Uniwersytet Warszawski, Wydział Fizyki - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Neuropsychologia

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3007-SP-LOG2-NP
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Neuropsychologia
Jednostka: Instytut Polonistyki Stosowanej
Grupy: Pomagisterskie Studium Logopedyczne
Pomagisterskie Studium Logopedyczne rok 2
Pomagisterskie Studium Logopedyczne sem. 4
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Wykład obejmuje podstawy neuropsychologii klinicznej. Przedstawia jej rys historyczny, stosowane metody badawcze, modele mózgowych mechanizmów funkcjonowania człowieka, mózgowe mechanizmy czynności wyższych (ze szczególnym uwzględnieniem mowy) i świadomości.

Przedstawia też specyfikę pracy z człowiekiem z uszkodzeniami mózgu: rodzaje i konsekwencje uszkodzeń mózgu, podstawy diagnozy i terapii neuropsychologicznej.

Pełny opis:

Wykład podzielić można na dwie części: mózgowe mechanizmy czynności wyższych i praca z człowiekiem z uszkodzeniami mózgu. W części pierwszej słuchacze zapoznają się z ogólną charakterystyką dyscypliny, metodami badania uszkodzeń mózgu, metodami badawczymi neuropsychologii, a także poznają klasyczne i najnowsze modele pracy mózgu uwzględniające zależności między uszkodzeniem mózgowia a funkcjonowaniem czynności wyższych. W drugiej części zapoznają się ze sposobami pracy neuropsychologa z człowiekiem z uszkodzeniami mózgu, jak przebiega diagnoza i terapia neuropsychologiczna.

Studenci zdobędą podstawową wiedzę dotycząca neuropsychologii oraz pracy z człowiekiem chorym.

Literatura:

A. Herzyk (2005). Wprowadzenie do neuropsychologii klinicznej. Wydawnictwo Naukowe Scholar

A.Łuria (1981).Świat utracony i odzyskany, W-wa PWN

O. Sacks (1994). Mężczyzna, który pomylił żonę z kapeluszem, Zysk &ska Poznań

K. Walsh (1998). Neuropsychologia kliniczna, W-wa PWN

Efekty uczenia się:

Student, który zaliczył przedmiot:

WIEDZA

– ma podstawową wiedzę z historii neuropsychologii

– potrafi przedstawiać charakterystykę oraz podstawowe założenia teoretyczne dyscypliny

– zna podstawowe pojęcia neuropsychologiczne

UMIEJĘTNOŚCI

– potrafi charakteryzować podstawowe założenia teoretyczne głównych kierunków neuropsychologicznych

– umie definiować podstawowe pojęcia neuropsychologiczne

KOMPETENCJE SPOŁECZNE

– ma świadomość złożoności i wielokierunkowości przedmiotu zainteresowań neuropsychologii jako nauki

– rozumie rolę i znaczenie języka w porozumiewaniu się ludzi między sobą

Metody i kryteria oceniania:

Obecność na zajęciach

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Fizyki.
ul. Pasteura 5, 02-093 Warszawa tel: +48 22 5532 000 https://www.fuw.edu.pl/ kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-7 (2025-06-25)