Neuropsychologia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3007-SP-LOG2-NP |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Neuropsychologia |
Jednostka: | Instytut Polonistyki Stosowanej |
Grupy: |
Pomagisterskie Studium Logopedyczne Pomagisterskie Studium Logopedyczne rok 2 Pomagisterskie Studium Logopedyczne sem. 4 |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Wykład obejmuje podstawy neuropsychologii klinicznej. Przedstawia jej rys historyczny, stosowane metody badawcze, modele mózgowych mechanizmów funkcjonowania człowieka, mózgowe mechanizmy czynności wyższych (ze szczególnym uwzględnieniem mowy) i świadomości. Przedstawia też specyfikę pracy z człowiekiem z uszkodzeniami mózgu: rodzaje i konsekwencje uszkodzeń mózgu, podstawy diagnozy i terapii neuropsychologicznej. |
Pełny opis: |
Wykład podzielić można na dwie części: mózgowe mechanizmy czynności wyższych i praca z człowiekiem z uszkodzeniami mózgu. W części pierwszej słuchacze zapoznają się z ogólną charakterystyką dyscypliny, metodami badania uszkodzeń mózgu, metodami badawczymi neuropsychologii, a także poznają klasyczne i najnowsze modele pracy mózgu uwzględniające zależności między uszkodzeniem mózgowia a funkcjonowaniem czynności wyższych. W drugiej części zapoznają się ze sposobami pracy neuropsychologa z człowiekiem z uszkodzeniami mózgu, jak przebiega diagnoza i terapia neuropsychologiczna. Studenci zdobędą podstawową wiedzę dotycząca neuropsychologii oraz pracy z człowiekiem chorym. |
Literatura: |
A. Herzyk (2005). Wprowadzenie do neuropsychologii klinicznej. Wydawnictwo Naukowe Scholar A.Łuria (1981).Świat utracony i odzyskany, W-wa PWN O. Sacks (1994). Mężczyzna, który pomylił żonę z kapeluszem, Zysk &ska Poznań K. Walsh (1998). Neuropsychologia kliniczna, W-wa PWN |
Efekty uczenia się: |
Student, który zaliczył przedmiot: WIEDZA – ma podstawową wiedzę z historii neuropsychologii – potrafi przedstawiać charakterystykę oraz podstawowe założenia teoretyczne dyscypliny – zna podstawowe pojęcia neuropsychologiczne UMIEJĘTNOŚCI – potrafi charakteryzować podstawowe założenia teoretyczne głównych kierunków neuropsychologicznych – umie definiować podstawowe pojęcia neuropsychologiczne KOMPETENCJE SPOŁECZNE – ma świadomość złożoności i wielokierunkowości przedmiotu zainteresowań neuropsychologii jako nauki – rozumie rolę i znaczenie języka w porozumiewaniu się ludzi między sobą |
Metody i kryteria oceniania: |
Obecność na zajęciach |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Fizyki.