Uniwersytet Warszawski, Wydział Fizyki - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Współczesne kierunki badań nad kulturą

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3224-D3WKB
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Współczesne kierunki badań nad kulturą
Jednostka: Instytut Studiów Interkulturowych Europy Środkowo-Wschodniej
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Zajęcia w formie konwersatorium są kontynuacją wykładu "Historia myśli kulturoznawczej". Ich celem jest prezentacja współczesnych koncepcji i propozycji teoretycznych i metodologicznych w badaniach nad kulturą, takich jak podejścia poststrukturalne, zwłaszcza teoria praktyki i teoria wiedzy i władzy, szkoła Annales, szkoła komunikacji z Toronto, postkolonializm, feminizm i gender studies oraz nurty postmodernistyczne, a także omówienie nowych obszarów zainteresowań antropologii kultury, jak codzienność, rzeczy, mniejszości, literatura, audiowizualność i nowe media, pogranicza i regiony czy pamięć. Zadaniem zajęć jest nie tylko poszerzenie zasobu wiedzy teoretycznej, lecz także przygotowanie do własnych badań nad kulturami Europy Środkowo-Wschodniej z wykorzystaniem poznanych kategorii opisu i metod analizy.

Pełny opis:

Zajęcia opierają się na omówieniu tekstu lekturowego, poprzedzonego wstępem prowadzącej. Każde z zajęć zapoznaje studenta z historią, kontekstem badawczym kierunku/orientacji, ścieżkami rozwojowymi, itd. Integralną częścią zajęć jest omówienie możliwości odwołania się i wykorzystania elementów bądź całości poznanych koncepcji. Elementem zajęć, jeśli to możliwe w danym przypadku, jest dyskusja ze studentami dotycząca poruszanej problematyki.

I. Nawiązania, kontynuacje i nowe ścieżki badawcze

1. Poststrukturalizm

a) problem odrzucenia i przekształcenia pewników strukturalistycznych (Roland Barthes, Jacques Derrida, Michel Foucault), znaczenie kierunku dla studiów kulturowych (m.in. inspiracja do powstania różnorodnej refleksji i nowych ujęć)

b) podstawowe pojęcia: „niestabilne znaczenie” oraz „śmierć autora”

c) Lektura proponowana: Roland Barthes, "Śmierć autora", przeł. Michał Paweł Markowski, „Teksty Drugie”, 1999, nr ½.

2. Postkolonializm

a) podstawowe ramy refleksji postkolonialnej, podstawowe pojęcia: „kolonializm", "hybrydowość".

b) krytyka postkolonialna wobec obszaru Europy Środkowo-Wschodniej (Ewa Thompson - wzmianka)

c) Lektura proponowana: Ania Loomba, "Kolonializm/Postkolonializm", Wydawnictwo Poznańskie, Poznań 2011 (fragmenty)

3. Postmodernizm

a) oblicza postmodernizmu (stanowiska filozoficzne, architektura i sztuka, np. film, formacja kulturowa, itd.)

b) postmodernizm a ponowoczesność i późna nowoczesność – problemy definicyjne w ujęciu współczesnej formacji kulturowej

c) Lektura proponowana: Zygmunt Bauman, „Płynna nowoczesność”, Wydawnictwo Literackie, Kraków 2006 (fragmenty) / Arkadiusz Lewicki, „Sztuczne światy. Postmodernizm w filmie fabularnym”, Wydawnictwo UWr, Wrocław 2007, s. 100-110.

d) uzupełniające, opcjonalne fragmenty filmowe (wybór)

4. „Szkoła Toronto”

a) przedstawiciele szkoły (McLuhan, Ong, de Kerckhove)

b) obszary refleksji, zapoznanie z twierdzeniami: medium, środek przekazu jest przekazem

c) Lektura: M. McLuhan, „Zrozumieć media. Przedłużenie człowieka”, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa 2004 (fragmenty)

5. Feminizm

a) wprowadzenie do obszaru badawczego (fale i rodzaje feminizmu, problematyka współczesnego feminizmu)

b) Podstawowe pojęcia i problemy: „dyskryminacja” i „stereotypizacja”

c) Lektura proponowana: "Nikt nie rodzi się kobietą", wybór, wstęp i tłum. Teresa Hołówka, Warszawa 1982 (wybrane fragmenty)

6. Historyzm

a) nowe myślenie o historii w XX wieku, korzystanie z różnych nurtów badawczych, różne odczytania (wyjście poza historiografię), nurt Nowego Historyzmu i jego przedstawiciele (wprowadzenie)

b) praca historyka i jego strategie, historia jako opowieść, narracja historyczna jako interpretacja

c) Lektura proponowana: Jerzy Topolski, "Jak się pisze i rozumie historię. Tajemnice narracji historycznej", Warszawa 1996 (fragmenty)

7. Badania kultury popularnej (wstęp do problematyki)

a) tradycje badawcze kultury popularnej (przemysł kulturalny, amerykanizacja kultury) i „problem” z pojęciem kultury popularnej

b) obszary badawcze współczesnej kultury popularnej (muzyka, film, i in.)

c) Lektura proponowana: John Fiske, "Zrozumieć kulturę popularną", tłum. Katarzyna Sawicka, Wydawnictwo UJ, Kraków 2010 (pierwsze wydanie książki – 1989r.). Próba krytycznego odczytania tekstu lekturowego

8. Badania kultury popularnej – badania filmoznawcze

a) zapoznanie z tradycją badawczą w ramach badań nad filmem (wstęp)

b) film – przykładowe ujęcia teorii filmu z punktu widzenia psychoanalizy (wybór).

c) relacja film – sen (widz śni, widz marzy na jawie, itd.). Lektura proponowana: Wiesław Godzic, „Film i psychoanaliza”, Uniwersytet Jagielloński, Kraków 1991 (wybór fragmentów).

d) przykład filmowy (wybór)

II. Wokół zwrotów w naukach o kulturze

9. Zwrot performatywny

a) co to takiego „zwrot performatywny”?

b) metaforyka teatralna w badaniach nad kulturą (wprowadzenie)

c) Lektura proponowana: Erving Goffman, „Człowiek w teatrze życia codziennego”, tłum. Paweł Śpiewak, Helena Datner-Śpiewak, Warszawa 2011 (wybrane fragmenty).

10. Zwrot pamięciologiczny - studia nad pamięcią ("memory studies")

a) wprowadzenie do badań nad zapamiętaną przeszłością (pomiędzy historią, socjologią a psychologią)

b) podstawowe pojęcia: pamięć indywidualna i zbiorowa, pamięć kulturowa, miejsce pamięci w rozumieniu Pierre’a Nory

c) polskie badania nad pamięcią (Barbara Szacka, Krzysztof Pomian)

c) Lektura proponowana: Andrzej Szpociński, "Miejsca pamięci : lieux de mémoire", Teksty Drugie nr 4 (112), 11-20/2008.

III. Nowe nurty w badaniach nad kulturą (wybór)

11. Studia nad nadzorem (surveillance studies)

a) wprowadzenie do problematyki badań nad kontrolą i dyscypliną – społeczne mechanizmy kontroli, kontrola instytucjonalna i wewnętrzne mechanizmy kontroli, normy społeczne.

b) „panoptykon” jako konstytuujące pojęcie dla studiów nad nadzorem (Jeremy Bentham, Michel Foucault) – historia pojęcia i jego współczesne znaczenie; widzenie panoptyczne, biopolityka, instytucje dyscyplinarne, narzędzia inwigilacji (drony).

c) Lektura proponowana (wybór fragmentów filmowych)

12. Studia nad zwierzętami (animal studies)

a) studia kulturowe w poszukiwaniu perspektywy nieantropocentrycznej – wprowadzenie w problematykę.

b) podstawowe pytania w relacjach: człowiek-zwierzę

c) polskie badania nad statusem zwierząt w kulturze (np. "Zwierzęta i ich ludzie. Zmierzch antropocentrycznego paradygmatu", red. Dorota Łagodzka, Anna Barcz, IBL PAN, Warszawa 2018).

13. Studia nad rzeczami i materią (material culture studies)

a) zagadnienie statusu i tożsamości bytów nie-ludzkich, pytanie o podmiotowość materii na styku socjologii, archeologii i etnologii

b) podstawowe pytania w relacjach: człowiek-rzecz

c) badania codzienności i materialności

d) Lektura proponowana: Marek Krajewski, "Są w życiu rzeczy... Szkice z socjologii przedmiotów", Fundacja Bęc_Zmiana,Warszawa2013 (fragmenty) / Bożena Shallcross, „Rzeczy i Zagłada”, Universitas, Kraków 2010 (wybór)

14. Studia nad nauką i technologią (science and technology studies, science studies)

a) Nauka jako przedmiot badania, praca umysłowa jako szczególny rodzaj aktywności, refleksja o wiedzy – wprowadzenie

b) Problematyka laboratorium i nauka jako działanie społeczne

c) Szczegółowe ujęcie: postać naukowca w kulturze popularnej (lęk przed nauką)

d) Lektura proponowana: Urszula Jarecka, Konceptualizacja zagrożeń biotechnologicznych w kulturze audiowizualnej, w: Nie tylko Internet. Nowe media, przyroda…, red. Janusz Mucha, Nomos, Kraków 2010, s. 290-299.

e) lektura wizualna (wybrane fragmenty filmowe)

15. Zajęcia podsumowujące – wspólna dyskusja nad zagadnieniami, wskazanie punktów wspólnych i różnic, nawiązanie do posiadanej przez studentów wiedzy (dyskusja i praca w małych grupach, ćwiczenia).

Literatura:

Literatura podstawowa (wykaz lektur do zajęć):

Roland Barthes, „Śmierć autora”, przeł. Michał Paweł Markowski, „Teksty Drugie”, 1999, nr ½.

Urszula Jarecka, "Konceptualizacja zagrożeń biotechnologicznych w kulturze audiowizualnej", w: "Nie tylko Internet. Nowe media, przyroda…", red. Janusz Mucha, Nomos, Kraków 2010, s. 290-299.

Ania Lomba, „Kolonializm/Postkolonializm”, Wydawnictwo Poznańskie, Poznań 2011 (fragmenty)

Zygmunt Bauman, „Płynna nowoczesność”, Wydawnictwo Literackie, Kraków 2006 (fragmenty)

M. McLuhan, „Zrozumieć media. Przedłużenie człowieka”, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa 2004 (fragmenty)

„Nikt nie rodzi się kobietą”, wybór, wstęp i tłum. Teresa Hołówka, Warszawa 1982 (wybór, fragmenty)

Jerzy Topolski, „Jak się pisze i rozumie historię. Tajemnice narracji historycznej”, Warszawa 1996 (fragmenty)

John Fiske, „Zrozumieć kulturę popularną”, tłum. Katarzyna Sawicka, Wydawnictwo UJ, Kraków 2010 (pierwsze wydanie książki – 1989r.)

Wiesław Godzic, „Film i psychoanaliza”, Uniwersytet Jagielloński, Kraków 1991 (wybór fragmentów).

Maurice Halbwachs, „Społeczne ramy pamięci”, w: „Antropologia pamięci”, red. Marcin Napiórkowski, Paweł Majewski, Wydawnictwa UW, Warszawa 2018.

Michael Foucault, „Nadzorować i karać”, Wydawnictwo Fundacji Aletheia, Warszawa 1993 (i inne wydania) - wybrane fragmenty

„Kultura Popularna” – “Mięso”, t. 4 (2015), nr 42 (wybór)

Marek Krajewski, „Są w życiu rzeczy... Szkice z socjologii przedmiotów”, FundacjaBęcZmiana,Warszawa2013 (fragmenty)

Literatura uzupełniająca

(Wybrane pozycje, nawiązujące do tematyki zajęć - dla chętnych):

Barbara Szacka, „Czas przeszły, pamięć, mit”, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2006

Maciej Ożóg, „Transgresje panoptykonu. Nadzór w dobie technologii cyfrowych,” „Kultura Współczesna” nr 2 (60) 2009

Marta Brzezińska-Pająk, "Filmowe wyobrażenia dronów i technologii inwigilacji na przykładzie >Good Kill< Andrew Niccola", w: "Czego pragną drony? Od atrakcji wizualnej do spojrzenia władzy", red. Rafał Nahirny, Aleksandra Kil, Magdalena Zamorska, Wydawnictwo Naukowe Katedra, Gdańsk 2017, s. 215-233.

„W stronę socjologii przedmiotów”, red .Marek Krajewski, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2005

„Studia nad nauką i technologią. Wybór tekstów”, red. Ewa Bińczyk, Aleksandra Derra, Wydawnictwo Naukowe UMK, Toruń 2014

Łukasz Afeltowicz, „Modele, artefakty, kolektywy. Praktyka badawcza w perspektywie współczesnych studiów nad nauką”, Wydawnictwo Naukowe UMK, Toruń 2012

Anna Burzyńska, Michał Paweł Markowski, "Teorie literatury XX wieku. Podręcznik", Wydawnictwo Znak, Kraków 2006

Efekty uczenia się:

Wiedza: absolwent zna i rozumie:

- w podstawowym stopniu ujęcia teoretyczne i metodologiczne nauk humanistycznych, przede wszystkim nauk o kulturze i religii (ze szczególnym uwzględnieniem jego interdyscyplinarności); rozumie ich wzajemne związki i inspiracje, posiada elementarną wiedzę na temat WSPÓŁCZESNYCH szkół i kierunków badawczych, z odniesieniem do dziedzictwa kulturowego oraz historycznych i współczesnych uwarunkowań społeczno-politycznych Europy Środkowo-Wschodniej (K1_W01)

- w podstawowym stopniu terminologię nauk o kulturze z uwzględnieniem perspektywy badawczej Europy Środkowo-Wschodniej (kierunki, teksty, badacze z zakresu WSPÓŁCZESNYCH nauk o kulturze) i specyfiki rozwoju tych nauk w krajach regionu; zna w podstawowym zakresie terminologię dyscyplin pokrewnych, niezbędną w poznawaniu i rozumieniu zjawisk kultury krajów regionu (K1_W02)

- w podstawowym stopniu szeroko rozumiany kontekst interkulturowy; ma wiedzę o człowieku jako podmiocie konstruującym struktury społeczne i wytwory kulturowe, ma świadomość zasad ich funkcjonowania i wynikających stąd różnic w postrzeganiu życia społecznego przez przedstawicieli różnych narodowości, grup ideologicznych i wyznaniowych oraz różnie rozumianych mniejszości (K1_W07)

Umiejętności: absolwent potrafi:

- formułować i analizować problemy badawcze, dobierać metody i narzędzia badawcze, oraz prowadzić pod kierunkiem opiekuna naukowego proste badania z zakresu nauk o kulturze i religii i dyscyplin pokrewnych, dotyczących regionu Europy Środkowo-Wschodniej (K1_U02)

- posługiwać się ujęciami teoretycznymi, paradygmatami badawczymi i pojęciami właściwymi dla nauk o kulturze i religii w typowych sytuacjach profesjonalnych (K1_U04)

Kompetencje społeczne: absolwent jest gotów do:

- krytycznej oceny posiadanej wiedzy, ciągłego dokształcania się i uzupełniania zdobytej wiedzy (K1_K01)

- efektywnego komunikowania się i życia w społeczeństwie, w tym również w społeczeństwie odmiennym kulturowo od własnego, podejmowania pracy w grupie, radzenia sobie w typowych sytuacjach zawodowych, do weryfikacji swoich poglądów na drodze rzeczowej dyskusji oraz oceny posiadanej wiedzy (K1_K02)

Nakład pracy studenta:

Uczestnictwo w zajęciach w sali – 30 godzin (1 ECTS)

Przygotowanie lektur na zajęcia i przygotowanie do zaliczenia – 60 godzin (2 ECTS)

Metody i kryteria oceniania:

1. Organizacja zajęć

Warunkiem dopuszczenia do zaliczenia przedmiotu jest obowiązkowa obecność na zajęciach zgodnie ze Szczegółowymi zasadami studiowania na Wydziale Lingwistyki Stosowanej (uchwała nr 114 Rady Wydziału LS z dnia 19.12.2017 r.).

W przypadku zajęć o wymiarze 30 godzin w semestrze dopuszczalne jest opuszczenie 2 zajęć bez usprawiedliwienia w semestrze, opuszczone zajęcia należy zaliczyć zgodnie z wymaganiami prowadzącego zajęcia. Wymagania te prowadzący podaje na pierwszych zajęciach.

2. Metody oceniania

Przedmiot kończy się zaliczeniem na ocenę, weryfikującym wiedzę z materiału omawianego na zajęciach w trakcie semestru, sprawdzającym znajomość lektur oraz wiadomości przedstawiane w toku zajęć.

Wypowiedź na sformułowane przez prowadzącego pytania, sprawdzająca znajomość lektur oraz wiadomości przedstawiane w toku zajęć.

3. Kryteria oceniania

Na końcową ocenę składają się: zaliczenie ustne (70%) oraz aktywność merytoryczna na zajęciach (30%) - (aktywność merytoryczna studentów wpływa na ocenę końcową). Aktywny udział w dyskusji oznacza merytoryczne uczestnictwo w dyskusji podczas co najmniej 50% zajęć.

4. Skala ocen:

0%-49% - 2

50%-60% - 3

61%-70% - 3+

71%-80% - 4

81%-90% - 4+

91%-100% - 5

Dodatkowa wiedza - 5+

5. Metody dydaktyczne

Metoda podająca, dyskusja, dyskusja kierowana, „burza mózgów”, prezentacja multimedialna prowadzącego i materiały audiowizualne, praca w małych grupach (zależnie od tematu zajęć). Prowadzący realizuje przedmiot wedle autorskiej koncepcji omawiania zagadnień problemowych poprzez użycie materiałów multimedialnych i wizualnych.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-01-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Marta Brzezińska-Pająk
Prowadzący grup: Marta Brzezińska-Pająk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (w trakcie)

Okres: 2024-10-01 - 2025-01-26
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Marta Brzezińska-Pająk
Prowadzący grup: Marta Brzezińska-Pająk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Fizyki.
ul. Pasteura 5, 02-093 Warszawa tel: +48 22 5532 000 https://www.fuw.edu.pl/ kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-7 (2024-10-21)