Problemy kultury krajów regionu (II) - Niemcy
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3224-D4PN |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Problemy kultury krajów regionu (II) - Niemcy |
Jednostka: | Instytut Studiów Interkulturowych Europy Środkowo-Wschodniej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Zajęcia stanowią kontynuację przedmiotu "Historia kultury krajów regionu - Niemcy" (I). Ich celem jest ukazanie specyfiki kultury Niemiec, czynników kształtujących jej swoistość oraz tych, które decydują o jej złożoności i niejednorodności przez pryzmat najistotniejszych w jej rozwoju problemów. |
Pełny opis: |
Celem zajęć jest ukazanie specyfiki kultury Niemiec, czynników kształtujących historycznie jej swoistość oraz tych, które decydują o jej złożoności i niejednorodności. Poszczególne aspekty kultury omawiane są przez pryzmat wybranych problemów, zjawisk i procesów społecznych, narodowotwórczych, etnolingwistycznych, literackich, artystycznych i ideologicznych, postrzeganych tu w wymiarze ich wpływu na kształt kultury. Wszystkie wymienione ujęcia spajać ma w ramach zajęć przyjęcie perspektywy antropologicznej jako źródła kategorii i metod opisu oraz analizy omawianych płaszczyzn kultury. Poruszane zagadnienia przedstawiane są również w kontekście problemów charakterystycznych dla całej Europy Środkowo-Wschodniej. Student w trakcie zajęć rozwija swoje umiejętności badawcze, uczy się samodzielnie zdobywać wiedzę, korzystając ze wsparcia opiekuna naukowego. Omówione zostaną następujące zagadnienia: 1. I wojna światowa w literaturze i filozofii (wybór) 2. Niemiecki ekspresjonizm filmowy a wojna i przed wojną (trauma i przepowiednia) 3. "Babilon Berlin" - Republika Weimarska w zwierciadle popkultury 4. Rok 1933 (w obliczu kryzysu – dyskusja o filmie „Kabaret”) 5. Sztuka totalitarna (nazistowska) - wybór zagadnień 6. Po katastrofie – dyskusja o przeszłości i winie w eseistyce i filozofii 7. Mur berliński i podział Niemiec w oparciu o źródła wizualne 8. Mity założycielskie NRD ("antyfaszyzm") 9. Mity założycielskie RFN ("cud gospodarczy") 10. Próby rozliczenia, relacje polsko-niemieckie (filmowe dialogi z przeszłością. Propozycja lektury filmowej, m.in. adaptacje filmowe prozy G. Grassa) 11. Terroryzm niemiecki (problem RAF) 12. Zjednoczenie Niemiec i problem dziedzictwa NRD (lektura filmowa i dyskusja) 13. Filmowe obrazy upadku muru berlińskiego (wybrana lektura filmowa) 14. Wokół symboli, marek, przedmiotów - Niemcy współczesne. 15. Zaliczenie na ocenę (termin zerowy) Nakład pracy studenta: Uczestnictwo w zajęciach w sali – 30 godzin (1 ECTS) Przygotowanie do zajęć - 30 godzin (1 ECTS) Przygotowanie do zaliczenia – 30 godzin (1 ECTS) |
Literatura: |
Literatura do zajęć podawana jest studentom na bieżąco w danym semestrze (studenci otrzymują lekturę od prowadzącego). Literatura uzupełniająca (dla chętnych): Cziomer E., Zarys dziejów Niemiec powojennych 1945 – 1995, Warszawa – Kraków 1997. Drewniak B., Kultura w cieniu swastyki, Poznań 1969. Drewniak B., Teatr i film Trzeciej Rzeszy w systemie hitlerowskiej propagandy, Gdańsk 1972. Dulewicz A., Encyklopedia sztuki niemieckiej. Austria – Niemcy – Szwajcaria, Warszawa 2002. Karolak Cz., Kunicki W., Orłowski Hubert, Dzieje kultury niemieckiej, Warszawa 2006. Krakowski P., Sztuka Trzeciej Rzeszy, Kraków 1992. Orłowski H., Zrozumieć świat. Szkice o literaturze i kulturze niemieckiej XX wieku, Wrocław 2003. Stern F., Niemcy w pięciu wcieleniach, Warszawa 2009. Sztuki piękne w III Rzeszy, Poznań 2004. |
Efekty uczenia się: |
Student po ukończeniu zajęć ma wiedzę, umiejętności i kompetencje społeczne w następujących obszarach: 1. Wiedza 1) zna i rozumie w stopniu podstawowym specyfikę modeli kultury w ujęciu antropologicznym, procesy ich transformacji i wzajemne powiązania oraz emanacje w sferze symbolicznej i semiotycznej, a więc w przestrzeni kultury i sztuki, literatury oraz historii Niemiec (K1_W03; Odniesienie do P6S_WG Zakres i głębia) 2) zna i rozumie w podstawowym stopniu szeroko rozumiany kontekst interkulturowy w kontekście niemieckim (m.in. relacje NRD - RFN, relacje polsko-niemieckie); ma wiedzę o człowieku jako podmiocie konstruującym struktury społeczne i wytwory kulturowe, ma świadomość zasad ich funkcjonowania i wynikających stąd różnic w postrzeganiu życia społecznego przez przedstawicieli różnych narodowości, grup ideologicznych i wyznaniowych oraz różnie rozumianych mniejszości w odniesieniu do kontekstu niemieckiego (K1_W07; Odniesienie do P6S_WG Zakres i głębia, P6S_WK Kontekst/uwarunkowania, skutki) 2. Umiejętności: 1) potrafi wyszukać, selekcjonować, analizować i wykorzystywać potrzebne mu informacje z różnych źródeł. Umie analizować i interpretować zadaną lekturę, wyciągać wnioski (K1_U01; Odniesienie do P6S_UW Wykorzystywanie wiedzy/ rozwiązywane problemy i wykonywane zadania) 2) potrafi rozwijać swoje umiejętności badawcze, samodzielnie zdobywać wiedzę, korzystając ze wsparcia opiekuna naukowego; umiejętnie formułować myśli, prezentować wyniki badań w postaci wypowiedzi ustnej lub pisemnej (różnego typu) (K1_U03; Odniesienie do P6S_UW Wykorzystywanie wiedzy/ rozwiązywane problemy i wykonywane zadania) 3) potrafi przeprowadzić krytyczną analizę wytworów kultury właściwych dla danej epoki w rozwoju Niemiec od 1918 roku po czasy współczesne; rozpoznać różne rodzaje wytworów kultury Niemiec, przeprowadzić ich analizę, odróżniać różne perspektywy spojrzenia na rozwój kultury, mając świadomość istnienia różnic tożsamości kulturowych i kontekstu (K1_U05; Odniesienie do P6S_UW Wykorzystywanie wiedzy/ rozwiązywane problemy i wykonywane zadania). 3. Kompetencje społeczne: 1) jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy np. w dyskusji na zajęciach, ciągłego dokształcania się i uzupełniania zdobytej wiedzy (K1_K01; Odniesienie do P6S_KK) 2) jest gotów do uczestniczenia w życiu kulturalnym i korzystania z jego różnorodnych form (K1_K05; Odniesienie do P6S_KR) |
Metody i kryteria oceniania: |
Zgodnie ze Szczegółowymi zasadami studiowania na Wydziale Lingwistyki Stosowanej (uchwała nr 114 Rady Wydziału LS z dnia 19.12.2017 r.): 1) Obecność na zajęciach objętych planem jest obowiązkowa (§ 9 ust. 2). 2) Nie można poprawkowo zaliczać zajęć, jeśli przyczyną nieuzyskania ich zaliczenia było niespełnienie wymogu uczestnictwa w nich. W takim przypadku student może zostać warunkowo wpisany na kolejny etap studiów i powtarzać niezaliczony przedmiot (§ 2 ust. 4) Dopuszczalne są dwie nieusprawiedliwione nieobecności w semestrze, które należy zaliczyć zgodnie z wymaganiami przedstawionymi przez prowadzącego. Zajęcia prowadzone będą w formie dyskusji na temat zadanych lektur lub materiału zaprezentowanego przez prowadzącego. Aktywny udział w dyskusji oznacza merytoryczne uczestnictwo w niej podczas co najmniej 50% zajęć. Na końcową ocenę składają się: Aktywny i merytoryczny udział w zajęciach (40%). Prezentacja na temat wyznaczony przez prowadzącego zajęcia (20%). Zaliczenie z treści zajęć (40%). Skala ocen: 0%-49% - 2 50%-60% - 3 61%-70% - 3+ 71%-80% - 4 81%-90% - 4+ 91%-100% - 5 Dodatkowa wiedza - 5+ Na zajęciach prowadzący prowadzi "dzienniczek aktywności", z racji konwersatoryjnego charakteru zajęć - studenci zachęcani są do możliwie najaktywniejszego udziału w zajęciach. Metodą oceniania może być także krótkie niezapowiedziane kolokwium, które dotyczy przygotowania zadanej lektury. Skala ocen: 0%-49% - 2 50%-60% - 3 61%-70% - 3+ 71%-80% - 4 81%-90% - 4+ 91%-100% - 5 Dodatkowa wiedza - 5+ |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ KON
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marta Brzezińska-Pająk | |
Prowadzący grup: | Marta Brzezińska-Pająk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-17 - 2025-06-08 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT KON
|
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marta Brzezińska-Pająk | |
Prowadzący grup: | Marta Brzezińska-Pająk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Fizyki.