filmowe prozy G. Grassa)

11. Terroryzm niemiecki (problem RAF)

12. Zjednoczenie Niemiec i problem dziedzictwa NRD (lektura filmowa i dyskusja)

13. Filmowe obrazy upadku muru berlińskiego (wybrana lektura filmowa)

14. Wokół symboli, marek, przedmiotów - Niemcy współczesne.

15. Zaliczenie na ocenę (termin zerowy)

Nakład pracy studenta:

Uczestnictwo w zajęciach w sali – 30 godzin (1 ECTS)

Przygotowanie do zajęć - 30 godzin (1 ECTS)

Przygotowanie do zaliczenia – 30 godzin (1 ECTS)

Literatura:

Literatura do zajęć podawana jest studentom na bieżąco w danym semestrze (studenci otrzymują lekturę od prowadzącego).

Literatura uzupełniająca (dla chętnych):

Cziomer E., Zarys dziejów Niemiec powojennych 1945 – 1995, Warszawa – Kraków 1997.

Drewniak B., Kultura w cieniu swastyki, Poznań 1969.

Drewniak B., Teatr i film Trzeciej Rzeszy w systemie hitlerowskiej propagandy, Gdańsk 1972.

Dulewicz A., Encyklopedia sztuki niemieckiej. Austria – Niemcy – Szwajcaria, Warszawa 2002.

Karolak Cz., Kunicki W., Orłowski Hubert, Dzieje kultury niemieckiej, Warszawa 2006.

Krakowski P., Sztuka Trzeciej Rzeszy, Kraków 1992.

Orłowski H., Zrozumieć świat. Szkice o literaturze i kulturze niemieckiej XX wieku, Wrocław 2003.

Stern F., Niemcy w pięciu wcieleniach, Warszawa 2009.

Sztuki piękne w III Rzeszy, Poznań 2004.

Efekty uczenia się:

Student po ukończeniu zajęć ma wiedzę, umiejętności i kompetencje społeczne w następujących obszarach:

1. Wiedza

1) zna i rozumie w stopniu podstawowym specyfikę modeli kultury w ujęciu antropologicznym, procesy ich transformacji i wzajemne powiązania oraz emanacje w sferze symbolicznej i semiotycznej, a więc w przestrzeni kultury i sztuki, literatury oraz historii Niemiec (K1_W03; Odniesienie do P6S_WG Zakres i głębia)

2) zna i rozumie w podstawowym stopniu szeroko rozumiany kontekst interkulturowy w kontekście niemieckim (m.in. relacje NRD - RFN, relacje polsko-niemieckie); ma wiedzę o człowieku jako podmiocie konstruującym struktury społeczne i wytwory kulturowe, ma świadomość zasad ich funkcjonowania i wynikających stąd różnic w postrzeganiu życia społecznego przez przedstawicieli różnych narodowości, grup ideologicznych i wyznaniowych oraz różnie rozumianych mniejszości w odniesieniu do kontekstu niemieckiego (K1_W07; Odniesienie do P6S_WG Zakres i głębia, P6S_WK Kontekst/uwarunkowania, skutki)

2. Umiejętności:

1) potrafi wyszukać, selekcjonować, analizować i wykorzystywać potrzebne mu informacje z różnych źródeł. Umie analizować i interpretować zadaną lekturę, wyciągać wnioski (K1_U01; Odniesienie do P6S_UW Wykorzystywanie wiedzy/ rozwiązywane problemy i wykonywane zadania)

2) potrafi rozwijać swoje umiejętności badawcze, samodzielnie zdobywać wiedzę, korzystając ze wsparcia opiekuna naukowego; umiejętnie formułować myśli, prezentować wyniki badań w postaci wypowiedzi ustnej lub pisemnej (różnego typu) (K1_U03; Odniesienie do P6S_UW Wykorzystywanie wiedzy/ rozwiązywane problemy i wykonywane zadania)

3) potrafi przeprowadzić krytyczną analizę wytworów kultury właściwych dla danej epoki w rozwoju Niemiec od 1918 roku po czasy współczesne; rozpoznać różne rodzaje wytworów kultury Niemiec, przeprowadzić ich analizę, odróżniać różne perspektywy spojrzenia na rozwój kultury, mając świadomość istnienia różnic tożsamości kulturowych i kontekstu (K1_U05; Odniesienie do P6S_UW Wykorzystywanie wiedzy/ rozwiązywane problemy i wykonywane zadania).

3. Kompetencje społeczne:

1) jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy np. w dyskusji na zajęciach, ciągłego dokształcania się i uzupełniania zdobytej wiedzy (K1_K01; Odniesienie do P6S_KK)

2) jest gotów do uczestniczenia w życiu kulturalnym i korzystania z jego różnorodnych form (K1_K05; Odniesienie do P6S_KR)

Metody i kryteria oceniania:

Zgodnie ze Szczegółowymi zasadami studiowania na Wydziale Lingwistyki Stosowanej (uchwała nr 114 Rady Wydziału LS z dnia 19.12.2017 r.):

1) Obecność na zajęciach objętych planem jest obowiązkowa (§ 9 ust. 2).

2) Nie można poprawkowo zaliczać zajęć, jeśli przyczyną nieuzyskania ich zaliczenia było niespełnienie wymogu uczestnictwa w nich. W takim przypadku student może zostać warunkowo wpisany na kolejny etap studiów i powtarzać niezaliczony przedmiot (§ 2 ust. 4)

Dopuszczalne są dwie nieusprawiedliwione nieobecności w semestrze, które należy zaliczyć zgodnie z wymaganiami przedstawionymi przez prowadzącego.

Zajęcia prowadzone będą w formie dyskusji na temat zadanych lektur lub materiału zaprezentowanego przez prowadzącego. Aktywny udział w dyskusji oznacza merytoryczne uczestnictwo w niej podczas co najmniej 50% zajęć.

Na końcową ocenę składają się:

Aktywny i merytoryczny udział w zajęciach (40%).

Prezentacja na temat wyznaczony przez prowadzącego zajęcia (20%).

Zaliczenie z treści zajęć (40%).

Skala ocen:

0%-49% - 2

50%-60% - 3

61%-70% - 3+

71%-80% - 4

81%-90% - 4+

91%-100% - 5

Dodatkowa wiedza - 5+

Na zajęciach prowadzący prowadzi "dzienniczek aktywności", z racji konwersatoryjnego charakteru zajęć - studenci zachęcani są do możliwie najaktywniejszego udziału w zajęciach.

Metodą oceniania może być także krótkie niezapowiedziane kolokwium, które dotyczy przygotowania zadanej lektury.

Skala ocen:

0%-49% - 2

50%-60% - 3

61%-70% - 3+

71%-80% - 4

81%-90% - 4+

91%-100% - 5

Dodatkowa wiedza - 5+

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)

Okres: 2024-02-19 - 2024-06-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Marta Brzezińska-Pająk
Prowadzący grup: Marta Brzezińska-Pająk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-02-17 - 2025-06-08
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Marta Brzezińska-Pająk
Prowadzący grup: Marta Brzezińska-Pająk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Fizyki.
ul. Pasteura 5, 02-093 Warszawa tel: +48 22 5532 000 https://www.fuw.edu.pl/ kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-7 (2024-10-21)