Współczesne kierunki badań nad kulturą
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3224-D3WKB |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Współczesne kierunki badań nad kulturą |
Jednostka: | Instytut Studiów Interkulturowych Europy Środkowo-Wschodniej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Zajęcia w formie konwersatorium są kontynuacją wykładu "Historia myśli kulturoznawczej". Ich celem jest prezentacja współczesnych koncepcji i propozycji teoretycznych i metodologicznych w badaniach nad kulturą, takich jak podejścia poststrukturalne, zwłaszcza teoria praktyki i teoria wiedzy i władzy, szkoła Annales, szkoła komunikacji z Toronto, postkolonializm, feminizm i gender studies oraz nurty postmodernistyczne, a także omówienie nowych obszarów zainteresowań antropologii kultury, jak codzienność, rzeczy, mniejszości, literatura, audiowizualność i nowe media, pogranicza i regiony czy pamięć. Zadaniem zajęć jest nie tylko poszerzenie zasobu wiedzy teoretycznej, lecz także przygotowanie do własnych badań nad kulturami Europy Środkowo-Wschodniej z wykorzystaniem poznanych kategorii opisu i metod analizy. |
Pełny opis: |
Zajęcia opierają się na omówieniu tekstu lekturowego, poprzedzonego wstępem prowadzącej. Każde z zajęć zapoznaje studenta z historią, kontekstem badawczym kierunku/orientacji, ścieżkami rozwojowymi, itd. Integralną częścią zajęć jest omówienie możliwości odwołania się i wykorzystania elementów bądź całości poznanych koncepcji. Elementem zajęć, jeśli to możliwe w danym przypadku, jest dyskusja ze studentami dotycząca poruszanej problematyki. I. Nawiązania, kontynuacje i nowe ścieżki badawcze 1. Poststrukturalizm a) problem odrzucenia i przekształcenia pewników strukturalistycznych (Roland Barthes, Jacques Derrida, Michel Foucault), znaczenie kierunku dla studiów kulturowych (m.in. inspiracja do powstania różnorodnej refleksji i nowych ujęć) b) podstawowe pojęcia: „niestabilne znaczenie” oraz „śmierć autora” c) Lektura proponowana: Roland Barthes, "Śmierć autora", przeł. Michał Paweł Markowski, „Teksty Drugie”, 1999, nr ½. 2. Postkolonializm a) podstawowe ramy refleksji postkolonialnej, podstawowe pojęcia: „kolonializm", "hybrydowość". b) krytyka postkolonialna wobec obszaru Europy Środkowo-Wschodniej (Ewa Thompson - wzmianka) c) Lektura proponowana: Ania Loomba, "Kolonializm/Postkolonializm", Wydawnictwo Poznańskie, Poznań 2011 (fragmenty) 3. Postmodernizm a) oblicza postmodernizmu (stanowiska filozoficzne, architektura i sztuka, np. film, formacja kulturowa, itd.) b) postmodernizm a ponowoczesność i późna nowoczesność – problemy definicyjne w ujęciu współczesnej formacji kulturowej c) Lektura proponowana: Zygmunt Bauman, „Płynna nowoczesność”, Wydawnictwo Literackie, Kraków 2006 (fragmenty) / Arkadiusz Lewicki, „Sztuczne światy. Postmodernizm w filmie fabularnym”, Wydawnictwo UWr, Wrocław 2007, s. 100-110. d) uzupełniające, opcjonalne fragmenty filmowe (wybór) 4. „Szkoła Toronto” a) przedstawiciele szkoły (McLuhan, Ong, de Kerckhove) b) obszary refleksji, zapoznanie z twierdzeniami: medium, środek przekazu jest przekazem c) Lektura: M. McLuhan, „Zrozumieć media. Przedłużenie człowieka”, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa 2004 (fragmenty) 5. Feminizm a) wprowadzenie do obszaru badawczego (fale i rodzaje feminizmu, problematyka współczesnego feminizmu) b) Podstawowe pojęcia i problemy: „dyskryminacja” i „stereotypizacja” c) Lektura proponowana: "Nikt nie rodzi się kobietą", wybór, wstęp i tłum. Teresa Hołówka, Warszawa 1982 (wybrane fragmenty) 6. Historyzm a) nowe myślenie o historii w XX wieku, korzystanie z różnych nurtów badawczych, różne odczytania (wyjście poza historiografię), nurt Nowego Historyzmu i jego przedstawiciele (wprowadzenie) b) praca historyka i jego strategie, historia jako opowieść, narracja historyczna jako interpretacja c) Lektura proponowana: Jerzy Topolski, "Jak się pisze i rozumie historię. Tajemnice narracji historycznej", Warszawa 1996 (fragmenty) 7. Badania kultury popularnej (wstęp do problematyki) a) tradycje badawcze kultury popularnej (przemysł kulturalny, amerykanizacja kultury) i „problem” z pojęciem kultury popularnej b) obszary badawcze współczesnej kultury popularnej (muzyka, film, i in.) c) Lektura proponowana: John Fiske, "Zrozumieć kulturę popularną", tłum. Katarzyna Sawicka, Wydawnictwo UJ, Kraków 2010 (pierwsze wydanie książki – 1989r.). Próba krytycznego odczytania tekstu lekturowego 8. Badania kultury popularnej – badania filmoznawcze a) zapoznanie z tradycją badawczą w ramach badań nad filmem (wstęp) b) film – przykładowe ujęcia teorii filmu z punktu widzenia psychoanalizy (wybór). c) relacja film – sen (widz śni, widz marzy na jawie, itd.). Lektura proponowana: Wiesław Godzic, „Film i psychoanaliza”, Uniwersytet Jagielloński, Kraków 1991 (wybór fragmentów). d) przykład filmowy (wybór) II. Wokół zwrotów w naukach o kulturze 9. Zwrot performatywny a) co to takiego „zwrot performatywny”? b) metaforyka teatralna w badaniach nad kulturą (wprowadzenie) c) Lektura proponowana: Erving Goffman, „Człowiek w teatrze życia codziennego”, tłum. Paweł Śpiewak, Helena Datner-Śpiewak, Warszawa 2011 (wybrane fragmenty). 10. Zwrot pamięciologiczny - studia nad pamięcią ("memory studies") a) wprowadzenie do badań nad zapamiętaną przeszłością (pomiędzy historią, socjologią a psychologią) b) podstawowe pojęcia: pamięć indywidualna i zbiorowa, pamięć kulturowa, miejsce pamięci w rozumieniu Pierre’a Nory c) polskie badania nad pamięcią (Barbara Szacka, Krzysztof Pomian) c) Lektura proponowana: Andrzej Szpociński, "Miejsca pamięci : lieux de mémoire", Teksty Drugie nr 4 (112), 11-20/2008. III. Nowe nurty w badaniach nad kulturą (wybór) 11. Studia nad nadzorem (surveillance studies) a) wprowadzenie do problematyki badań nad kontrolą i dyscypliną – społeczne mechanizmy kontroli, kontrola instytucjonalna i wewnętrzne mechanizmy kontroli, normy społeczne. b) „panoptykon” jako konstytuujące pojęcie dla studiów nad nadzorem (Jeremy Bentham, Michel Foucault) – historia pojęcia i jego współczesne znaczenie; widzenie panoptyczne, biopolityka, instytucje dyscyplinarne, narzędzia inwigilacji (drony). c) Lektura proponowana (wybór fragmentów filmowych) 12. Studia nad zwierzętami (animal studies) a) studia kulturowe w poszukiwaniu perspektywy nieantropocentrycznej – wprowadzenie w problematykę. b) podstawowe pytania w relacjach: człowiek-zwierzę c) polskie badania nad statusem zwierząt w kulturze (np. "Zwierzęta i ich ludzie. Zmierzch antropocentrycznego paradygmatu", red. Dorota Łagodzka, Anna Barcz, IBL PAN, Warszawa 2018). 13. Studia nad rzeczami i materią (material culture studies) a) zagadnienie statusu i tożsamości bytów nie-ludzkich, pytanie o podmiotowość materii na styku socjologii, archeologii i etnologii b) podstawowe pytania w relacjach: człowiek-rzecz c) badania codzienności i materialności d) Lektura proponowana: Marek Krajewski, "Są w życiu rzeczy... Szkice z socjologii przedmiotów", Fundacja Bęc_Zmiana,Warszawa2013 (fragmenty) / Bożena Shallcross, „Rzeczy i Zagłada”, Universitas, Kraków 2010 (wybór) 14. Studia nad nauką i technologią (science and technology studies, science studies) a) Nauka jako przedmiot badania, praca umysłowa jako szczególny rodzaj aktywności, refleksja o wiedzy – wprowadzenie b) Problematyka laboratorium i nauka jako działanie społeczne c) Szczegółowe ujęcie: postać naukowca w kulturze popularnej (lęk przed nauką) d) Lektura proponowana: Urszula Jarecka, Konceptualizacja zagrożeń biotechnologicznych w kulturze audiowizualnej, w: Nie tylko Internet. Nowe media, przyroda…, red. Janusz Mucha, Nomos, Kraków 2010, s. 290-299. e) lektura wizualna (wybrane fragmenty filmowe) 15. Zajęcia podsumowujące – wspólna dyskusja nad zagadnieniami, wskazanie punktów wspólnych i różnic, nawiązanie do posiadanej przez studentów wiedzy (dyskusja i praca w małych grupach, ćwiczenia). |
Literatura: |
Literatura podstawowa (wykaz lektur do zajęć): Roland Barthes, „Śmierć autora”, przeł. Michał Paweł Markowski, „Teksty Drugie”, 1999, nr ½. Urszula Jarecka, "Konceptualizacja zagrożeń biotechnologicznych w kulturze audiowizualnej", w: "Nie tylko Internet. Nowe media, przyroda…", red. Janusz Mucha, Nomos, Kraków 2010, s. 290-299. Ania Lomba, „Kolonializm/Postkolonializm”, Wydawnictwo Poznańskie, Poznań 2011 (fragmenty) Zygmunt Bauman, „Płynna nowoczesność”, Wydawnictwo Literackie, Kraków 2006 (fragmenty) M. McLuhan, „Zrozumieć media. Przedłużenie człowieka”, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa 2004 (fragmenty) „Nikt nie rodzi się kobietą”, wybór, wstęp i tłum. Teresa Hołówka, Warszawa 1982 (wybór, fragmenty) Jerzy Topolski, „Jak się pisze i rozumie historię. Tajemnice narracji historycznej”, Warszawa 1996 (fragmenty) John Fiske, „Zrozumieć kulturę popularną”, tłum. Katarzyna Sawicka, Wydawnictwo UJ, Kraków 2010 (pierwsze wydanie książki – 1989r.) Wiesław Godzic, „Film i psychoanaliza”, Uniwersytet Jagielloński, Kraków 1991 (wybór fragmentów). Maurice Halbwachs, „Społeczne ramy pamięci”, w: „Antropologia pamięci”, red. Marcin Napiórkowski, Paweł Majewski, Wydawnictwa UW, Warszawa 2018. Michael Foucault, „Nadzorować i karać”, Wydawnictwo Fundacji Aletheia, Warszawa 1993 (i inne wydania) - wybrane fragmenty „Kultura Popularna” – “Mięso”, t. 4 (2015), nr 42 (wybór) Marek Krajewski, „Są w życiu rzeczy... Szkice z socjologii przedmiotów”, FundacjaBęcZmiana,Warszawa2013 (fragmenty) Literatura uzupełniająca (Wybrane pozycje, nawiązujące do tematyki zajęć - dla chętnych): Barbara Szacka, „Czas przeszły, pamięć, mit”, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2006 Maciej Ożóg, „Transgresje panoptykonu. Nadzór w dobie technologii cyfrowych,” „Kultura Współczesna” nr 2 (60) 2009 Marta Brzezińska-Pająk, "Filmowe wyobrażenia dronów i technologii inwigilacji na przykładzie >Good Kill< Andrew Niccola", w: "Czego pragną drony? Od atrakcji wizualnej do spojrzenia władzy", red. Rafał Nahirny, Aleksandra Kil, Magdalena Zamorska, Wydawnictwo Naukowe Katedra, Gdańsk 2017, s. 215-233. „W stronę socjologii przedmiotów”, red .Marek Krajewski, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2005 „Studia nad nauką i technologią. Wybór tekstów”, red. Ewa Bińczyk, Aleksandra Derra, Wydawnictwo Naukowe UMK, Toruń 2014 Łukasz Afeltowicz, „Modele, artefakty, kolektywy. Praktyka badawcza w perspektywie współczesnych studiów nad nauką”, Wydawnictwo Naukowe UMK, Toruń 2012 Anna Burzyńska, Michał Paweł Markowski, "Teorie literatury XX wieku. Podręcznik", Wydawnictwo Znak, Kraków 2006 |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: absolwent zna i rozumie: - w podstawowym stopniu ujęcia teoretyczne i metodologiczne nauk humanistycznych, przede wszystkim nauk o kulturze i religii (ze szczególnym uwzględnieniem jego interdyscyplinarności); rozumie ich wzajemne związki i inspiracje, posiada elementarną wiedzę na temat WSPÓŁCZESNYCH szkół i kierunków badawczych, z odniesieniem do dziedzictwa kulturowego oraz historycznych i współczesnych uwarunkowań społeczno-politycznych Europy Środkowo-Wschodniej (K1_W01) - w podstawowym stopniu terminologię nauk o kulturze z uwzględnieniem perspektywy badawczej Europy Środkowo-Wschodniej (kierunki, teksty, badacze z zakresu WSPÓŁCZESNYCH nauk o kulturze) i specyfiki rozwoju tych nauk w krajach regionu; zna w podstawowym zakresie terminologię dyscyplin pokrewnych, niezbędną w poznawaniu i rozumieniu zjawisk kultury krajów regionu (K1_W02) - w podstawowym stopniu szeroko rozumiany kontekst interkulturowy; ma wiedzę o człowieku jako podmiocie konstruującym struktury społeczne i wytwory kulturowe, ma świadomość zasad ich funkcjonowania i wynikających stąd różnic w postrzeganiu życia społecznego przez przedstawicieli różnych narodowości, grup ideologicznych i wyznaniowych oraz różnie rozumianych mniejszości (K1_W07) Umiejętności: absolwent potrafi: - formułować i analizować problemy badawcze, dobierać metody i narzędzia badawcze, oraz prowadzić pod kierunkiem opiekuna naukowego proste badania z zakresu nauk o kulturze i religii i dyscyplin pokrewnych, dotyczących regionu Europy Środkowo-Wschodniej (K1_U02) - posługiwać się ujęciami teoretycznymi, paradygmatami badawczymi i pojęciami właściwymi dla nauk o kulturze i religii w typowych sytuacjach profesjonalnych (K1_U04) Kompetencje społeczne: absolwent jest gotów do: - krytycznej oceny posiadanej wiedzy, ciągłego dokształcania się i uzupełniania zdobytej wiedzy (K1_K01) - efektywnego komunikowania się i życia w społeczeństwie, w tym również w społeczeństwie odmiennym kulturowo od własnego, podejmowania pracy w grupie, radzenia sobie w typowych sytuacjach zawodowych, do weryfikacji swoich poglądów na drodze rzeczowej dyskusji oraz oceny posiadanej wiedzy (K1_K02) Nakład pracy studenta: Uczestnictwo w zajęciach w sali – 30 godzin (1 ECTS) Przygotowanie lektur na zajęcia i przygotowanie do zaliczenia – 60 godzin (2 ECTS) |
Metody i kryteria oceniania: |
1. Organizacja zajęć Warunkiem dopuszczenia do zaliczenia przedmiotu jest obowiązkowa obecność na zajęciach zgodnie ze Szczegółowymi zasadami studiowania na Wydziale Lingwistyki Stosowanej (uchwała nr 114 Rady Wydziału LS z dnia 19.12.2017 r.). W przypadku zajęć o wymiarze 30 godzin w semestrze dopuszczalne jest opuszczenie 2 zajęć bez usprawiedliwienia w semestrze, opuszczone zajęcia należy zaliczyć zgodnie z wymaganiami prowadzącego zajęcia. Wymagania te prowadzący podaje na pierwszych zajęciach. 2. Metody oceniania Przedmiot kończy się zaliczeniem na ocenę, weryfikującym wiedzę z materiału omawianego na zajęciach w trakcie semestru, sprawdzającym znajomość lektur oraz wiadomości przedstawiane w toku zajęć. Wypowiedź na sformułowane przez prowadzącego pytania, sprawdzająca znajomość lektur oraz wiadomości przedstawiane w toku zajęć. 3. Kryteria oceniania Na końcową ocenę składają się: zaliczenie ustne (70%) oraz aktywność merytoryczna na zajęciach (30%) - (aktywność merytoryczna studentów wpływa na ocenę końcową). Aktywny udział w dyskusji oznacza merytoryczne uczestnictwo w dyskusji podczas co najmniej 50% zajęć. 4. Skala ocen: 0%-49% - 2 50%-60% - 3 61%-70% - 3+ 71%-80% - 4 81%-90% - 4+ 91%-100% - 5 Dodatkowa wiedza - 5+ 5. Metody dydaktyczne Metoda podająca, dyskusja, dyskusja kierowana, „burza mózgów”, prezentacja multimedialna prowadzącego i materiały audiowizualne, praca w małych grupach (zależnie od tematu zajęć). Prowadzący realizuje przedmiot wedle autorskiej koncepcji omawiania zagadnień problemowych poprzez użycie materiałów multimedialnych i wizualnych. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT KON
|
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marta Brzezińska-Pająk | |
Prowadzący grup: | Marta Brzezińska-Pająk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT KON
|
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marta Brzezińska-Pająk | |
Prowadzący grup: | Marta Brzezińska-Pająk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Fizyki.