Problemy kultury krajów regionu (I) - Niemcy
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3224-D3PN |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Problemy kultury krajów regionu (I) - Niemcy |
Jednostka: | Instytut Studiów Interkulturowych Europy Środkowo-Wschodniej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Zajęcia stanowią kontynuację przedmiotu "Historia kultury krajów regionu". Ich celem jest ukazanie specyfiki kultury Niemiec, czynników kształtujących jej swoistość oraz tych, które decydują o jej złożoności i niejednorodności. |
Pełny opis: |
Celem zajęć jest ukazanie specyfiki kultury Niemiec, czynników kształtujących historycznie jej swoistość oraz tych, które decydują o jej złożoności i niejednorodności. Poszczególne aspekty kultury omawiane są przez pryzmat wybranych problemów, zjawisk i procesów i ich wpływu na kształt omawianej kultury. Wszystkie wymienione ujęcia spajać ma w ramach zajęć przyjęcie perspektywy antropologicznej jako źródła kategorii i metod opisu oraz analizy omawianych płaszczyzn kultury. W centrum zajęć znajduje się wybór zagadnień i mitów ważnych dla kultury niemieckiej choć nie tylko, poruszane zagadnienia przedstawiane są również w kontekście problemów charakterystycznych w zasadzie dla całej Europy Środkowo-Wschodniej (konflikty, stereotypy, problemy). Jeśli to tylko możliwe, zagadnienia przedstawione są w oparciu o materiały audiowizualne dobrane przez prowadzącego (zdjęcia, fragmenty filmowe, fragmenty spektakli telewizyjnych, prezentacje multimedialne). Zajęcia konwersatoryjne są przestrzenią do dyskusji i rozmowy ze studentami. Zajęciom będzie towarzyszyć lektura (różnego typu), udostępniona studentom przez prowadzącego. Omówione zostaną następujące zagadnienia: 1. Zarys problemów dotyczących kultury niemieckiej (m.in. „Drang nach Osten”, „Sonderweg”). Problematyka wizerunku Niemców (co to znaczy „niemieckie”?) 2. Mit o Nibelungach w zwierciadle filmowym 3. Legendy niemieckie (wybór) 4. Hildegarda z Bingen (popkulturowa perspektywa) 5. Wpływ reformacji na kulturę Niemiec (Marcin Luter w zwierciadle kultury popularnej) 6. Poczdam i Sanssouci 7. Niemiecki barok w muzyce i architekturze (na wybranych przykładach) 8. Berlin, Lipsk, Królewiec, Drezno, Norymberga i Wiedeń (wybór) – spojrzenie kulturowe 9. „Pruska kultura” (1908) - kino z ziem polskich i "pruski porządek" 10. Weimar (wprowadzenie i wybrane problemy) 11. Sztuka użytkowa w Austrii i w Niemczech – Biedermeier 12. „Odkrycia i poszukiwania” - twórczość kompozytorów niemieckojęzycznych (wybrane przykłady) 13. Romantyzm niemiecki (Werner Herzog i jego „Kaspar Hauser”) 14. I wojna światowa (m.in. z punktu widzenia pamięci zbiorowej) 15. Zaliczenie na ocenę Nakład pracy studenta: Uczestnictwo w zajęciach w sali – 30 godzin (1 ECTS) Przygotowanie do zajęć i zaliczenia - 60 godzin (2 ECTS) |
Literatura: |
Studenci otrzymują wszystkie materiały od prowadzącego. Literatura (uzupełniająca): Brzezińska-Pająk Marta (autorka haseł) w: Słownik współczesnej kultury krajów języka niemieckiego. T. 1 / pod redakcją Krzysztofa Ruchniewicza, Marka Zybury, Wydawnictwo Nauka i Innowacje, Poznań 2019, oraz T. 2, wyd. Poznań 2021. Karolak Cz., Kunicki W., Orłowski Hubert, Dzieje kultury niemieckiej, Warszawa 2006. Kempna-Pieniążek Magdalena, Marzyciele i wędrowcy : romantyczna topografia twórczości Wernera Herzoga i Wima Wendersa, Centrum Studiów Niemieckich i Europejskich im. W. Brandta, Wrocław 2013. Kitchen M., A history of modern Germany 1800-2000, Blackwell Publishing, Malden, Oxford 2006. Spory o Biedermeier, red. J. Kubiak, Poznań 2006. Na zajęciach będą w miarę możliwości wykorzystane utwory muzyczne oraz filmowe (na zasadzie autorskiego ujęcia prowadzącego, czyli: „kultura niemiecka widziana poprzez film”). Zajęcia prowadzone są przez wykładowcę z uwzględnieniem prezentacji multimedialnej i różnych materiałów audiowizualnych. |
Efekty uczenia się: |
Student po ukończeniu zajęć: [Wiedza:] 1) zna i rozumie w stopniu podstawowym specyfikę różnych modeli kultury w ujęciu antropologicznym, procesy ich transformacji i wzajemne powiązania oraz emanacje w sferze symbolicznej i semiotycznej, a więc w przestrzeni kultury i sztuki, literatury oraz historii Niemiec (K1_W03; Odniesienie do P6S_WG Zakres i głębia) 2) zna i rozumie w podstawowym stopniu szeroko rozumiany kontekst interkulturowy; ma wiedzę o człowieku jako podmiocie konstruującym wytwory kulturowe, ma świadomość zasad ich funkcjonowania i wynikających stąd różnic w postrzeganiu kultury przez przedstawicieli różnych narodowości, grup ideologicznych i wyznaniowych oraz różnie rozumianych mniejszości (K1_W07; Odniesienie do P6S_WG Zakres i głębia, P6S_WK Kontekst/uwarunkowania, skutki) [Umiejętności:] 1) potrafi wyszukać, selekcjonować, analizować i wykorzystywać potrzebne mu informacje z różnych źródeł (K1_U01; Odniesienie do P6S_UW Wykorzystywanie wiedzy/ rozwiązywane problemy i wykonywane zadania) 2) potrafi rozwijać swoje umiejętności badawcze, samodzielnie zdobywać wiedzę, korzystając ze wsparcia opiekuna naukowego; umiejętnie formułować myśli, prezentować wyniki badań w postaci wypowiedzi ustnej lub pisemnej (różnego typu) (K1_U03; Odniesienie do P6S_UW Wykorzystywanie wiedzy/ rozwiązywane problemy i wykonywane zadania) 3) potrafi przeprowadzić analizę wytworów kultury właściwych dla danej epoki w rozwoju Niemiec do przełomu XIX i XX wieku; rozpoznać różne rodzaje wytworów kultury Niemiec, odróżniać różne perspektywy spojrzenia na rozwój kultury, mając świadomość istnienia różnic tożsamości kulturowych i kontekstu (K1_U05; Odniesienie do P6S_UW Wykorzystywanie wiedzy/ rozwiązywane problemy i wykonywane zadania) [Kompetencje społeczne:] 1) jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy, ciągłego dokształcania się i uzupełniania zdobytej wiedzy (K1_K01; Odniesienie do P6S_KK) 2) jest gotów do uczestniczenia w życiu kulturalnym i korzystania z jego różnorodnych form (K1_K05; Odniesienie do P6S_KR) |
Metody i kryteria oceniania: |
Zgodnie ze Szczegółowymi zasadami studiowania na Wydziale Lingwistyki Stosowanej (uchwała nr 114 Rady Wydziału LS z dnia 19.12.2017 r.): 1) Obecność na zajęciach objętych planem jest obowiązkowa (§ 9 ust. 2). 2) Nie można poprawkowo zaliczać zajęć, jeśli przyczyną nieuzyskania ich zaliczenia było niespełnienie wymogu uczestnictwa w nich. W takim przypadku student może zostać warunkowo wpisany na kolejny etap studiów i powtarzać niezaliczony przedmiot (§ 2 ust. 4). Dopuszczalne są dwie nieusprawiedliwione nieobecności w semestrze, które należy zaliczyć zgodnie z wymaganiami przedstawionymi przez prowadzącego. Zajęcia prowadzone będą w formie dyskusji na temat zadanych lektur lub materiału zaprezentowanego przez prowadzącego. Aktywny udział w dyskusji oznacza merytoryczne uczestnictwo w niej podczas co najmniej 50% zajęć. Przewidziana jest także prezentacja na temat zadany przez prowadzącego. Na końcową ocenę składają się: Aktywny i merytoryczny udział w zajęciach (40%). Prezentacja na temat wyznaczony przez prowadzącego zajęcia (20%). Zaliczenie z treści zajęć (40%). Skala ocen: 0%-49% - 2 50%-60% - 3 61%-70% - 3+ 71%-80% - 4 81%-90% - 4+ 91%-100% - 5 Dodatkowa wiedza - 5+ |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ KON
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marta Brzezińska-Pająk | |
Prowadzący grup: | Marta Brzezińska-Pająk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ KON
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marta Brzezińska-Pająk | |
Prowadzący grup: | Marta Brzezińska-Pająk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Fizyki.