Historia kultury krajów regionu po 1918 r. (II) - Polska
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3224-D2HISTPOL |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Historia kultury krajów regionu po 1918 r. (II) - Polska |
Jednostka: | Instytut Studiów Interkulturowych Europy Środkowo-Wschodniej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Zajęcia mają na celu zapoznanie studentów z głównymi problemami historii kultury Polski na tle dziejów politycznych i społecznych od średniowiecza po 1918 r. |
Pełny opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z głównymi problemami historii kultury Polski na tle dziejów politycznych i społecznych po 1918 r. Uwzględnione zostaną takie problemy jak tożsamość, wzajemne oddziaływanie kultur, aspekty religijne, zmiany w obyczajowości i umysłowości oraz refleksja nad sensem dziejów narodu. Omówione zostaną następujące problemy: 1. Polski pejzaż kulturowy — 1918–1939 2. Kultura i społeczeństwo — w kręgu wartości, tożsamości narodowej i odrodzenia kulturowego. 3. II Rzeczypospolita — geneza. 4. Polski film niemy. 5. Polska kinematografia lat 30-tych XX wieku. 6. Polska kultura podczas II wojny światowej — w kraju. 7. Polska kultura podczas II wojny światowej — na obczyźnie. 8. Pokolenie Kolumbów. 9. Wpływ II wojny światowej na tożsamość narodową. 10. Powstanie warszawskie w kulturze powojennej. 11. Polska Rzeczpospolita Ludowa — geneza. 12. Socrealizm w Polsce — literatura, malarstwo i rzeźba, architektura, muzyka, film. 13. Kultura przełomu — 1989. 14. Kultura przełomu — 2004. 15. Polska kultura w UE. Nakład pracy studenta: Uczestnictwo w zajęciach w sali – 30 godzin (1 ECTS) Przygotowanie do zajęć - 30 godzin (1 ECTS) Przygotowanie do egzaminu – 30 godzin (1 ECTS) |
Literatura: |
Bogucka M., Kultura, naród, trwanie : dzieje kultury polskiej od zarania do 1989 roku, Warszawa 2008. Encyklopedia kultury polskiej XX wieku. Tom 1, red. A. Kłoskowska, Wrocław 1991. Korboński S., Polskie państwo podziemne. Przewodnik po Podziemiu z lat 1939–1945, Bydgoszcz 1975. Suchodolski B., Dzieje kultury polskiej, Warszawa 1986. (wybrane rozdziały). Śliwińska K., Socrealizm w PRL i NRD, Poznań: Wydawnictwo Poznańskie, 2006. |
Efekty uczenia się: |
Student po ukończeniu zajęć: [Wiedza:] 1) zna i rozumie w podstawowym stopniu historię Rosji po 1918 r. oraz zagadnienia, pojęcia i koncepcje historyczne wiążące ją z Europą Środkowo-Wschodnią jako regionem, ze szczególnym uwzględnieniem procesów i zjawisk kulturowych w kontekście przemian społecznych i politycznych (K1_W04; Odniesienie do P6S_WG Zakres i głębia, P6S_WK Kontekst/uwarunkowania, skutki) 2) zna i rozumie w podstawowym stopniu zagadnienia dotyczące kształtowania się relacji narodowościowych i religijnych, społeczno-politycznych i gospodarczych w Rosji po 1918 r. (K1_W06; Odniesienie do P6S_WG Zakres i głębia, P6S_WK Kontekst/uwarunkowania, skutki) [Umiejętności:] 3) potrafi wyszukać, selekcjonować, analizować i wykorzystywać potrzebne mu informacje z różnych źródeł (K1_U01; Odniesienie do P6S_UW Wykorzystywanie wiedzy/ rozwiązywane problemy i wykonywane zadania) 4) potrafi odwołując się do zdobytej wiedzy teoretycznej i praktycznej wykorzystać ją w typowych wypowiedziach profesjonalnych dotyczących historii Rosji po 1918 r., a także ich specyfiki w kontekście globalnym, logicznie je konstruować, odwołując się do stanowisk innych uczestników tych sytuacji komunikacyjnych (K1_U06; Odniesienie do P6S_UW Wykorzystywanie wiedzy/ rozwiązywane problemy i wykonywane zadania) [Kompetencje społeczne:] 5) jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy, ciągłego dokształcania się i uzupełniania zdobytej wiedzy (K1_K01; Odniesienie do P6S_KK) 6) jest gotów do uczestniczenia w życiu kulturalnym i korzystania z jego różnorodnych form (K1_K05; Odniesienie do P6S_KR) |
Metody i kryteria oceniania: |
Warunkiem dopuszczenia do zaliczenia przedmiotu jest obowiązkowa obecność na zajęciach zgodnie z Regulaminem studiów na WLS. Zajęcia prowadzone będą w formie dyskusji na temat zadanych lektur lub materiału zaprezentowanego przez prowadzącego w formie prezentacji. Aktywny udział w dyskusji oznacza merytoryczne uczestnictwo w dyskusji podczas co najmniej 50% zajęć. Przewidziana jest także praca pisemna (3-6 s.) lub prezentacja na temat zadany przez prowadzącego. Zaliczenie ustne obejmie wiedzę z materiału omawianego na zajęciach w czasie semestru i obejmie dwa losowo wybrane pytania z materiału omawianego na zajęciach. Na końcową ocenę składają się: Merytoryczny udział w zajęciach (20%). Praca pisemna lub prezentacja na temat wyznaczony przez prowadzącego zajęcia (20%). Zaliczenie ustne (60%). (wyczerpująca odpowiedź na pytanie = 30%, częściowa = 15%) Skala ocen: 0%-49% - 2 50%-60% - 3 61%-70% - 3+ 71%-80% - 4 81%-90% - 4+ 91%-100% - 5 Dodatkowa wiedza - 5+ |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (zakończony)
Okres: | 2025-02-17 - 2025-06-08 |
Przejdź do planu
PN WT KON
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Robert Boroch | |
Prowadzący grup: | Robert Boroch | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Fizyki.