Pre-historia opery. Muzyka sceniczna we włoskim renesansie
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3106-PreHi-OG |
Kod Erasmus / ISCED: |
03.2
|
Nazwa przedmiotu: | Pre-historia opery. Muzyka sceniczna we włoskim renesansie |
Jednostka: | Instytut Muzykologii |
Grupy: |
Przedmioty ogólnouniwersyteckie humanistyczne Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | ogólnouniwersyteckie |
Skrócony opis: |
Przedmiot konwersatoryjny o spektaklach i widowiskach muzyczno-teatralnych w renesansowych Włoszech. Osoby uczestniczące w zajęciach poznają i przedyskutują problematykę związaną z wydarzeniami z XV i XVI wieku, które doprowadziły do powstania formy nowożytnego teatru muzycznego (nazwanego później operą). |
Pełny opis: |
Przedmiot o charakterze konwersatoryjnym poświęcony uroczystościom i widowiskom muzyczno-teatralnym w renesansowych Włoszech. Osoby uczestniczące w zajęciach poznają i przedyskutują konteksty wydarzeń z XV i XVI stulecia, które doprowadziły do powstania formy nowożytnego teatru muzycznego. Na podstawie materiałów źródłowych, opracowań i nagrań rozważane będą następujące tematy: recepcja antyku w kulturze muzycznej i wydarzeniach scenicznych włoskiego renesansu; tendencje, które poprzedziły ukształtowanie formy „dramma per musica”, czyli wczesnej opery; związki między muzyką, teatrem i poezją a władzą i polityką we włoskich przedstawieniach z XV i XVI wieku; styl i instrumentacja ówczesnej muzyki scenicznej; relacje twórców i odbiorców dzieła, czyli powiązania między patronami (zamawiającymi), kręgami intelektualnymi (akademiami), poetami (librecistami), scenografami i kompozytorami. |
Efekty uczenia się: |
Po ukończeniu kursu osoba uczestnicząca w zajęciach: – zna podstawową terminologię wykorzystywaną w badaniach nad renesansową muzyką sceniczną we Włoszech [K_W02]; – ma uporządkowaną wiedzę na temat włoskich uroczystości oraz widowisk muzyczno-teatralnych z XV i XVI wieku [K_W04]; – zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji różnorodnych wytworów kultury muzycznej stosowane w następujących tradycjach badawczych: historycznej, librettologicznej, filozoficznej i teatrologicznej [K_W06]; – potrafi rozpoznać elementy kultury muzycznej związane z muzyką sceniczną we włoskim renesansie oraz przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację z zastosowaniem odpowiednich metod, które umożliwiają określenie ich znaczeń, oddziaływania społecznego, a także miejsca w procesie społeczno-kulturowym [K_U04]. |
Metody i kryteria oceniania: |
Warunki zaliczenia zajęć to: – obecność na zajęciach; – aktywny udział w zajęciach potwierdzający przeczytanie lektur podanych przez prowadzącego; – zaliczenie testu. Ocena z zajęć zależeć będzie od: – oceny aktywności na zajęciach w oparciu o lekturę tekstów podanych przez prowadzącego (50% oceny końcowej); – oceny z testu pisemnego (50% oceny końcowej). |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Fizyki.